Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Einde van een tijdperk

43
Meer toeren...
Marco Gorter
  • Marco Gorter
  • Weblogs
21 januari 2015 om 14:30
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Wat hebben de Ford Fiesta Red Edition en een Porsche 911 Carrera 4 GTS met elkaar gemeen? Een paar dingen: ze zijn in dit geval allebei rood met zwarte wielen, ze staan terwijl ik dit tik beneden in de AutoWeek-garage en ik heb ze beide gereden. O, en ze zijn allebei goed voor een gigantisch grote glimlach, wegens erg leuk om mee te sturen. Het bracht me alleen wel tot een vrij droevige conclusie: we leven aan het einde van een tijdperk dat ik persoonlijk heel erg zal missen.

Hoe kom ik daar zo op? Nou, leuk dat je het vraagt, dat zit zo: de Red Edition is in feite de opvolger van de Fiesta Metal. Die had 134 pk en was daarmee vlot en ruimschoots onder de ST geplaatst in het gamma. Een auto die we 'warme' hatchback zouden kunnen noemen. De nieuwe is in wezen van hetzelfde recept, maar dan met 140 pk. Uit een 1,0-liter driecilinder Ecoboost. En dat is nu net het punt. Die motor is in alle meetbare criteria beter dan de atmosferische 1,6-liter van de Metal. Zuiniger, veel koppelrijker in het middengebied én lichter. Een uitstekend voorbeeld van de downsize-trend die gaande is, wat overigens niet inherent positief of negatief is. Maar die 1,6-liter zette boven de 5.000 toeren nog even aan, alsof het blok opeens een teug extra adem nam en er nog eens goed voor ging zitten. Dat is niet per se beter, maar het levert wel spektakel op. En zo hooort het natuurlijk ook in een auto met sportieve pretenties. En op dat vlak is de dappere driepitter in het nadeel. Het is een uitstekende motor, maar dat ongeblazen genot heeft-ie niet. Daarbij hangt-ie net even wat minder aan het gas. Turbo's zijn al lang niet meer de prestatie-bevorderende middelen met vertraagd explosiegevaar van pak 'm beet vijftien jaar geleden, maar zo giftig als een atmosferisch blok zijn ze (uitzonderingen daargelaten) nog steeds niet.

Drijfstangen

Waarmee we naadloos overgaan naar de 911 GTS. Die is namelijk atmosferisch. En goed voor precies 113,157895 pk per liter. Minder dus dan de Fiesta, maar ook 113,157895 keer explosiever. De manier waarop die zescilinder boven de 6.000 gaat leven, is fenomenaal. Je beweegt je gasvoet één millimeter en hij blaft en schreeuwt en gáát. Pas als bij 8.000 toeren de drijfstangen bijna door de achterste wielkast naar buiten schieten, eindigt het. Je trommelvliezen zijn dan allang in een staat van berustende extase beland. Als ze dan toch moeten scheuren, dan maar zo.

Gelukkig, althans voor het gemiddelde trommelvlies, gaat ook Porsche aan de turbo. Binnen afzienbare tijd ademt, volgens de geruchten, alleen de GT3 nog natuurlijk. En let op mijn woorden, die nieuwe turbomotoren worden volgens alle meetbare criteria beter dan wat ze nu hebben. Zeker Porsche weet hoe het auto's met turbo moet bouwen. Maar diep vanbinnen vraagt een onverantwoorde pretliefhebber zich af: hebben we liever een betere auto, of hebben we liever een sensationele auto? Als de praktijk namelijk één ding heeft bewezen, is dat de beleving nog wel eens lijdt onder die geblazen koppelmonsters. 'Fingers crossed' dat Porsche de uitzondering op die regel blijkt.

Marco Gorter

Marco Gorter

Autojournalist

Studeerde Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit en kwam na een stage- en freelanceperiode in 2012 in vaste dienst van AutoWeek. Gefascineerd door de enorme hoeveelheid onderdelen die samen een auto voortbewegen. Is om die reden net zo geïnteresseerd in een Toyota Prius als in een Porsche 911. Vind de (geluids)beleving van snelheid belangrijker dan de harde cijfers. Wordt nog altijd een beetje droevig van coupé-SUVs. Niet alleen moderne auto’s kunnen rekenen op warme belangstelling, youngtimers en klassiekers zijn minstens zo fascinerend. Is van mening dat er geen excuus is voor zwarte wielen.

  • Twitter
  • Facebook
  • Instagram
43 Bekijk reacties

Lezersreacties (43)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Marco GorterLaatste blogs vanMarco Gorter

  • Autotest
    Test: Skoda Fabia

    Test: Skoda Fabia

    41
    • 22 september 2018
  • Eerste rijtest
    Audi Q5

    Audi Q5

    64
    • 27 december 2016
  • Autotest
    Test: BMW X5 xDrive40e

    Test: BMW X5 xDrive40e

    23
    • 30 juli 2015
  • Autotest
    Test: Porsche Cayenne S E-Hybrid

    Test: Porsche Cayenne S E-Hybrid

    17
    • 30 januari 2015
  • Weblogs
    Elons rookgordijn

    Elons rookgordijn

    143
    • 20 november 2017

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden