AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Duitse platen = rode lap
22
Ik heb ontdekt dat niet alleen het type auto waarin je rijdt ervoor zorgt dat sommige mensen een soort rode waas voor de ogen krijgen, zelfs het nummerbord kan voor aggressie zorgen. Voor een rij-impressie van de Abt AS6 had ik een auto op visite op Duits kenteken en tijdens die paar dagen die ik ermee op weg was, viel meteen op dat alle respect van de medeweggebruikers verdwenen is. Bij het zien van de witte kentekenplaat besloten anderen 'm er nog net even voor te gooien, of om nog slechts enkele decimeters afstand te houden met als boodschap dat ik maar beter kon oprotten. Kortom, de hele Ergenis Top 10 wordt in tijd van een uur op je losgelaten. Ik heb intussen honderden verschillende auto gereden, van gewoon doorsnee tot supercar, maar nooit kreeg ik zoveel haat en nijd te zien als met die Duitse platen. Maar waarom toch? Wat hebben 'wij' toch tegen Duitsers?

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.