Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

De nieuwe auto van het volk - Weblog

Dacia Spring

56
Dacia Spring
Bas van Putten
  • Bas van Putten
  • Weblogs
1 april 2021 om 16:06
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Ik reed de elektrische Dacia Spring en die viel niet tegen. Het is een grappig, compact autootje dat zich met zijn luttele 44 pk zelfs op de Nederlandse snelweg vrij behoorlijk weet te redden, waar het toch niet hard gaat. Na de eerste testkilometers lijkt de actieradius van 230 WLTP-kilometers niet onrustbarend overdreven. Dit kan voor 18 mille zomaar de nieuwe Eend worden in het tot nu toe vrij exclusieve EV-landschap.

Wordt hij dat ook?

Het hangt er zeer van af wie hem gaan kopen. Cruciaal is dat de eerste stekkerauto onder de twintigduizend euro de gewone particulier aan zijn kant krijgt. Als prijs voor consumenten het verschil maakt, en dat lijkt sinds de MG ZS het geval te zijn, kunnen de verkoopcijfers en de kopersprofielen van de Spring industrie en marktonderzoekers een hoop leren over de reële perspectieven voor elektrisch rijden.

Dat we die nog steeds niet nauwkeurig kunnen inschatten, ligt aan het bijtellingsysteem. Het Nederlandse verkooprecord voor de Tesla Model 3 zei in 2019 meer over de zuigkracht van fiscale voordelen dan over de kwaliteit van de auto, hoe die er ook aan heeft bijgedragen de drempels weg te nemen. Tot op de dag van vandaag geven de EV-piek op de zakelijke markt en in mindere mate ook de lopende aankoopsubsidies voor particulieren een vertekend beeld van het draagvlak voor elektrisch rijden. Zeker weten dat je het volk aan je kant hebt doe je pas als het zijn stekkerauto’s uit vrije wil en tot de laatste cent uit eigen zak betaalt.

Het wordt heel interessant om te zien wat er gebeurt wanneer de Spring dit najaar op de markt komt. Tast Nederland niet toe omdat de lopende pot aankoopsubsidies voor nieuwe elektrische auto’s al in januari leeg was, dan weet je hoe laat het is; de particulier heeft uit koudwatervrees of door zijn kleine beurs nog steeds een zetje nodig. Wordt hij volgend jaar bij de volgende subsidieronde alsnog een hit dankzij een staatsbonus van € 3.700, dan weet je in elk geval wat de particulier onder de streep aan een EV wil uitgeven; rond de € 14.000.

Dacia Spring Electric

Gebeurt dat echt, dan zou de Spring kunnen worden wat de energietransitie dringend nodig heeft; de stekkerauto van het volk, de betaalbare supermini die in andere tijden Fiat 127, Renault 5 of VW Polo heette. Die is er door het hoge prijsgemiddelde nog steeds niet. De ID.3 wordt nooit de nieuwe Golf. De gewone man of vrouw kan hem met een prijskaartje van bijna 40 mille op zijn buik schrijven. Maar ook de Spring heeft voor de helft nog steeds een substantiële handicap. Naast de allrounder die voor ongeveer dit geld voorheen een B-segmenter was heeft hij ondanks zijn verdiensten toch te weinig in zijn mars. Met een actieradius van iets boven de 200 kilometer lever je op inzetbaarheid nog steeds zwaar in op een gewone auto met verbrandingsmotor, en dat zal naar ik vermoed veel mensen zonder onbeperkte middelen voorlopig toch weerhouden. Dus wordt hij ondanks staatssteun niet die grote doorbraak, dan weten we hoe laat het is.

Je hoeft de Spring niet te kopen. Dacia wil hem ook als deelauto inzetten. Hij is er technisch op voorbereid met geolocalisatie en de mogelijkheid hem via een app te ontgrendelen. Maar het optimisme over de deelautoformule deel ik niet. De meeste mensen willen gewoon hun eigen ros voor hun eigen deur en terecht; daar heb je een auto voor.

Nu de gewetensvraag. Zou ik hem kopen? Zonder meer, als mijn woon-werkverkeer zich binnen de Randstad afspeelde. Dan kon ik het prima af met die kleine. Maar zolang ik elke week vanuit Noord-Drenthe en binnenkort vanuit Groningen voor testauto’s naar het westen afreis, is een Spring geen optie. De emancipatie van de EV is pas voltooid zodra hij net zoveel kan als gewone auto’s. Het echte kantelpunt is nog ver weg.

Bas van Putten

Bas van Putten

Columnist/Schrijver

Bas van Putten is schrijver en columnist voor diverse kranten en tijdschriften. Zijn wortels liggen in de muziek, maar zijn hart gaat al jaren uit naar auto's.

  • Twitter
56 Bekijk reacties

Lezersreacties (56)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Bas van PuttenLaatste blogs vanBas van Putten

  • Weblogs
    Stilte voor de stroomstorm

    Stilte voor de stroomstorm

    92
    • 31 oktober 2018
  • Weblogs
    Verouderde navigatiekaarten

    Verouderde navigatiekaarten

    67
    • 19 oktober 2018
  • Weblogs
    Zet dat kreng uit

    Zet dat kreng uit

    46
    • 4 oktober 2018
  • Weblogs
    Heksenjacht op diesel

    Heksenjacht op diesel

    156
    • 25 september 2018
  • Weblogs
    Elon Musk twittert

    Elon Musk twittert

    60
    • 28 augustus 2018

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto

Meest actieve bloggers

  • Bas van PuttenBas van Putten (46)
  • Joas van WingerdenJoas van Wingerden (12)
  • Jan LemkesJan Lemkes (7)
  • Roy KleijwegtRoy Kleijwegt (4)
  • Frank JacobsFrank Jacobs (3)
  • Max VeldhuisMax Veldhuis (2)
  • Damiaan HageDamiaan Hage (2)
  • Marc KlaverMarc Klaver (1)
  • Stephan VermeulenStephan Vermeulen (1)
  • Joost BoersJoost Boers (1)

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden