AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Ik heb Hover gereden!
23
Ik heb de eer gehad om als eerste Nederlandse journalist met de Hover te rijden. Het ding rijdt eigenlijk prima, zoals u kunt lezen in de rij-impressie in de komende AutoWeek. Maar er zijn twee dingen die ik toch nu al even met u wil delen. Als eerste de verbandtrommel die ik in de auto vond. In een Europese verbandtrommel vind je meestal pleisters, gaasjes, verbandjes, leukoplast en plastic handschoenen. Je zou denken dat aan de andere kant van de wereld dat niet anders is. Nou, wel dus. Ik maakte het setje open dat bij de Hover zat en trof bijna geen traditionele ingrediënten aan. Wat wel? Tijgerbalsem bijvoorbeeld. En twee houtjes die je iemand tussen z'n tanden kan zetten als je bang bent dat-ie z'n tong zal afbijten. Een rubber slangetje, wat vloeistoefjes en paar artikelen waarvan we niet goed begrijpen wat het is.
Het andere dat ik met u wil delen zijn een paar stukjes tekst uit de persmap van de auto. Die is uit het Chinees vertaald naar het Engels, maar nooit nagelezen. We lezen zinnen als: "With the bright adjustable function, adopted the advanced instrument microprocessor, it could directly collect en deal with the messages from sensors, more sensitive, more precise." Lees het en probeer deze omschrijving van de dashboarddimmer te begrijpen. Of deze over de leren bekleding: "Surface reveals feel soft leather seating, shaped honest and sincere, with the support of parcels of strong electric four main directions adjustable, rear seats back gradient three stalls conditioning". Huh?

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.