Kia EV6
Kia EV6
De Kia EV6 is een volledig elektrische cross-over die wordt gebouwd in Zuid-Korea. Het model maakt indruk met zijn moderne design, uitgebreide uitrusting en krachtige aandrijflijnen. Als eerste model van Kia dat volledig is ontworpen op het elektrische E-GMP-platform, biedt de EV6 niet alleen innovatieve technologie, maar ook opmerkelijke prestaties en gebruiksvriendelijkheid.
Hoe rijdt de Kia EV6?
Qua rijervaring scoort de EV6 veel punten. Dankzij het lage zwaartepunt en de adaptieve schokdempers voelt hij dynamisch, comfortabel en stabiel aan. Hoewel het model niet de scherpte van een echte sportauto heeft, biedt het een goede balans tussen rijplezier en comfort, aangevuld met aanpasbare rijmodi en standen voor regeneratief remmen. De sportieve EV6 GT brengt hierin een extra dimensie met verbeterde schokdemping en een elektronisch sperdifferentieel. Enkele aandachtspunten zijn de stevige vering en lichte spoorgevoeligheid die zich vooral op hogere snelheden laten merken.
Aandrijflijnen
Er staan vier aandrijflijnen van de Kia EV6 op de prijslijst. Het instapmodel is de versie met 63 kWh, deze heeft een 170 pk elektromotor op de achteras. Een stapje hoger staat een andere achterwielaangedreven variant met 84 kWh accupakket, gecombineerd met een 229 pk elektromotor. Daarnaast is er een 84 kWh Dual Motor, die met een extra elektromotor op de vooras een totaal vermogen van 325 pk levert. De absolute topversie is de Kia EV6 GT met 650 pk.
Vóór de facelift van 2024 bestond de keuze ook uit vier aandrijflijnen, beginnend bij een 170 pk versie met 58 kWh accupakket. Daarnaast kon je nog kiezen tussen een 229 pk versie met 77.4 kWh batterij en de 325 AWD met diezelfde 77.4 kWh accu. De topversie was de 584 pk AWD Performance.
Hoe ver komt een Kia EV6?
De actieradius van de EV6 hangt natuurlijk af van welke aandrijflijn je kiest. Volgens de fabrieksopgave kom je met de 63 kWh versie 428 kilometer op een volle lading. De 229 pk EV6 haalt tot 582 kilometer, terwijl de AWD Dual Motor een bereik heeft van 522 kilometer. Het sportieve topmodel, de EV6 GT, komt tot 450 kilometer.
Laden en trekken
Een van de sterke punten van de Kia EV6 is dat hij snel kan laden dankzij 800-volt techniek, waarmee snelladen tot 240 kW mogelijk is. Hiermee kan de batterij in slechts 18 minuten van 10 procent naar 80 procent opgeladen worden via snelladen tot 240 kW, wat ideaal is voor lange-afstandsrijders.
Qua trekgewicht zijn alle EV6-varianten geschikt voor maximaal 750 kilogram ongeremd. De 63 kWh-versie mag datzelfde gewicht geremd trekken, terwijl de krachtigere uitvoeringen tot 1.800 kilogram geremd aankunnen. Als je graag met de caravan op vakantie gaat is het dus verstandig om even door te sparen voor een van deze krachtigere uitvoeringen. Dat zijn ideale trekauto’s.
Kan de Kia EV6 stroom terugleveren?
De Kia EV6 is uitgerust met Vehicle-to-Load (V2L), waarmee elektrische apparaten gevoed kunnen worden via een adapter in de laadpoort. Deze handige functie is standaard beschikbaar bij de Plus Advanced en de GT-Line.
Interieur en bagageruimte
Dankzij de lange wielbasis is er voldoende beenruimte achterin, hoewel de hoofdruimte beperkt kan zijn door het aflopende dak. Op de voorstoelen kan het voor langere mensen wat krap zijn, met name als het model een panoramadak heeft. De bagageruimte van de Kia EV6 biedt 490 liter, met een kleine ‘frunk’ als extra opbergruimte voor bijvoorbeeld de laadkabel.
Opties en uitrustingsniveaus
Er staan vier uitrustingsniveaus van de Kia EV6 op de prijslijst. Het instapmodel is de Light Edition/Air. Deze is standaard uitgerust met opties zoals adaptieve cruisecontrol, stoel- en stuurwielverwarming, een achteruitrijcamera, parkeersensoren voor en achter, snelwegassistentie en een 12,3-inch digitaal display.
Een stapje hoger staat de Plus-uitvoering. Hier krijg je extra’s bovenop zoals dodehoekassistentie, automatisch verzinkende deurgrepen, een elektrische achterklep, elektrisch verstelbare voorstoelen, stoelventilatie, stoelverwarming achter en hoogglans zwarte exterieurafwerking.
Stap je in de Plus Advanced, dan geniet je van een dodehoekcamera, parkeersensoren aan de zijkant, een warmtepomp, een 230V aansluiting onder de achterbank, een premium audiosysteem en een optioneel glazen schuif-/kanteldak.
Als je kiest voor de GT-Line krijg je verwennerijen zoals intelligente parkeerassistentie, dynamische LED-knipperlichten, LED-Matrix koplampen, een Head-up display, een driespaaks stuurwiel en suède/vegan lederen bekleding.
Concurrenten van de Kia EV6
De EV6 is een geduchte concurrent in zijn segment en biedt belangrijke voordelen zoals sterke prestaties, uitgebreide uitrusting en snelladen. In directe vergelijkingen presteert hij vaak beter dan rivalen als de Hyundai Ioniq 5 en Polestar 2 qua efficiëntie en dagelijkse bruikbaarheid. Het sportieve topmodel EV6 GT positioneert zich als een betaalbaar alternatief voor premium EV's zoals de Tesla Model Y Performance en Ford Mustang Mach-E GT.
- comfort8,7
- prestaties8,9
- betrouwbaarheid8,3
- kosten8,8
Uitgelichte tests
PRIVATE LEASE Kia EV6
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Kia EV6 Plus 77.4 kWh|LEDER|MEMORY|STOELVERW. V+A/STOELVENT.V|STUURVERW|CAMERA|APPLE CARPLAY/ANDROID AUTO|IN.BTW|1e EIG|NL-AUTO|
- 2021
- 112.226 km

Kia EV6 Light Edition 58 kWh - Navigatie - Trekhaak Afneembaar - Parkeersensoren - Stoel/Stuur verwarming - Achteruitrijcamera - Fabrieksgarantie tot 03-2031 of 150.000 km
- 2024
- 30.051 km

Kia EV6 Plus 63 kWh
- 2025
- 1.250 km
Meer over de Kia EV6

Kia EV6 84kWh Plus Advanced (2025)
Na 5 jaar Polestar2 gereden, moest er een andere (lease)auto komen. En dat werd de Kia EV6....

'Te vroeg om na verhoging MRB al conclusies te trekken over tweedehands EV-markt'
Elektrisch rijden wordt tot wel honderden euro’s per jaar duurder. Is de verhoging van de...

Vier redenen waarom je voor de 208 moet kiezen
Wie is er niet gevoelig voor opvallend design, duurzame innovatie, een hoogstaand comfort...

Update! Dit zijn de beste elektrische auto’s tot €65.000
AutoWeek zet de beste elektrische auto's tot 65.000 euro op een rij met alle feiten als verbruik,...

Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021)
Had al besloten dat mijn vorige auto (Volvo V60 T3) mijn laatste fossiele brandstof auto zou...
Uitgelichte gebruikerreviews

Kia EV6 77.4kWh Plus (2024)
Na 3,5 jaar en 83dkm Hyundai Ioniq 38 KwH te hebben gereden, wilden we graag een wat hogere...

Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2023)
ik woon in Spanje en kreeg in februari 2024 een nieuwe KIA NIRO PHEV; in november bracht ik...

