
Let hierop als je een tweedehands elektrische auto uit Duitsland importeert
We hebben al een adviespagina waarop staat hoe je een auto uit Duitsland importeert. Op zich...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Met AutoWeeks stappenplan weet je precies wat je moet doen wanneer je een auto uit België wilt importeren.
Er is ook best wat voor import uit België te zeggen: het aanbod is ongeveer even groot als in Nederland, België is niet ver, er is geen taalbarrière (in Vlaanderen tenminste) en de auto's zijn vaak rijker uitgerust dan hun Nederlandse equivalenten. Goed vertegenwoordigd op de Belgische (occasion)markt: auto's van Franse makelij en vierwielers uit de hogere prijssegmenten. Groot aanbod drukt de prijzen, dus er is - zeker met een occasion uit één van deze categorieën - een aantrekkelijk voordeel te scoren. Bij een bekende aanbieder als Cardoen (een onafhankelijke 'autosupermarkt' met zestien vestigingen) hebben al heel wat Nederlanders een auto gekocht.
België is niet zo groot, maar je kunt voor het gemak wel beter in Vlaanderen blijven. Tweetaligheid is in Wallonië namelijk vooral iets theoretisch, en met Engels kom je ook niet ver. Geeft niet, in Vlaanderen is genoeg te vinden. Let altijd goed op waar je een occasion koopt en dat je bij aankoop de zogeheten 'Car-Pass' overhandigd krijgt, vergelijkbaar met het Nederlandse Autopaspoort (NAP). Als niet-kenner kan het lastig zijn het kaf van het koren te scheiden - professionele importbedrijven zijn daar natuurlijk veel beter in. Het voorwerk doe je thuis via websites als www.autoscout24.be en www.gocar.be. Een geruststellende gedachte: Nederland en België wisselen tellerstanden uit (met Duitsland bijvoorbeeld niet!), dus ben je er zekerder van dat de tellerstand juist is.
Voordat je droomoccasion de jouwe is, moet -ie gekeurd worden. Is de auto goedgekeurd voor verkoop, dan krijg je een roze inschrijfformulier waarmee je het transitkenteken kunt aanvragen (Belgische kentekens zijn persoonsgebonden, dus occasions zijn altijd kentekenloos). Een professionele verkoper kan dat voor je in orde maken. Met het transitkenteken kun je gewoon naar Nederland rijden mits je vooraf ontheffing bij de Belastingdienst hebt aangevraagd (zie punt 3). De auto staat hiermee op jouw naam en tevens zijn verzekering en wegenbelasting geregeld. Vervoer je de auto op een autoambulance, dan is het transitkenteken niet nodig. Regel in dit geval wel een transportverzekering! Zorg ervoor dat je alle papieren ontvangt bij je auto. België kent het Europese model kentekenbewijs waarop dezelfde gegevens staan als op een Nederlands kentekenbewijs. Dat inschrijvingsbewijs bestaat uit twee delen. Deel I ligt altijd in de auto, deel II wordt om veiligheidsredenen thuis bewaard. Bij aankoop van een auto dien je beide delen van de verkoper te krijgen. Daarnaast heeft elke personenauto een Europees Certificaat van Overeenstemming (CVO), wat inhoudt dat dit voertuig Europees is goedgekeurd en dus ook in Nederland wordt toegelaten. Dit moet je later bij de RDW-keuring overleggen als het een nieuw voertuig betreft. Voor professionele bedrijven is het goed om te weten dat je met een Nederlandse handelaarskenteken (groene platen) in België en Luxemburg mag rijden.
