AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Auto's moderner dan huizen
37
Het is al bijna 20 jaar zo gewoon als Studio Sport op zondagavond: je loopt op je auto af en drukt op een knopje en de sloten springen open. En zelfs zeer betaalbare, compacte auto's als de Nissan Micra en Renault Modus kun je zónder sleutel openen, simpelweg door de deurgreep aan te raken. Waarom moet ik dan bij mijn huis – een stapel stenen t.w.v. een Mercedes S600 met álle opties, normale prijs voor een rijtjeshuis in de Randstad – nog met een simpele sleutel die élke steutelsmid kan namaken de deur van het slot draaien? Is er dan níemand op de 'ontwikkelingsafdeling' van een slotenfabriek die denkt 'zullen we dat eens kopiëren, da's hartstikke handig?'. Een systeempje dat de voordeur van het slot haalt als ik de deurknop aanraak. De techniek bestaat, dus waarom ook niet? Nog zoiets: elektrisch bedienbare ramen – dat is thuis ook wel handig. Zo'n raam wat je naar buiten zwaait en vastzet op zo'n aluminium raamuitzetter, dat gaat al eeuwen hetzelfde, daar moet toch ook iets moderners voor te verzinnen zijn?

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.