Kia EV6 58kWh Air (2022)
In 2022 deze Kia EV6 58KW Air privé aangeschaft. Inmiddels 3 jaar en ruim 110.000 km verder...

Goed verzekerd op weg
Profiteer van 5% korting in het eerste verzekeringsjaar.

Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022)
Midden 2023 het besluit genomen om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor. Met groot verdriet...

Zakelijke actie: Kia EV3 en Kia EV6 als GT-Line Business
Zakelijke rijders willen wél sportieve aankleding, maar níet de kosten die daarbij komen....

Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022)
Ik ben net de 65.000 km gepasseerd in mijn Kia EV6 AWD GT-line met 77,4kW accu. Ik deel graag...

Kia EV6 84kWh GT-Line (2025)
Ja, na de Tesla, werd het een Kia. Hoe komt dat zo? Nou, in december was ik na meer dan 5...

Kia EV6 84kWh Plus (2025)
Vanochtend de EV6 Plus met 84 KWH batterij opgehaald. Daarmee is deze review nog geen review...

Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021)
Na lang aarzelen en veel twijfels de grote sprong gemaakt. Wij gingen electrisch! Na oriëntatie...

Kia EV6 77.4kWh Plus (2023)
De Kia EV6 koos ik (private lease) omdat de reviews zo positief waren en dat je zo snel kon...

Kia EV6 GT: beresterke topversie vanaf €105 per pk
AutoWeek heeft de prijs van de vernieuwde Kia EV6 GT. Hij is iets goedkoper dan het origineel,...
Uitgelichte gebruikerreviews

Kia EV6 63kWh Light Edition (2024)
Na enig wikken en wegen m'n 'oude' ev6 ingeruild tegen de facelift. Waarom? Omdat ik hem goed...

Kia EV6 GT is nu een gestoorde 650 pk sterk
Maak kennis met de vernieuwde Kia EV6 GT. Die is voortaan maar liefst 650 pk sterk, net als...

Kia EV6 77.4kWh Edition Advanced (2024)
Ik heb via het werk een nieuwe auto mogen uitzoeken. Zelf zou ik zo'n dergelijke auto nooit...

Kia EV6 77.4kWh Plus (2022)
Mijn eerste elektrische auto gekocht! Een tweedehands Kia EV6. Particulier. Omdat het particulier...

Kia EV6 (2024)
In juli 2024 kreeg ik van mijn werkgever de melding dat ik een nieuwe bedrijfswagen mocht...

Kia EV6 77.4kWh Plus Advanced (2023)
Na 4,5 jaar Kia Proceed te hebben gereden als leaseauto (zie andere review) mocht ik een nieuwe...

Kia EV6 77.4kWh Edition Advanced (2024)
7.500 km 4 oktober 2024 Begin juli heb ik mijn nieuwe lease auto de KIA EV6 Edition Advanced...

Vernieuwde Kia EV6: goedkoper én beter
De vernieuwde Kia EV6 is op tal van vlakken verbeterd, maar kost net even minder dan voor...

Kia EV6 77.4kWh Plus (2023)
Een ruim jaar geleden ben ik over gestapt vanuit mijn Insignia naar de KIA EV6, RWD, 77 kWH....

Kia EV6 77.4kWh Plus (2022)
Sinds begin mei hebben wij de Kia EV6 in ons bezit. Deze auto hebben we als occasion in de...

Vernieuwde Kia EV6 in Europese trim
De stevig gefacelifte versie van de Kia EV6 laat zich voor het eerst in Europese trim zien....

Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022)
Al weer dik 2 jaar rijd ik in de Kia EV6 AWD GT-line. Tijd voor een review. Als eerste even...

Kia EV6 GT krijgt nieuwe neus, maar ook meer vermogen?
De Kia EV6 werd onlangs aan een vrij ingrijpende facelift geholpen. Het was natuurlijk een...

Kia EV6 (2024)
Sinds eind mei rij ik deze EV6 light Edition en hij valt tot nu toe niet tegen. Voordat ik...

