AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Wat is goedkoper?
28
Vanmorgen stak er zo'n singleframegrille van Audi door mijn brievenbus. Dat wil zeggen, de voorpagina van nrc.next. Verhalen over auto's in dagbladen worden steeds minder zeldzaam, kennelijk zijn de redacties tot de ontdekking gekomen dat een auto voor miljoenen mensen iets heel belangrijks is. Gisteren had dezelfde krant óók al een uitgebreid autoverhaal, over het wel en wee van de Koreaanse auto-industrie (en GM Daewoo in het bijzonder). Vandaag heeft De Auto het dus geschopt tot opening van de krant: "In Duitsland 30.000 euro goedkoper". Oorzaak: de vermaledijde BPM in ons land. De berekeningen liegen er niet om: een makelaar uit Soest haalde een praktisch nieuwe Audi A4 Cabriolet uit Duitsland en bespaarde zich na aftrek van alle kosten zo'n 12.500 euro op een auto die hem fabrieksnieuw bij een Nederlandse dealer 71 mille gekost zou hebben. Serieus geld, niet waar? En het houdt niet op: een Audi A8 W12 van een jaar oud kost je in Nederland bijna 30.000 euro meer dan een geïmporteerde en een Mercedes S500 kan volgens krant 70.000 euro goedkoper zijn. Autoverkopend Nederland zou zich bedreigd voelen door de oneerlijke concurrentie".
Maar laten we niet meteen het slachtoffer uithangen. Puur op gevoel zeg ik dat meeste A8-en en S-klasses niet particulier gekocht worden, maar geleased en dus zijn de te behalen voordelen zeer theoretisch en interessant voor een zeer klein groepje. Auto's die voor de gemiddelde particulier haalbaar zijn, de middenklasse dus, zullen wellicht goedkoper zijn, maar dan scheelt het natuurlijk geen duizenden euro's. Je mag blij zijn met duizend – en dat is mooi bedrag, maar is het ál die moeite waard?

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Bas – Met de Copen naar Hamburg is spelen met je leven
Weblogs
Weblog Bas - Geef die kleintjes subsidie
Weblogs
Weblog Joas – Hoffelijk rijden: ga op les in de VS
Weblogs
Weblog Bas – Waarom een elektrische GTI een illusie is
Weblogs