AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ruitjesbekleding
68
Volkswagen voorziet zijn GTI's van ruitjesbekleding en dat blijkt regelmatig aanleiding voor discussie. Want zijn die ruitjes nou lauw, vet of cool - of helemaal niet? Over streepjes, stippeltjes, balletjes, vlakjes en kleurtjes in andere auto's hoor je nóóit iemand. Slechts een enkele keer als een beginnend Koreaans of Chinees automerk komt, valt er wel eens een kritische opmerking over de gekozen patroontjes. Maar verder laat het bekledingspatroon de meeste mensen helemaal koud. En dan nu de ruitjesbekleding van Volkswagen. Daar schijn je een mening over te moeten hebben. Je moet pro of contra zijn. Ik ben pro, maar dat schijnt te zijn omdat ik kennelijk te jong ben om de jaren zeventig bewust te hebben meegemaakt. Want wie het toen mooi vond, vindt het nu niets. "Heb ik al wel eens gehad", zeggen ze dan. Ik vind ruitjes prima, omdat het een geinige, eenvoudige vorm van retro is. Is weer eens wat anders als een complete Mini of Kever opnieuw uitbrengen. Slechts een detail in plaats van een hele auto van vroeger kan óók leuk zijn.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.