AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Achtervolging
25
Dit weekend ben ik achterna gezeten door een op hol geslagen buurtbewoner. Het begon redelijk onschuldig toen ik flink in de ankers moest voor deze blauwe Alfa die in vliegende vaart een zijstraatje links uitkwam en zowat met zijn neus mijn motorkap opkrulde. Ik ging gelukkig niet hard en kon op tijd remmen en terwijl hij zich langs mijn auto wurmde gaf ik hem een handgebaar en tufte verder. Geen middelvinger, geen belerend vingertje, maar zoiets van, wat doe je nou, man? Toch schoot het bij deze stakker in het verkeerde keelgat en hij gooide z'n auto in de achteruit en keerde om. Een paar tellen later zat hij natuurlijk achter me, scheldend, tierend, lichtsignalen gevend, proberen in te halen, hij sloeg helemaal op hol.
'Niets van aantrekken' heb ik geleerd, anders krijg je gegarandeerd een kaakslag. En dus reed ik gewoon verder, met Alfa naast me, dan weer voor me, dan weer achter me. Door het geopende raampje bleef de man maar schelden en bij stoplicht stapte hij uit. Ik koos eieren voor mijn geld en reed door en besloot toch maar de weg naar het politiebureau te gaan rijden. Met gillende banden kwam hij – ook door rood – achter me aan en zo reden we samen naar het bureau. Pas toen ik het parkeerterrein op reed had hij door wat mijn plannen waren en reed hij verder. Eikel.

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.