AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Remmen!
28
In de papieren AutoWeek van deze week hebben we uitgebreide special over bestelauto's. Tenslotte vullen die ook een groot deel van het Nederlandse wegdek. Een vast onderdeel van al onze testen is een remproef en omdat tegenwoordig alle personenauto's ABS hebben is gewoon een zaak van vol op het middelste pedaal gaan staan en afwachten tot je stilstaat. Nu blijkt dat bestelauto's om een mij niet bekende reden niet vanzelfsprekend van ABS zijn voorzien. En toen ik dus bij ruim 100 km/h mijn voet krachtig op het rempedaal drukte van de Fiat Doblò, was ik toch een volle seconde erg verbaasd. De voorbanden blokkeerden en smeerden zich helaas heel letterlijk uit over het asfalt. In de buitenspiegels zag ik een enorm rookgordijn ontstaan achter de auto. Ik liet nog los bij een gangetje van 50 km/h, maar het bleek te laat. Bij het uitrollen hobbelde de auto over z'n eigen afgevlakte banden. Dat was wel even schelden. Maar elke keer als ik nu zo'n koeriersautootje achter me heb en het is een beetje regenachtig weer, dan krijg ik het toch een beetje benauwd. Als ik flink in de ankers ga, dan kan ik dankzij ABS op tijd stoppen en waar nodig een beetje bijsturen, maar dat 'busje' achter me dus niet. Het is toch onterecht dat juist professionele weggebruikers, die tienduizenden kilometers per jaar afleggen, niet automatisch dezelfde veiligheidsmaatregelen mee krijgen?

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.