Opel: vanaf 2016 miljard winst per jaar
Na een winstgevend eerste halfjaar dook Opel in het derde kwartaal met een verlies van 292 miljoen dollar weer de rode cijfers in. Met name de tegenvallende verkoop in de Zuid-Europese landen, door de eurocrisis, drukte het resultaat van het merk. Opel-baas Karl-Friedrich Stracke stelt als doel dat Opel/Vauxhall vanaf 2016 een miljard euro winst moet gaan maken. Dat meldde hij bij een bijeenkomst van Opel in München.
Om dat doel te bereiken wil hij het marktaandeel van Opel laten groeien naar 8,5 procent. Op het moment scoort Opel in Europa een aandeel van zeven procent. "Ik ben realist genoeg om te bedenken dat we deze doelen niet op korte termijn bereiken," zegt Stracke. "Maar we moeten ons hoge doelen stellen om vooraan te komen." Voor 2012 hoopt Stracke op succes op de nieuwe exportmarkten in Australië en in Chili. In Rusland wil Opel binnen afzienbare tijd groeien naar een marktaandeel van vijf procent. Op het moment heeft Opel daar drie procent in handen.
Opel vindt dat moederbedrijf het exporteren van auto's naar nieuwe landen onnodig moeilijk maakt. "GM heeft weliswaar toestemming verleend, maar daarbij wel 'killercriteria' gesteld waarmee uitvoer zo goed als onmogelijk wordt," vertelt bestuursvoorzitter Klaus Franz in de Duitse uitgave van Financial Times. "GM biedt daarbij bescherming voor Holden en Chevrolet, maar niet voor Opel. We willen binnen het concern gelijke regels voor alle merken, zoals die ook gelden bij Volkswagen. In China verkochten we dit jaar maar drieduizend auto's. Skoda verkoopt er 20.000."
Om zijn ambitieuze doel te bereiken wil Stracke verder de structurele kosten bij Opel drukken. "Alleen op die manier lukt het ons bij een lagere productie evengoed winst te maken." Over de gevolgen daarvan is nog niets duidelijk. Er wordt in elk geval nog niet gesproken over banenverlies of de sluiting van fabrieken.
PRIVATE LEASE Opel
