Wat moet je ermee?
Bij sommige onderdelen van je auto denk je wel eens, wat moet ik er eigenlijk mee? Zo zit er in mijn auto links onder het stuur een vakje waar precies een frisdrankblikje in past. Er zit ook een uitstroomopening van de airco in en zodat je daar volgens de folder theoretisch een blikje koel kunt houden. Da's een mooi accessoire, dacht ik toen ik vier jaar geleden de auto kocht. Nu de auto hard op weg is om z'n eerste lustrum te vieren moet ik zeggen dat ik het nog niet één keer heb gebruikt. Want het is helemaal niet zo handig als het lijkt. Blikjes koop je onderweg doorgaans gekoeld – tenminste ik wel. En dan klok ik hem in een keer leeg. Dat moet ook wel, want een fatsoenlijke bekerhouder ontbreekt dan weer in mijn auto en was ook niet te krijgen om het type dat ik heb. Je kunt dus je inmiddels geopende en langzaam opwarmende blikje nergens kwijt. Omdat in de koeler het blikje op z'n kant ligt, kun je het er na openen ook niet in terugdoen om het koud te houden. In dezelfde categorie valt ook het bijbehorende gekoelde dashboardkastje. Ik heb me in al die tijd altijd suf gepiekerd wat ik daar nou eens in moet leggen dat per se koel moet blijven. Kijk, het ligt al vol met wegenkaarten, serviceboekjes, een ijskrabber, reservezekeringen en een zakje drop. Dat zijn dingen die er altijd in liggen en blijven liggen, omdat ik ze nergens anders kwijt kan. Maar zelfs een ijskrabber hoeft niet noodzakelijkerwijs koel te blijven. En zo zijn er vast in andere auto's meer dingen te vinden. Laat 't me weten, als we er zo een boel verzamelen, zal ik er een keer een mooi artikel voor AutoWeek van maken!

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.