AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ruilen?
18
Het contrast was groot: na een week met de Citroën C6 op pad te zijn geweest stapte ik voor een weekje over in de Dacia Logan uit onze duurtestgarage. Bij het instappen in de C6 verbaasde ik me erover hoe snel luxe went. Elektrisch verstelbare stoelen, een uitgebreid navigatiesysteem, volledig zelfdenkende klimaatregeling, een head-up display, kortom alles wat de moderne autotechniek te bieden heeft zit in de C6. En dat allemaal zodat je in alle comfort, achteroverleunend de wereld aan je voorbij ziet trekken. En of je nu 60, 120 of 180 rijdt, het verschil nauwelijks is te merken. Heerlijk gewoon. In de Logan, die ongeveer een tiende kost van de C6, heb je dat allemaal niet. Geen navigatie, geen elektrische stoelverstelling, geen cruise control, geen leren fauteuils, geen stuurbekrachtiging, kortom vooral veel 'geen'. Maar in de Logan verbaasde ik me opnieuw: hoe snel je bent gewend aan het ontbreken van vanalles. En dat je met de zwaar ondergemotoriseerde Logan in het Nederlandse verkeer (met z'n drukte en streng nageleefde verkeersregels) geen minuut later op je bestemming aankomt en dat in mijn geval van veel vaste routes navigatie toch gewoon speelgoed is, waar je als het nieuwtje ervanaf is je toch niet veel mee doet. En eigenlijk mis ik die luxe ook niet echt. Het flutradiootje van de palletaanbieding van de mediagigant geeft ook gewoon nieuws, verkeersinfo en muziek door.
Maar ja, dat is net zo'n discussie als "een kaal hamburgertje van de kiloknaller vult ook, net als een op een warm terras genoten biefstuk-pepersaus". Het is maar wat je zelf lekker vindt en wat je er dan voor over hebt. Het gaat om de afwisseling – en dat is het punt van vandaag. En met vlees is het eigenlijk de variatie die dat aangeklede biefstukje lekker maakt – maar ook dat simpele burgertje is op z'n tijd niet te versmaden. En dus zouden kopers van een C6 vrienden moeten maken met een Logan-rijder, zodat ze af en toe eens kunnen ruilen en hun ding op waarde kunnen schatten. Ik zie dit helemaal voor me: een soort bestand van auto's, waar iedereen eens iets uit kan ruilen, om zo z'n eigen auto eens achter te laten en eens te proeven van échte luxe, of juist van verantwoordelijk aangeschafte crisis.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.