Peugeot 208 T16 Pikes Peak met bijna 900 pk!

Peugeot 208 T16 Pikes Peak
Peugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes PeakPeugeot 208 T16 Pikes Peak
We hebben al twee keer kleine beetjes van de Peugeot 208 T16 Pikes Peak meegekregen, maar nu heeft Peugeot z'n druktemakertje officieel onthuld.

In eerste instantie warmde Peugeot ons op met een aantal teasers van z'n kleine spierbundel die zich op juni moet gaan bewijzen tijdens het legendarische Pikes Peak-evenement. Later kregen we de auto in vol ornaat te zien, maar naar specificaties bleef het nog even gissen.

We kunnen nu stoppen met nagelbijten, want Peugeot Sport heeft alle details over z'n asfaltkanon uit de doeken gedaan. Sébastian Loeb kan z'n borst wel alvast nat maken, hij zal namelijk achter het stuur kruipen van een 208 met maar liefst 875 pk! Van zichzelf al een angstzaaiend aantal, maar met een wagengewicht van eveneens 875 kilo is de 208 T16 Pikes Peak ronduit 'eng' te noemen.

Vierwielbesturing en een uitgebreid aerodynamica pakket moeten deze opgefokte Fransoos nog enigszins op de weg zien te houden. Geheel de vrije hand hebben de technici van Peugeot Sport niet gekregen, het Pikes Peak-beest moest uiteraard aan bepaalde eisen op het gebied van aandrijving en formaat voldoen. Het ziet er naar uit dat Peugeot aardig z'n best heeft gedaan op de T16. Het Hill Climb-evenement begint op een hoogte van 2.865 meter en eindigt bijna twee kilometer hoger. Wie stijgt krijgt te maken met ijle lucht, een probleem voor ongeblazen motoren. "Elke honderd meter die je stijgt zorgt voor een krachtafname van zo'n één procent, dat moesten we zien te tackelen,' zegt Bruno Famin die aan het hoofd staat van Peugeot Sport.

De oplossing? Een 3,2-liter bi-turbo V6 die er niet minder 875 pk en 882 Nm koppel uit blaast. Een acceleratie van 0-100 km/h moet in 1,8 (!) seconden achter de rug zijn. De naald van de snelheidsmeter, al is -ie digitaal, wijst binnen 4,8 seconden al de 200 km/h aan. Doorsprinten doet deze nucleaire bom op wielen tot 240 km/h, waar je na 7 seconden al aan moet zitten.

Volgens Peugeot is de koolstofvezel T16 Pikes Peak de krachtigste auto die ooit tijdens een professioneel evenement wordt bestuurd door een rally-kampioen. De versnellingsbak, remmen en aerodynamica, zoals de twee meter brede achtervleugel, zijn voor een groot deel afgeleiden van de onderdelen die Peugeot in en op z'n spectaculaire 908 HDi FAP Le Mans-auto had zitten.

Op 30 juni zal de 208 T16 Pikes Peak zich met Sébastien Loeb achter het stuur van z'n beste kant moeten laten zien tijdens het Pikes Peak-evenement dat meer dan 156 bochten telt.

PRIVATE LEASE Peugeot 208

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (66)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.