Focus
5-deurs, hatchback, 2004-2008
- Nieuw vanaf€ 19.000
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
De Focus C307 is de tweede generatie van de populaire modelreeks van Ford. Je ziet al direct dat hij voortbouwt op zijn voorganger, al is hij in veel opzichten verbeterd. Zo reed de Ford Focus die in 2004 op de markt kwam dynamischer en voelde hij volwassener aan dan de generatie ervoor. Ook kreeg hij gezelschap van een nieuwe carrosserievorm: de cabriolet.
We hebben alle mogelijkheden om een Ford Focus te kopen op een rij gezet:
Tweedehands | € 1.250 - € 34.900 |
Hoewel de eerste generatie Ford Focus al lekker reed, deed zijn opvolger het nog beter. Hij stuurt scherp en het onderstel geeft hem een goede wegligging. Die verbetering was een slimme zet van Ford, want dit dynamische rijgedrag maakt de Focus zo geliefd. Voor degenen die het leuk vinden om wat sportiever te rijden, is het dan ook een interessante auto.
De Ford Focus is wat stug geveerd, maar niet heel hard. Hierdoor kun je nog steeds comfortabel de weg op. Het enige minpunt is het wat luidruchtige onderstel wanneer je over slecht wegdek rijdt.
Je hebt keuze uit maar liefst vier carrosserievormen: hatchback, stationwagon, sedan en cabriolet. Die eerste drie kennen we al uit de voorgaande generatie, maar de cabriolet werd in 2007 aan het aanbod toegevoegd. Dit is ook de enige generatie Focus die in deze carrosserievorm is geleverd.
Er is niet alleen keuze uit verschillende carrosserievormen, ook de motorisaties van deze Focus bieden tal van mogelijkheden. Rijd je liever op benzine, diesel, ethanol, lpg of aardgas? En kies je voor krachtig of lekker zuinig? Met de Focus kan het allemaal.
Wat betreft opties kom je niets tekort bij de Ford Focus. Denk bijvoorbeeld aan airco, lichtmetalen velgen, cruisecontrol, meesturende koplampen, schuif-/kanteldak en voorruitverwarming. Deze opties zitten niet standaard op iedere Focus, maar waren tegen bijbetaling wel verkrijgbaar.
Tussen het occasion aanbod vind je een hoop verschillende Focussen. De meesten rijden op benzine of diesel, maar er zijn ook exemplaren te vinden die op ethanol, lpg of aardgas rijden.
We kijken eerst naar de conventionele benzinemotoren. Het instapmodel is de 80 pk 1.4 16V en de sterkste versie is de 145 pk 2.0 16V. Toen deze generatie Focus net op de markt kwam, zat daar één stap tussen: de 100 pk 1.6 16V. Vanaf de facelift in 2008 werd hier de 125 pk 1.8 16V aan toegevoegd.
Wie wil dieselen, heeft ook aardig wat keuze. Zo is de instapper de 90 pk 1.6 TDCi en de dikste diesel de 136 pk 2.0 TDCi. Daar zitten drie stappen tussen: de 100 pk 1.6 TDCi, de 109 pk 1.6 TDCi en de 115 pk 1.8 TDCi. Die laatste werd in 2008 van de prijslijst geschrapt en is dus alleen in de vroege exemplaren van dit model te vinden.
Dan zijn er nog drie motorisaties die op alternatieve brandstoffen kunnen rijden: de 125 pk 1.8 16V Flexifuel op ethanol, de 140 pk 2.0 16V lpg en de 123 pk 2.0 16V cng. Die laatste is alleen in de Focus hatchback geleverd.
Achterin is de ruimte van de Ford Focus prima. Meerdere volwassen passagiers meenemen is op zich geen probleem, al houden langere mensen achterin niet al te veel hoofdruimte over. Dit komt door de coupé-achtige daklijn.
De bagageruimte verschilt per carrosserievorm. Neem je regelmatig veel spullen mee? Dan kun je het beste kiezen voor een stationwagon. Die heeft een kofferbak met 503 liter inhoud, die je met een neergeklapte achterbank uitbreidt naar 1.546 liter.
Ook in de hatchback heb je de mogelijkheid om de achterbank plat te klappen. Dan neemt de kofferbakruimte van 396 liter toe naar 1.258 liter. Zo kun je veel meer bagage kwijt.
Kies je voor een sedan of cabriolet, dan moet je het doen met de standaard kofferbakruimte. Gelukkig is die van de sedan met zijn 537 liter vrij groot. De cabriolet houdt achterin niet bepaald ruimte over. Deze heeft een kleine 248 liter kofferbakinhoud.
Over het algemeen is de Ford Focus C307 een goede en betrouwbare auto, mits hij het nodige onderhoud heeft gehad. Controleer dit dus altijd goed als je op zoek gaat naar een occasion.
Het grootste mankement waarvan deze generatie Focus nog wel eens last heeft, zijn problemen met de elektronica. Denk bijvoorbeeld aan een niet functionerend dashboardcluster of een kapot navigatiesysteem.
Daarnaast komt het nog wel eens voor dat oudere Focussen gaan roesten. Met name op de achterste wielkasten zie je vaak wat blaasjes ontstaan. Gelukkig kun je roestvorming op deze plek snel en eenvoudig zien.
Benieuwd naar de ervaringen van andere bestuurders? Lees dan ook eens de gebruikersreviews van de Ford Focus C307.
Ook nog even kijken naar auto’s die vergelijkbaar zijn aan de Ford Focus? Misschien vind je deze modellen interessant:
- Audi A3
- Kia Ceed
- Mazda 3
5-deurs, hatchback, 2004-2008
3-deurs, hatchback, 2004-2008
4-deurs, sedan, 2005-2008
3-deurs, hatchback, 2008-2010
5-deurs, hatchback, 2008-2011
4-deurs, sedan, 2008-2010
5-deurs, stationwagon, 2005-2008
5-deurs, stationwagon, 2008-2011
2-deurs, cabrio, 2007-2008
2-deurs, cabrio, 2008-2011