Je auto importeren uit België
Er is ook best wat voor import uit België te zeggen: het aanbod is ongeveer even groot als...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Het kan financieel aantrekkelijk zijn een auto in Duitsland te kopen. Waarop moet je letten als je een tweedehands elektrische auto uit Duitsland importeert? Hoe pak je het aan?
We hebben al een adviespagina waarop staat hoe je een auto uit Duitsland importeert. Op zich is dat goed te doen. Heb je jouw zinnen gezet op een een elektrische auto, dan kun je mogelijk nog meer voordeel halen. Er zijn wel een paar zaken waarop je moet letten.
In de tijd van de corona-pandemie is in Duitsland de BAFA milieusubsidie voor elektrische- en plug-in hybride auto’s ingevoerd. Dat was vooral om de eigen industrie aan de gang te houden. En tegelijkertijd elektrisch rijden te stimuleren. Deze regeling betekent dat je voor een elektrische auto met een catalogusprijs tot €40.000 €6.000 subsidie krijgt, en met een hogere catalogusprijs €5.000. Heb je een plug-in hybride auto op het oog, dan zijn die bedragen €4.500 en €3.750. Daarnaast doen ook de fabrikanten een bijdrage van €3.000 voor een elektrische auto en €2.250 voor een plug-in hybride auto. Het totale voordeel kan dus aardig oplopen, tot €9.000. Voorwaarde: hij moet zes maanden op naam van een bedrijf in Duitsland hebben gestaan. Deze subsidie zal volgend jaar trouwens wel omlaag gaan. En hij gaat zodanig veranderen dat deze alleen voor particulieren gaat gelden.
![]() | Van onze partner Auto importeren uit Duitsland? Hier vind je meer dan 200.000 Duitse dealeroccasions. Bekijk het aanbod |
Het voordeel kun je nog groter maken door zo’n auto met die subsidie te kopen en die na 1 januari 2024 in Nederland te registreren. Dan kun je namelijk ook nog de SEPP-subsidie voor particulieren aanvragen. Die is voor een geïmporteerde auto altijd €2.000, ook als de auto geen kilometers heeft gereden. Je moet de auto dan via een Nederlands bedrijf bestellen. Aangezien de subsidiepot begrensd is, moet je er over het algemeen wel snel bij zijn.
Van onze partner Heb je wel eens nagedacht over importeren van je volgende auto? Ruime keuze aan kwalitatief goede auto’s tegen scherpe prijzen. MrWheelson heeft het overzicht én neemt je alle rompslomp uit handen. Daardoor kun je snel met je nieuwe auto rijden. |
Een gebruikte auto moet dan trouwens wel minstens 6 maanden oud zijn en 6.000 km hebben gereden. Anders telt hij voor de btw als nieuw en betaal je als particulier zowel de Nederlandse als de Duitse btw. Volgens Bas Oude Luttikhuis van auto-import dienstverlener Mr. Wheelson loont het daarom om met een Nederlands bedrijf te werken om een tweedehands elektrische auto uit Duitsland te importeren. “Je hebt dan verschillende zekerheden vanwege het netwerk van leveranciers van de auto’s. De btw wordt goed verrekend en alle papierwerk voor de import en de subsidies wordt geregeld.” Hij laat ook weten dat veel dealers particulieren minder graag een auto verkopen als ze merken dat hij vervolgens geëxporteerd gaat worden. Ze missen dan het reguliere onderhoud, waaraan een garagebedrijf doorgaans meer verdient dan aan de verkoop van een auto.
Aantrekkelijker bij duurdere auto’sHet importeren van een tweedehands elektrische auto uit Duitsland is vooral aantrekkelijk bij duurdere auto’s. Volgens Lars van Grinsven van DAS Auto Import komt dat door de grotere prijsverschillen ten opzichte van Nederland. Daarnaast is de keuze in modellen en uitvoeringen bij de oosterburen groter. “De fabrieksgarantie en garantie op de accupakketten lopen gewoon door, ook bij de jonge gebruikte elektrische auto’s. Je haalt dan wel het voordeel binnen.”Let op bij tweedehands elektrische auto’s uit DuitslandAls je een nieuwe elektrische auto in Duitsland bestelt, moet je rekening houden dat de standaarduitrusting vaak iets anders is dan in Nederland. Zo wordt bij de oosterburen een elektrische auto vaak wél geleverd met de thuislader, maar niet met de type-2 laadkabel. Die heb je regelmatig nodig als je bij een openbare laadpaal wilt laden. Je kunt die voor €200 tot €300 wel los kopen.
Van onze partner Besparen op je autoverzekering? Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering |
Tip: Vraag andere leden uit de AutoWeek community je te helpen bij je zoektocht, bijvoorbeeld over de aankoop van een nieuwe of tweedehands auto. Je kunt daarvoor terecht in het onderwerp Koop- & leaseadvies (nieuw en tweedehands).
Er is ook best wat voor import uit België te zeggen: het aanbod is ongeveer even groot als...
Een gebruikte auto uit Duitsland importeren is in veel gevallen lucratief. Het grote voordeel...
Een gebruikte auto uit Frankrijk importeren is soms wenselijk. Zoals wanneer je als Nederlander...
Stel, je bent op vakantie in de Verenigde Staten en ziet een prachtige muscle car staan bij...
Een gebruikte auto uit Zweden halen. Velen denken dan direct aan occasions c.q. klassiekers...
In eerste instantie lijkt het wat vreemd: een gebruikte auto uit zo'n klein land als Luxemburg...
Zwitserland is een populair land om een gebruikte auto uit te halen. Vanwege de hoge levensstandaard...