AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ferrari 599XX mag alleen achter het hek
8
Ferrari brengt een nieuwe versie van de 599 GTB Fiorano. Die moet binnen de hekken blijven. Hij is namelijk alleen bedoeld voor gebruik op het circuit en mag dus niet op de openbare weg.
Ferrari heeft de 599XX meegenomen naar Genève. Dat is een 599 die is omgevormd tot circuitmonster. De V12 kan 9.000 tpm draaien en het vermogen is opgeschroefd tot 700 pk. Daarvoor is de krukas volledig nieuw en is er voor de inlaatkanalen is koolstofvezel gebruikt. De versnellingsbak kan in zestig milliseconden van gang wisselen.
Het High Performance Dynamic Concept is een systeem dat regelt dat het mechaniek en de elektronica optimaal samenwerken om de beste rondetijden te realiseren. De Virtual Car Engineer is een scherm dat de bestuurder vertelt hoe efficiënt hij onderweg is.
De 599XX heeft natuurlijk ook aangepaste aerodynamica. Ferrari claimt een neerwaartse druk van 280 kilo bij 200 km/u en dat neemt toe tot 630 bij 300 km/u. De afvoer van de warme lucht wordt verzorgd door een luchtuitlaat op de motorkap. De wielen zijn voorzien van uit de F1 afkomstige 'doughnuts'; die zorgen eveneens voor een betere luchtstroom maar ook voor koeling van de remschijven. De 599XX is voorzien van kermische remschijven en staat op 19 inch wielen en wordt standaard geleverd met slicks.