Focus
5-deurs, hatchback, 2018-2022
- Nieuw vanaf€ 24.125
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Met zijn dynamische gedrag rijdt de vierde generatie Ford Focus zoals we van dit model verwachten. Hij is sinds 2018 op de markt en valt weer bij veel bestuurders in de smaak. Niet alleen de rij-eigenschappen maken de Focus geliefd: de stationwagon is bovendien erg praktisch. Dit maakt hem ook als gezinsauto een prima keuze.
We hebben alle mogelijkheden om een Ford Focus te kopen op een rij gezet:
Nieuw uit voorraad | € 63.900 - € 63.900 |
Tweedehands | € 10.950 - € 36.800 |
Private lease | vanaf € 532 |
Nieuwe Ford Focus uit voorraad
Veel bestuurders kiezen voor de Ford Focus vanwege zijn dynamische rijgedrag. Hij ligt goed op de weg en stuurt scherp, waardoor je er leuk mee door de bocht kunt. Sportieve rijders kunnen nog kiezen voor een ST-line, die is voorzien van een sportonderstel.
Ondanks zijn dynamische rijgedrag is het comfort prima voor elkaar. Tijdens de rit is het lekker stil aan boord en het onderstel vangt oneffenheden van de weg mooi op. Daar moet wel bij worden vermeld dat de exemplaren met sportonderstel wat stuiterig kunnen aanvoelen als je over slecht wegdek rijdt. Dit kun je het beste zelf ervaren tijdens een proefrit.
Wil je extra comfortabel de weg op? Dan kun je ook nog kiezen voor ergonomische stoelen met AGR-label. Maar er zijn nog meer mogelijkheden. Zo is de ST-line juist uitgerust met sportstoelen voor een sportievere rijervaring.
Niet alleen de stoelen van de Focus bieden keuzemogelijkheid. Er zijn nog tal van andere opties waarmee je het model mee kunt uitrusten. Denk bijvoorbeeld aan ledlampen, 19-inch lichtmetalen wielen, 6-weg elektrisch verstelbare voorstoelen en de optie voor automatisch inparkeren. Zo kun je altijd een Focus vinden die aansluit bij jouw wensen.
De vierde generatie Focus is leverbaar in twee carrosserievormen: als vijfdeurs hatchback of als stationwagon. Voor degenen die de charmes van een cross-over waarderen, is er ook nog een speciale uitvoering. De Focus Active heeft een hogere bodemvrijheid en stoerdere uitstraling dan de reguliere variant. Dit model is in 2023 van de prijslijst geschrapt, maar komt wel regelmatig voorbij in het occasionaanbod.
In 2022 kreeg de Ford Focus een facelift. Hoewel er veel hetzelfde is gebleven, is een aantal dingen op de schop gegaan. Zo kreeg hij een nieuwe neus en een verbeterd infotainmentsysteem. Ook werd de kofferbak van de stationwagon herzien en kreeg deze een praktisch hekje, waardoor hij gemakkelijk in losse delen te scheiden werd. Dat is handig voor bijvoorbeeld vuile bagage.
Een punt waar andere Focus-bestuurders nog wel eens tegenaan lopen is zijn brandstofverbruik. Hoewel Ford voor een Focus Wagon met 1-liter benzinemotor een verbruik van 1 op 20,8 opgeeft, blijkt dit volgens onze verbruiksmonitor rond de 1 op 16 uit te komen. Het verbruik van de grotere motoren ligt nog iets hoger.
Nieuwe Focussen worden allemaal geleverd met mild hybride driecilinder benzinemotoren. Eerder werden er nog verschillende viercilinders aangeboden, maar deze zijn allemaal van de prijslijst geschrapt.
Als je een nieuwe Ford Focus koopt, heb je twee opties qua motorisatie: de 1.0 EcoBoost met 125 pk en de 1.0 EcoBoost met 155 pk. Tussen het occasionaanbod vind je ook nog de 100 pk 1.0 EcoBoost, 150 of 182 pk 1.5 EcoBoost en 280 pk 2.3 EcoBoost. Die laatste is de enige viercilinder benzinemotor die in dit model is geleverd.
De diesels, die tot 2023 nog nieuw werden geleverd, zijn daarentegen allemaal viercilinders. Diesels zijn er in drie smaken: de 1.5 EcoBlue met 95 pk, 1.5 EcoBlue met 120 pk en 2.0 EcoBlue met 150 pk.
Hoewel de Ford Focus over het algemeen vrij stil en comfortabel is, valt er wel iets aan te merken op de exemplaren met automaat. Verschillende bestuurders melden het geluid en de vibraties van de automaatbak als storend te ervaren. Deze kan gaan brommen bij constante snelheden van 50, 80 en 100 km/uur. Niet iedereen vindt dit even storend, dus kun je het beste een proefrit maken om dit zelf te ervaren.
De Ford Focus is al jaren een geliefde keuze als gezinsauto. Met name de stationwagon is door zijn grote laadruimte een geschikte kandidaat.
Voor volwassen passagiers is zowel de hoofd- als beenruimte achterin prima. Voor kinderen is het al helemaal goed te doen. Het enige nadeel is de bobbel in het midden van de achterbank, waardoor een derde passagier achterin minder comfortabel zit.
Hoeveel bagage je mee kunt nemen hangt af van de carrosserievorm die je kiest. Achter in de hatchback heb je 392 liter ruimte, wat toeneemt naar 1.354 liter als je de achterbank neerklapt. De stationwagon is stukken groter. Deze heeft een riante 635 liter bagageruimte, die met een neergeklapte achterbank zelfs 1.653 liter meet.
Vooralsnog zijn er geen grote structurele problemen bekend bij de Ford Focus C519. Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Ford Focus C519.
Ook nog even kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Ford Focus? Misschien vind je deze modellen interessant:
- Audi A3
- Kia Ceed
- Mazda 3
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
5-deurs, hatchback, 2018-2022
5-deurs, hatchback, 2022-heden
5-deurs, stationwagon, 2018-2022
5-deurs, stationwagon, 2022-heden