Kia EV6 77.4kWh AWD Plus Advanced (2022)
Na 4 weken een eerste review van de Kia! Uiteraard nog niet gebaseerd op heel veel ritten,...

Kia EV6 77.4kWh Plus (2021)
Als KIA EV6 rijder van de 1e lichting, leek het mij na ruim twee en een half jaar een mooi...

Elektrische Kia EV6 is Trekauto van het Jaar 2024
Op jacht naar een nieuwe auto om een caravan mee te trekken? Overweeg dan de Kia EV6 eens,...

Kia EV6 vernieuwd: nieuw uiterlijk én groter accupakket
Dit is de grondig vernieuwde Kia EV6. Hij heeft een vernieuwd uiterlijk én krijgt onder meer...

Kia EV6 krijgt behoorlijk andere neus
De Kia EV6 was de pionier van Kia's EV-familie, maar loopt nu juist wat achter de rest aan....

Kia EV6 77.4kWh Plus Advanced (2023)
In maart 2023 werd mijn Kia EV6 afgeleverd, ruim 7 maanden na verwachte leverdatum, dit mocht...

Kia EV6 58kWh Light Edition (2023)
7 februari was het dan zover. De eerste volledige elektrische auto stond klaar bij van Mossel...

Kia EV6 77.4kWh AWD Performance (2023)
Vorige week mijn fijne EV6 Plus RWD Forrest Green ingeruild voor een jonge Yacht Blue EV6...

Kia EV6 77.4kWh GT-Line Edition (2024)
Hiervoor heb ik 4,5 jaar een een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (2019) gereden. Toen...
Gebruikersreviews

Kia EV6 84kWh Plus Advanced (2025)
Na 5 jaar Polestar2 gereden, moest er een andere (lease)auto komen. En dat werd de Kia EV6....

Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021)
Had al besloten dat mijn vorige auto (Volvo V60 T3) mijn laatste fossiele brandstof auto zou...

Kia EV6 77.4kWh Plus (2024)
Na 3,5 jaar en 83dkm Hyundai Ioniq 38 KwH te hebben gereden, wilden we graag een wat hogere...

Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2023)
ik woon in Spanje en kreeg in februari 2024 een nieuwe KIA NIRO PHEV; in november bracht ik...

Kia EV6 58kWh Air (2022)
In 2022 deze Kia EV6 58KW Air privé aangeschaft. Inmiddels 3 jaar en ruim 110.000 km verder...

Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022)
Midden 2023 het besluit genomen om afscheid te nemen van de verbrandingsmotor. Met groot verdriet...

Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022)
Ik ben net de 65.000 km gepasseerd in mijn Kia EV6 AWD GT-line met 77,4kW accu. Ik deel graag...

Kia EV6 84kWh GT-Line (2025)
Ja, na de Tesla, werd het een Kia. Hoe komt dat zo? Nou, in december was ik na meer dan 5...

Kia EV6 84kWh Plus (2025)
Vanochtend de EV6 Plus met 84 KWH batterij opgehaald. Daarmee is deze review nog geen review...

Kia EV6 77.4kWh GT-Line (2021)
Na lang aarzelen en veel twijfels de grote sprong gemaakt. Wij gingen electrisch! Na oriëntatie...

Kia EV6 77.4kWh Plus (2023)
De Kia EV6 koos ik (private lease) omdat de reviews zo positief waren en dat je zo snel kon...

Kia EV6 63kWh Light Edition (2024)
Na enig wikken en wegen m'n 'oude' ev6 ingeruild tegen de facelift. Waarom? Omdat ik hem goed...

Kia EV6 77.4kWh Edition Advanced (2024)
Ik heb via het werk een nieuwe auto mogen uitzoeken. Zelf zou ik zo'n dergelijke auto nooit...

Kia EV6 77.4kWh Plus (2022)
Mijn eerste elektrische auto gekocht! Een tweedehands Kia EV6. Particulier. Omdat het particulier...

Kia EV6 (2024)
In juli 2024 kreeg ik van mijn werkgever de melding dat ik een nieuwe bedrijfswagen mocht...