Van onze partner Heb je wel eens nagedacht over importeren van je volgende auto? Ruime keuze aan kwalitatief goede auto’s tegen scherpe prijzen. MrWheelson heeft het overzicht én neemt je alle rompslomp uit handen. Daardoor kun je snel met je nieuwe auto rijden. |
Wil je je auto op Nederlands kenteken zetten, dan moet hij eerst door de RDW bekeken zijn voor een kentekenopname. In het verleden was er nogal wat onduidelijkheid omtrent het in ons land rijden in een auto met buitenlands of - in dit geval - Belgische transitkenteken. De huidige situatie: het mag, mits je vooraf - digitaal, via de website van de Belastingdienst - ontheffing hebt aangevraagd. Ga op de website www.belastingdienst.nl of zoek er op ‘Vrijstelling voor bpm en mrb bij kortstondig gebruik’. Let op: op het (digitale) formulier dient het bij de auto behorende (transit)kenteken ingevuld te worden. Het is dus noodzakelijk om ter plekke die ontheffing aan te vragen wanneer je zelf terug naar huis wilt rijden. Tip van de Belastingtelefoon Auto (0800-0749): het is aan te raden de ontheffing uit te printen, zodat je het als bewijs bij je hebt. De ontheffing geldt voor maximaal 14 dagen; genoeg tijd om een RDW-keuring aan te vragen. Lukt het niet om binnen die 14 dagen een keuring aan te vragen, dan mag je niet meer met de auto rijden. Sowieso moet je voor de keuringsafspraak een - gratis - eendagskenteken aanvragen via de website www.rdw.nl, aangezien de RDW het oude kenteken inneemt. Je kunt het eendagskenteken zelf thuis uitprinten en er de bijbehorende tijdelijke kentekenplaat bij maken. Zorg er wel voor dat je minstens een WA-verzekering afsluit voor het ritje naar het keuringsstation mocht je nieuwe trots nog niet verzekerd zijn! Ook moet je vooraf contact opnemen met de Belastingdienst in verband met de motorrijtuigenbelasting (voor de terugweg). Gaat de auto op een autoambulance naar het keuringsstation, regel dan (wederom) een transportverzekering.
Er zijn 16 keuringsstations (Almelo, Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Groningen, Heerenveen, Nieuwegein, Roosendaal, Rijen, Schiedam, Veldhoven, Venlo, Waddinxveen, Zwolle en Zwijndrecht (zie voor adressen www.rdw.nl)) die op werkdagen geopend zijn tussen 8.00 en 17.00 uur. Je moet voor de keuring, die ca. 100 euro kost, altijd vooraf online een afspraak maken. Daarvoor heb je het Voertuigidentificatienummer (VIN) nodig.
Als alles oké is en je auto dus de Nederlandse weg op mag, verzorgt de RDW je aanvraag voor een nieuwe kentekencard. Na de keuring krijg je de (voertuig)gegevens van de RDW waarmee je het belastingformulier verder kunt invullen. Dat formulier heb je vooraf thuis al deels ingevuld en uitgedraaid via de website www.belastingdienst.nl. Je kunt zowel online als via een formulier de bpm-aangifte doen. De Belastingdienst moet wel de gegevens van de auto in haar systemen hebben zitten. Dat kan tot vijf werkdagen duren.
Dat is vrij simpel: vul met het de autogegevens zoals de VIN de oorspronkelijke nieuwwaarde en de CO2-uitstoot in en het bpm-bedrag wordt automatisch berekend. Na Tip: het is altijd handig bij de berekening van de bpm de oorspronkelijke Nederlandse prijslijst toe te voegen als bijlage, dit om aan te geven waarop de berekening is gebaseerd. Bij een keuze tussen de bpm op basis van historische gegevens of van taxatiewaarde mag van de laagste uitkomst van de twee uitgegaan worden. Een andere mogelijkheid is om bijvoorbeeld gebruik te maken van de - betaalde (€ 24,95) - service van www.autotelex.nl. Hier wordt bpm-bedrag berekend aan de hand van de handelswaarde, terwijl de Belastingdienst een forfaitaire afschrijvingstabel met gefixeerde bedragen hanteert, dus zonder rekening te houden met de staat van het voertuig of de kilometerstand ervan. Dat kan schelen! Overigens kan het zomaar zijn dat te zijner tijd deze manier van bpm-berekening gaat veranderen. Het Ministerie van Financiën is het opgevallen dat nogal ‘ns te lage taxatiewaarden worden opgegeven, met als gevolg een te gering bpm-bedrag. Op dit moment wordt onderzocht of de RDW tijdens de schouwing (zie punt 3) zelf als (extra) controleur kan gaan fungeren bij de waardebepaling voor de bpm-aangifte. Maar voor het zover is, blijft de huidige regeling van kracht. Dat betekent dat je de ingevulde aangifte opstuurt naar: Belastingdienst, Postbus 2710, 6401 DE Heerlen. Betalen hoeft nog niet. Je krijgt een acceptgiro per e-mail of post toegestuurd.
