206 Sedan voor NL
Ik wil een lans breken voor de Peugeot 206 sedan. Over schoonheid valt niet te twisten, maar ik kan hem moeilijk heel mooi vinden. Maar dat geeft niet, want een auto is voor veel mensen gewoon een gebruiksvoorwerp en afgaand op de gegevens die we nu hebben is het een superhandige auto voor menig gezin. Dit soort auto's belanden vaak in zuidelijke Europese landen waar per hoofd van de bevolking wat minder wordt verdiend en dan krijgt zo'n auto meteen een beetje een sloeberstempel opgeplakt. Zonde, want ik weet zeker dat 80 procent van de Nederlandse huishoudens prima uit de voeten kan met zo'n auto en een dure (in het gebruik) tweedehands 406 Break of Opel Zafira is vaak te veel auto. En dus betaal je te veel verzekering, te veel wegenbelasting, te veel onderhoud en juist met een compacte auto met veel ruimte zou je enorm kunnen besparen. En dus Peugeot: Renault durft het met de Logan, durven jullie de 206 sedan naar hier te brengen?

Damiaan Hage
Columnist/schrijver
AutoWeek en Damiaan kwamen in 1997 samen. Als student van de School voor Journalistiek bemachtigde hij een stageplaats op de redactie en een kwart eeuw later zijn ze nog steeds onafscheidelijk. Hoewel de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat hij in 2008 voor 8 jaar een overstap maakte naar de motorjournalistiek. Maar z’n hart bleek toch echt bij de auto’s en AutoWeek te liggen, dus in 2016 keerde hij terug op het oude nest. Z’n eerste auto was een knalrode Citroën Saxo VTR en hoewel hij nog altijd een Citroën bezit, is z’n dagelijks vervoer een Skoda Enyaq iV 80. Als hij niet in een van de testauto’s rijdt, natuurlijk.