Niro
5-deurs, suv, 2016-2019
- Nieuw vanaf€ 26.395
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
We kennen de eerste generatie Kia Niro sinds 2016. Zijn combinatie van comfort, ruimte en laag brandstofverbruik maakte dit model erg populair. Dat zie je ook terug in het aantal occasions dat wordt aangeboden. De opties voor (plug-in) hybride en volledig elektrisch maken de Niro ook een milieubewuste keuze.
We hebben alle mogelijkheden om een Kia Niro te kopen op een rij gezet:
Tweedehands | € 12.950 - € 38.445 |
Ruim en comfortabel: door de combinatie van deze kenmerken is de Kia Niro een geliefde gezinsauto. Niet alleen voor kinderen is de achterbank ruim genoeg, ook voor volwassenen is er achterin voldoende hoofd- en beenruimte. Daarnaast biedt de kofferbak genoeg plek voor de nodige spullen. Als je graag met de auto op vakantie gaat, is de Niro dus ook een prima keuze.
Wil je graag hybride rijden, of toch liever elektrisch? Met de Niro kan het allebei. Zelfs een combinatie van de twee is mogelijk als je kiest voor de plug-in hybride. Deze kan namelijk een stuk volledig elektrisch rijden als de accu is opgeladen. Dat maakt de auto ook een milieubewuste optie.
Je kunt de Kia Niro zo luxe maken als je zelf wilt. Er zijn namelijk verschillende uitvoeringen beschikbaar. Het instapmodel, de ComfortLine, is voorzien van opties zoals climate- en cruisecontrol. De meest luxe versie, de ExecutiveLine, heeft onder andere leren bekleding en stoel- en stuurverwarming. Tussen de basisuitrusting en de meest luxe uitvoering zitten nog een aantal stappen. Zo kun je altijd een Niro vinden die bij jouw wensen past.
Toen de Niro in 2016 net op de markt kwam, was hij er alleen als hybride. Twee jaar later werd het aanbod uitgebreid en kon je ook kiezen voor een plug-in hybride. Na de facelift in 2019 kwam daar nog een derde variant bij: de volledig elektrische e-Niro.
De hybride en plug-in hybride Niros hebben allemaal een 1,6-liter benzinemotor die wordt ondersteund door een elektromotor. Gecombineerd leveren deze in beide versies 141 pk. Het voordeel van de plug-in hybride is dat deze een oplaadbaar accupakket heeft. Als je dit met de stekker oplaadt, kun je lokaal ook volledig elektrisch rijden. Meer over de werking van zo’n plug-in hybride lees je hier.
Van 2019 tot 2022 kreeg de Niro gezelschap van de volledig elektrische e-Niro, te herkennen aan zijn dichte grille en blauwe accenten. Deze is er in twee versies, waarvan een met 136 pk en een met 204 pk.
Een pluspunt van de (plug-in) hybride Niros ten opzichte van de elektrische variant is het trekgewicht. Het maximale aanhangergewicht van de hybride versies is namelijk 1.300 kg geremd. De elektrische Niro mag daarentegen maar 300 kg trekken.
Hoewel de Kia Niro misschien niet de meest sportieve auto is, blinkt hij wel ergens anders in uit: zijn comfort. Zowel het soepele onderstel als de prettige stoelen dragen bij aan een fijne rijervaring, waardoor het een geschikte keuze is als dagelijks vervoer.
De Niro is misschien niet de grootste auto van buiten, hij is wél lekker ruim van binnen. Zowel op de voorstoelen als op de achterbank kun je prima voor langere tijd zitten. Met meerdere passagiers op pad gaan is dus helemaal geen probleem.
Ook in de kofferbak heb je aardig wat ruimte, met name in de hybride en de elektrische variant. Hybrides van vóór 2019 hebben een kofferbakinhoud van 427 liter, na de facelift kwam hier nog 9 liter bij. De e-Niro heeft de meeste ruimte achterin: deze laadruimte heeft namelijk een inhoud van 451 liter. Kies je voor een plug-in hybride, dan lever je wat kofferbakruimte in en kom je uit op 324 liter.
Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om de achterbank neer te klappen als je meer spullen mee wilt nemen. Dan neemt de ruimte achterin de e-Niro toe naar 1445 liter. Bij de plug-in hybride wordt dit 1.322 liter.
Over het algemeen is de Kia Niro een betrouwbare auto. Eerder had hij nog wel eens last van startproblemen, maar hier is een terugroepactie op geweest. Hetzelfde geldt voor olielekkage bij de hybridekoppeling. Controleer bij het kopen van een occasion dus of deze reparaties ook zijn uitgevoerd.
Andere problemen die soms voorkomen bij de eerste generatie Niro zijn een niet werkend aircosysteem en verminderde remkracht. Dit laatste euvel wordt veroorzaakt door lucht in het remsysteem, en is makkelijk te verhelpen. Controleer bij het maken van een testrit wel of de airco en remmen naar behoren werken.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Kia Niro DE.
Wil je ook eens kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Kia Niro? Misschien vind je deze modellen dan interessant:
- Audi Q3
- BMW X1
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een echte allemansvriend, probleemloos en gemakkelijk, zo noemt een reviewer zijn Kia Niro. Daarmee slaat hij de spijker op de kop. Het schetst het beeld rondom deze Koreaanse cross-over. Je kunt er bijna niet mee de bocht uit vliegen, figuurlijk dan. Ook als occasion is het daarmee een aanrader.
5-deurs, suv, 2016-2019
5-deurs, suv, 2019-2022
5-deurs, suv, 2019-2022