Let op: voor auto’s ouder dan 25 jaar is geen bpm verschuldigd, evenals (bestel)auto’s zonder CO2-uitstoot (zoals elektrische voertuigen). Campers/kampeerauto’s worden door de fiscus beschouwd als personenauto’s, dus ook daarvoor is bpm verschuldigd. Voor wat betreft de motorrijtuigenbelasting van campers/kampeerauto’s gelden bepaalde inrichtingseisen om aan het zogeheten kwarttarief te voldoen. Op www.belastingdienst.nl zijn ze te vinden (ga naar Auto en vervoer > Belastingen op auto en motor > Bpm > Voor welke motorrijtuigen betaal ik bpm? > Kampeerauto).
Na de keuring begint het duimendraaien. Je wilt rijden, maar moet wachten op de acceptgiro voor de bpm. Pas wanneer het geld binnen is, geeft de Belastingdienst de RDW toestemming om de kentekencard op te sturen. Reken zeker op een week tussen keuring en papieren. Wanneer de kentekenbewijzen binnen zijn, laat je een van de vele kentekenbedrijven de platen maken. Dat duurt niet lang en kost een paar tientjes. Zodra je kenteken bekend is, kun je de auto laten verzekeren (tenzij het je al in een eerder stadium gelukt is om de auto op chassisnummer of VIN te laten verzekeren). En dan mag je eindelijk gaan rijden!
Privé-import van een occasion of youngtimer kan zeker aantrekkelijk zijn. Bedenk echter wel dat het een aardige (zoek)klus is, en dat je een zeker risico loopt. Denk bijvoorbeeld aan de garantie. Heb je geen zin in ‘al dat gedoe’, laat je auto dan door een professioneel bedrijf importeren. Door even te google’en heb je er zo een aantal te pakken.
Sinds 2010 is er een en ander veranderd in de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Doordat de bpm hoe langer hoe meer wordt berekend naar aanleiding van de CO2-uitstoot, is het van belang te weten wat de uitstoot van de auto is. Vooral wanneer het gaat om krachtige benzine- en dieselmodellen, kan goedkoop duurkoop worden. Naast de aanschafprijs is namelijk het bpm-restbedrag de grootste kostenpost. Dit bedrag is afhankelijk van de nieuwprijs, de leeftijd en de uitstoot van de auto. Je kunt de te betalen bpm berekenen door een taxatie op de te kopen of gekochte auto te laten uitvoeren. Dat is natuurlijk sowieso aan te raden. Een taxatie kost een paar honderd euro, maar je weet dan wel of je je droom veilig kunt kopen of dat er een (financiële) nachtmerrie dreigt. Een andere manier om de bpm te berekenen, is door de Nederlandse netto cataloguswaarde te nemen (dus zonder btw), exclusief naderhand (dus niet af fabriek) aangebrachte accessoires. Gebruik daarvoor onderstaande tabel (zie ook het kader daaronder).
Is een auto ouder dan 25 jaar, dan ben je geen BPM verschuldigd. Auto's die vanaf 1 januari 2013 zijn afgeleverd, worden belast op basis van de CO2-uitstoot.
