AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Saab officieel in handen van Spyker
30
De overname van Saab door Spyker is afgerond. Dat betekent dat het Zweedse merk nu officieel in handen is van het Nederlandse bedrijf.
General Motors heeft Saab officieel verkocht aan Spyker. Gisteren is de deal afgerond. De 3.400 Saab-werknemers zijn nu dus collega's van de ongeveer 110 Spyker-medewerkers. Saab is de eerste van de vier merken die GM na het faillissement heeft geschrapt, dat een nieuwe eigenaar vindt. Pontiac en Saturn zijn de nek omgedraaid en over de overname van Hummer worden nog onderhandelingen gevoerd met het Chinese Tenzhong.
"Vanaf nu ligt de focus op het opnieuw opstarten van het merk," vertelt Saab-directeur Jan Åke Jonsson. "We willen een innovatief, vrijdenkend merk neerzetten, dat is gebaseerd op onze Zweedsheid." Spyker betaalt 74 miljoen dollar in contanten en geeft preferente aandelen ter waarde van 326 miljoen dollar aan General Motors. Victor Muller heeft inmiddels 50 miljoen dollar bij elkaar voor de overname. De overige 24 miljoen volgt in juli.
Muller heeft als doel om Saab in 2012 winstgevend te maken. Dat is het jaar dat de nieuwe 9-3 op de markt komt. Voor die auto wordt nog gebruikgemaakt van de productiemogelijkheden en techniek van General Motors. Jonsson: "We hebben de mogelijkheid om buiten General Motors om te werken. Er is bijvoorbeeld een mogelijkheid dat de motoren van de 9-3 niet bij GM worden betrokken."
Over een paar weken kunnen Saab-dealers weer auto's bestellen bij de fabriek. Vorig jaar zijn nog maar 20.791 Saabs geproduceerd en zijn 39.903 stuks verkocht. In 2008 waren dat er nog 94.751. Muller wil de productieaantallen binnen twee jaar weer op 100.000 tot 120.000 stuks hebben; op dat niveau zat Saab voor de crisis.
Na 2012 hoopt Muller met een kleine Saab 9-1 te kunnen komen. Daarvan moet de vormgeving worden gebaseerd op de 92 uit 1949 – de eerste auto van Saab. Binnenkort starten onderzoeken naar de levensvatbaarheid van een compacte Saab. "Er is een grote kans dat het project gaat lukken," aldus Muller. In AutoWeek 8, die vanaf morgen in de winkels ligt, hebben we een impressie van hoe de compacte Saab er uit zou kunnen gaan zien.