AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Smart Tipping
30
Pagina 7 van het lokale sufferdje van Alphen aan den Rijn. Een warrig, maar triest verhaal over een groep cafégangers die na het stappen nog wel trek hadden in een vette bek. Op weg naar de shoarmatent kwamen deze mannen een geparkeerde gele Smart tegen. En met hun benevelde hoofd deden ze wat waarschijnlijk zoveel mensen in gedachten al wel eens gedaan hadden: ze legden 'm op z'n kant. En zo hebben we er weer een officieel geval van "Smart tipping" bij.
O, kent u dat niet? Dat is de kunst van het omgooien van een Smart, iets dat je volgens de legende in je eentje moet doen. Grappig is dat als je Google inschakelt om wat te weten te komen over Smart Tipping je maar één gevalletje tegenkomt. Een Canadese Smart werd twee jaar geleden op z'n kant gelegd, en dat is volgens Google het enige op internet gedocumenteerde geval. Smart Tipping is een stadse variant op een oude Amerikaanse boerenliefhebberij van Old Cow Tipping, waarbij je een staand slapende koe (iets dat op zich al heel zeldzaam is) moet omduwen. Volgens de legende doe je dat in je eentje, maar zoals een onderzoekje van de Universiteit van Nebraska aantoont is dat onmogelijk. Ten minste twee personen zijn nodig om een slapende koe omver te werpen. Het leuke is dat een koe en een Smart ongeveer even zwaar zijn, zo'n 700 kg.
Terug naar het gebeuren in Alphen. Want ook daar claimt slechts een man van de groep de auto te hebben omgegooid en de zeven anderen ontkennen de auto met een vinger te hebben aangeraakt... Uiteindelijk waren er drie man nodig om de auto weer op z'n pootjes te zetten.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.