Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Wat is goedkoper?

28
Wat is goedkoper?
Damiaan Hage
  • Damiaan Hage
  • Weblogs
7 september 2006 om 10:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Vanmorgen stak er zo'n singleframegrille van Audi door mijn brievenbus. Dat wil zeggen, de voorpagina van nrc.next. Verhalen over auto's in dagbladen worden steeds minder zeldzaam, kennelijk zijn de redacties tot de ontdekking gekomen dat een auto voor miljoenen mensen iets heel belangrijks is. Gisteren had dezelfde krant óók al een uitgebreid autoverhaal, over het wel en wee van de Koreaanse auto-industrie (en GM Daewoo in het bijzonder). Vandaag heeft De Auto het dus geschopt tot opening van de krant: "In Duitsland 30.000 euro goedkoper". Oorzaak: de vermaledijde BPM in ons land. De berekeningen liegen er niet om: een makelaar uit Soest haalde een praktisch nieuwe Audi A4 Cabriolet uit Duitsland en bespaarde zich na aftrek van alle kosten zo'n 12.500 euro op een auto die hem fabrieksnieuw bij een Nederlandse dealer 71 mille gekost zou hebben. Serieus geld, niet waar? En het houdt niet op: een Audi A8 W12 van een jaar oud kost je in Nederland bijna 30.000 euro meer dan een geïmporteerde en een Mercedes S500 kan volgens krant 70.000 euro goedkoper zijn. Autoverkopend Nederland zou zich bedreigd voelen door de oneerlijke concurrentie". Maar laten we niet meteen het slachtoffer uithangen. Puur op gevoel zeg ik dat meeste A8-en en S-klasses niet particulier gekocht worden, maar geleased en dus zijn de te behalen voordelen zeer theoretisch en interessant voor een zeer klein groepje. Auto's die voor de gemiddelde particulier haalbaar zijn, de middenklasse dus, zullen wellicht goedkoper zijn, maar dan scheelt het natuurlijk geen duizenden euro's. Je mag blij zijn met duizend – en dat is mooi bedrag, maar is het ál die moeite waard?
Damiaan Hage

Damiaan Hage

Columnist/schrijver

AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.

    28 Bekijk reacties

    Lezersreacties (28)

    Reageren

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    Bekijk ook

    Damiaan HageLaatste blogs vanDamiaan Hage

    • Weblogs
      Tot ziens!

      Tot ziens!

      7
      • 31 december 2007
    • Autoradio voor het humeur

      12
      • 20 december 2007
    • Weblogs
      Mooi jaar

      Mooi jaar

      15
      • 10 december 2007
    • Weblogs
      Bangmakerij ANWB

      Bangmakerij ANWB

      25
      • 4 december 2007
    • Weblogs
      Gaten

      Gaten

      4
      • 26 november 2007

    Op zoek naar een auto?

    • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
    • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
    • Private Lease zoek de beste private lease deal
    • Occasions zoek een tweedehands auto

    Meest actieve bloggers

    • Bas van PuttenBas van Putten (46)
    • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
    • Jan LemkesJan Lemkes (7)
    • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
    • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
    • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
    • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
    • Marc KlaverMarc Klaver (1)
    • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
    • Joost BoersJoost Boers (1)

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • Podcasts
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Aanmelden nieuwsbrief
    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek LAB
    • Je auto aanmelden
    • Koppel abonnement
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Cupra
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Lynk & Co
    • Maserati
    • Mazda
    • McLaren
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • MINI
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden