
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Tot ziens!
7
Slechts een keer dacht ik dat ik deze dag niet te halen. Het was een jaar of drie geleden. Voor een reportage werd ik samen met een klein gezelschap andere journalisten met een piepklein 1-motorig vliegtuigje richting Baja California in Mexico gestuurd. Omdat de zitplaatsen achterin bezet waren, nam ik maar plaats naast de piloot, die de kist in z'n eentje bestuurde. Hij was niet zo'n overdreven beleefde 'Ik hoop u snel weer aan boord te mogen begroeten'-kapitein, maar eentje van het type 'Toen ik in Vietnam was, was jij er nog niet!'.
Hij zou ons wel even naar een afgelegen boerderij brengen aan de kust van dit honderden kilometers lange Mexicaanse schiereiland, een paar uurtjes vliegen vanuit de VS. Het was een man van weinig woorden en vanzelfsprekend had ik in hem evenveel vertrouwen als in welke andere piloot dan ook. Wat een interessant beroep, dacht ik nog, toen ik hem minutenlang aan allerlei knopjes zag draaien en turen op beeldschermen. Het valt niet mee, zo'n klein toestelletje in de lucht houden... Totdat de koptelefoon van z'n hoofd ging en hij mij de vraag stelde die je gewoon níet wil horen als je op een paar kilometer boven zee hangt: 'Weet jij waar we zijn?' Uh, nee, cowboy. Ik zie wat jij ook ziet: zee beneden ons, en land in de verte, maar of dat Hawaii, Ameland of Baja is, ik weet het niet. Maar goed, door domweg de kist aan de grond te zetten bij een huis en de weg te vragen zijn we uiteindelijk tóch op de goede plek gekomen ('Was ik de enige de bang was?', vroeg hij nog) maar op het moment zelf voel je tóch dat het eind in zicht is.
In ieder geval is deze dag, vandaag 31 december, voor mij een bijzondere dag. Want na bijna elf jaar op de AutoWeek-redactie is het klaar. Afgelopen. Ik stop ermee. Ik ga mijn geluk elders beproeven, namelijk bij MOTO73. Op twee wielen verder. Ik ben u beste lezer dank verschuldigd dat u mijn verhalen op deze site en voorin het blad hebt willen lezen. En vanaf morgen 1 januari sluit ik me bij u aan; ik word ook lezer van dé beste autosite, en hét beste autoblad.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.
Lees ook
Weblogs
Weblog Ken – In jouw auto zitten waarschijnlijk Belgische luidsprekers
Weblogs
Weblog Jan - De Golf van nu
Weblogs
Weblog Ken - Wallonië komt met aangepaste autobelasting die anti-SUV en anti-EV is
Weblogs
Weblog Ken: waarom de kritiek op trajectcontroles steeds luider wordt in Vlaanderen
Weblogs
Weblog Bas - Van info naar tainment
Lezersreacties (7)
ReagerenSub-reacties inklappen

Anoniem
Goed dat het goed is gekomen met dat vliegtuigje, zodat je de afgelopen jaren mee hebt kunnen werken om 'ons' blad te maken tot wat het is. Bedankt en veel suc6 in je nieuwe job!

Anoniem
Dank voor al uw verhalen en kritische noten.
Veel succes met uw nieuwe baan. Hoop dat het brengt wat u er van verwacht.
Veel succes met uw nieuwe baan. Hoop dat het brengt wat u er van verwacht.

Anoniem
@Damiaan: Was dat tijdens de introductie van de Volvo XC90 V8 en de korte rijimpressies met de toen vernieuwde XC70?

Anoniem
Succes met je nieuwe baan Damiaan. Ik hoop dat Moto73 je net zo goed gaat bevallen als Autoweek, ik heb genoten van je testen en verhalen. Nog de beste wensen voor 2008.
GTI-racer
GTI-racer

Anoniem
Geweldig verhaal.....alhoewel...ik zie de Air Crash Investigation weer voor mij waarbij een klein vliegtuigje onbedoeld in de vliegveldruimte van Washington kwam en even later dodelijk crashte op een 737 (die door het afbreken van de staart ook totaal verongelukte). Mischien dat een navman van 199 euro uitkomst had geboden...
Veel succes met je nieuwe baan! Je komt de automobilist langs de file ongetwijfeld weer tegen!
Veel succes met je nieuwe baan! Je komt de automobilist langs de file ongetwijfeld weer tegen!

Anoniem
Heel veel succes in je nieuwe baan! En ik hoop dat je toen ik je rondvloog (me jouw hulp) boven teuge wat comfortabeler zat!
Gr Rutger
Gr Rutger

Anoniem
Hoi Damiaan,
Inmiddels zit je er al weer een tijdje maar ik wil je toch nog veel succes wensen met je nieuwe baan en hopelijk heb je het er net zo naar je zin als bij AW!
Groetjes,
Hanjo
Inmiddels zit je er al weer een tijdje maar ik wil je toch nog veel succes wensen met je nieuwe baan en hopelijk heb je het er net zo naar je zin als bij AW!
Groetjes,
Hanjo