Kia EV6 77.4kWh Plus Advanced (2023)
Na 4,5 jaar Kia Proceed te hebben gereden als leaseauto (zie andere review) mocht ik een nieuwe...

Kia EV6 77.4kWh Edition Advanced (2024)
7.500 km 4 oktober 2024 Begin juli heb ik mijn nieuwe lease auto de KIA EV6 Edition Advanced...

Kia EV6 77.4kWh Plus (2023)
Een ruim jaar geleden ben ik over gestapt vanuit mijn Insignia naar de KIA EV6, RWD, 77 kWH....

Kia EV6 77.4kWh Plus (2022)
Sinds begin mei hebben wij de Kia EV6 in ons bezit. Deze auto hebben we als occasion in de...

Kia EV6 77.4kWh AWD GT-Line (2022)
Al weer dik 2 jaar rijd ik in de Kia EV6 AWD GT-line. Tijd voor een review. Als eerste even...

Kia EV6 (2024)
Sinds eind mei rij ik deze EV6 light Edition en hij valt tot nu toe niet tegen. Voordat ik...

Kia EV6 77.4kWh AWD Plus Advanced (2022)
Na 4 weken een eerste review van de Kia! Uiteraard nog niet gebaseerd op heel veel ritten,...

Kia EV6 77.4kWh Plus (2021)
Als KIA EV6 rijder van de 1e lichting, leek het mij na ruim twee en een half jaar een mooi...

Kia EV6 77.4kWh Plus Advanced (2023)
In maart 2023 werd mijn Kia EV6 afgeleverd, ruim 7 maanden na verwachte leverdatum, dit mocht...

Kia EV6 58kWh Light Edition (2023)
7 februari was het dan zover. De eerste volledige elektrische auto stond klaar bij van Mossel...

Kia EV6 77.4kWh AWD Performance (2023)
Vorige week mijn fijne EV6 Plus RWD Forrest Green ingeruild voor een jonge Yacht Blue EV6...

Kia EV6 77.4kWh GT-Line Edition (2024)
Hiervoor heb ik 4,5 jaar een een Tesla Model 3 Long Range Dual Motor (2019) gereden. Toen...
Laatste nieuws

'Te vroeg om na verhoging MRB al conclusies te trekken over tweedehands EV-markt'
Elektrisch rijden wordt tot wel honderden euro’s per jaar duurder. Is de verhoging van de...

Zakelijke actie: Kia EV3 en Kia EV6 als GT-Line Business
Zakelijke rijders willen wél sportieve aankleding, maar níet de kosten die daarbij komen....

Kia EV6 GT: beresterke topversie vanaf €105 per pk
AutoWeek heeft de prijs van de vernieuwde Kia EV6 GT. Hij is iets goedkoper dan het origineel,...

Kia EV6 GT is nu een gestoorde 650 pk sterk
Maak kennis met de vernieuwde Kia EV6 GT. Die is voortaan maar liefst 650 pk sterk, net als...

Vernieuwde Kia EV6: goedkoper én beter
De vernieuwde Kia EV6 is op tal van vlakken verbeterd, maar kost net even minder dan voor...

Vernieuwde Kia EV6 in Europese trim
De stevig gefacelifte versie van de Kia EV6 laat zich voor het eerst in Europese trim zien....

Kia EV6 GT krijgt nieuwe neus, maar ook meer vermogen?
De Kia EV6 werd onlangs aan een vrij ingrijpende facelift geholpen. Het was natuurlijk een...

Elektrische Kia EV6 is Trekauto van het Jaar 2024
Op jacht naar een nieuwe auto om een caravan mee te trekken? Overweeg dan de Kia EV6 eens,...

Kia EV6 vernieuwd: nieuw uiterlijk én groter accupakket
Dit is de grondig vernieuwde Kia EV6. Hij heeft een vernieuwd uiterlijk én krijgt onder meer...

Kia EV6 krijgt behoorlijk andere neus
De Kia EV6 was de pionier van Kia's EV-familie, maar loopt nu juist wat achter de rest aan....
