AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kleine wereld
6
Kent u de Namac? De Nederlandse Algemene Miniatuur Auto Club is dat en dat is een vereniging die zich met veel passie buigt over schaalmodellen. Verzamelen, bekijken, bouwen, ruilen, verfraaien, eigenlijk alles wat je met 1:1-auto's ook kunt doen. Net als met elke hobby die mensen hebben: je kunt erom lachen. Maar dat doen we nu dus even niet. Want het tweemaandelijkse clubblad barst werkelijk van de nieuwtjes op schaalmodellengebied. Geen model in de wereld dat niet een beschrijving krijgt en als je het optelt is er haast meer modelautonieuws dan écht autonieuws. En wees eens eerlijk, wie heeft er nou niet ergens in kast een modelletje staan? Van je eerste auto, van een droomauto, van de auto van pa, een speelgoedje van vroeger, kortom iets waar je wat mee hebt? En sommige mensen hebben niet genoeg aan een of twee modellen en die beginnen te verzamelen. Anderen gaan ze zelf bouwen en nemen dan zo'n bekende bouwdoos als basis voor hun bouwwerk. Als basis, want de echte modelbouwer wil méér. Meer details bijvoorbeeld en dus wordt er eindeloos geplakt en geverfd totdat het allemaal perfect is. Zo is er in Auto in Miniatuur een verhaal te lezen over een Nederlander en Zwitser die voor elkaar vrachtwagenmodellen hebben gebouwd. De trucks zijn geplaatst in een omgeving die is aangepast aan de tijd en plaats waar de scène zich afspeelt. In de cabine zien we een jas, een slaapzak en twee appeltjes liggen voor de chauffeur en de blauwe zeilen van de trailer zijn helemaal verweerd. Schitterende details. Je moet er niet aan denken hoeveel uren daarin zitten. En wat helemaal in mijn straatje past: als het af is, heb je er geen onderhoud aan!

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.