Is sinds het tijdstip waarop de auto of motor voor het eerst in gebruik is genomen, een periode voorbij van tenminste kolom A maar minder dan kolom B dan is het percentage de waarde in kolom C. Tel daarbij op voor iedere maand die helemaal of voor een deel voorbij is sinds de periode uit de eerste kolom D.
A | B | C | D |
0 dagen | 1 maand | 0% | 8% |
1 maand | 3 maanden | 8% | 3% |
3 maanden | 5 maanden | 14% | 2,5% |
5 maanden | 9 maanden | 19% | 2,25% |
9 maanden | jaar en 6 maanden | 28% | 1,444% |
1 jaar en 6 maanden | 2 jaar en 6 maanden | 41% | 0,917% |
2 jaar en 6 maanden | 3 jaar en 6 maanden | 52% | 0,833% |
3 jaar en 6 maanden | 4 jaar en 6 maanden | 62% | 0,75% |
4 jaar en 6 maanden | 5 jaar en 6 maanden | 71% | 0,416% |
5 jaar en 6 maanden | 6 jaar en 6 maanden | 76% | 0,416% |
6 jaar en 6 maanden | 7 jaar en 6 maanden | 81% | 0,333% |
7 jaar en 6 maanden | 8 jaar en 6 maanden | 85% | 0,333% |
8 jaar en 6 maanden | 9 jaar en 6 maanden | 89% | 0,25% |
9 jaar en 6 maanden | ouder | 92% | 0,083% |
Begint de periode op de laatste dag van een maand en eindigt deze op de laatste dag van een kortere maand? Dan is er toch sprake van een hele maand. Voorbeeld: 31 januari tot en met 28 februari wordt gerekend als 1 maand, maar 31 januari tot en met 1 maart wordt gerekend als 2 maanden.
Zoals ook te zien is op onze website, zijn er verschillende manieren om de rest-bpm te berekenen. Gelukkig mag je uitgaan van het laagste bedrag, maar als de Belastingdienst vermoedt dat je te optimistisch bent, dan kan er een contra-expertise worden uitgevoerd.
Wat de BTW betreft, het volgende: Bij een nieuwe auto is het zo dat je in België koopt zonder in België de BTW te betalen: je bent BTW-plichtig in Nederland. De verkoper kan je echter vragen om eerst te bewijzen dat de auto daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Want als hij zelf niet aan de Belgische fiscus kan aantonen dat de auto is uitgevoerd naar Nederland, dan zal hij verplicht worden om de BTW af te dragen voor die auto. Een bewijs van inschrijving is in de regel voldoende, een kopie van inschrijving van een transitplaat is ook goed. Mocht je op het moment van afhalen van de nieuwe auto in België nog geen bewijs van export hebben, dan zal de verkoper van de auto een waarborg vragen gelijk aan het Belgische BTW-tarief (21%), die hij in bewaring neemt tot je met het invoerbewijs komt. Daarna krijg je je borg terug.
Voor occasions is het eenvoudiger: daarvoor betaal je de BTW in België.
We hebben al een adviespagina waarop staat hoe je een auto uit Duitsland importeert. Op zich...
Een gebruikte auto uit Duitsland importeren is in veel gevallen lucratief. Het grote voordeel...
Een gebruikte auto uit Frankrijk importeren is soms wenselijk. Zoals wanneer je als Nederlander...
Stel, je bent op vakantie in de Verenigde Staten en ziet een prachtige muscle car staan bij...
Een gebruikte auto uit Zweden halen. Velen denken dan direct aan occasions c.q. klassiekers...
In eerste instantie lijkt het wat vreemd: een gebruikte auto uit zo'n klein land als Luxemburg...
Zwitserland is een populair land om een gebruikte auto uit te halen. Vanwege de hoge levensstandaard...