Zo monteer je een wifi-router in je camper
Een camper is een heerlijk vrijetijdsvoertuig, maar ook een puike werkplek. Het mobiele kantoor...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Als je de camper ook buiten de zomer gebruikt, heb je verwarming nodig. Wat zijn de voor- en nadelen van de diverse opties? Welk type verwarming heb je nodig voor jouw camper? In dit overzicht maken we je wegwijs in verwarming voor je camper.
Elke moderne camper heeft verwarming aan boord. Meestal bouwt de fabrikant een standaardsysteem in. Maar of dat ook de beste keuze is? Beter is het om van tevoren over je eigen eisen en wensen na te denken en, vervolgens, het juiste verwarmingssysteem te kiezen. Gebruik ik mijn camper alleen in de zomer of ga ik ook in een ander seizoen op pad? Welke reizen heb ik de komende jaren op mijn verlanglijstje? Staat daar Scandinavië op, Schotland misschien of de Alpen? Daar kan het elk seizoen behoorlijk fris zijn en dan wordt het al gauw onbehaaglijk in de camper.
Zelfs met ingeschakelde verwarming kunnen er koude hoekjes zijn en er is echt geen lol aan als je in je mooie camper zit te blauwbekken of naar adem snakt doordat de temperatuur zich niet goed laat regelen. De oorzaak ligt vaak in het feit dat het meegeleverde verwarmingssysteem niet bij het formaat van de camper past of dat het op een ander gebruiksprofiel is afgestemd. Ook is het systeem soms niet op de juiste manier ingebouwd. Als de uitblaasopeningen op de verkeerde plaats zitten, kan de warme lucht zich niet goed verspreiden en blijf je met koude hoeken zitten. Niet getreurd, want er zijn prima oplossingen voor dergelijke problemen – bijvoorbeeld in de vorm van achteraf in te bouwen (hulp)verwarmingssystemen. Vooral bij gebruikte campers kan dit een uitkomst zijn. In dit artikel gaan we uitgebreid in op de verschillen tussen de diverse verwarmingssystemen.
Van onze partner Ga je het interieur van je auto schoonmaken? Bij bol.com vind je een grote keuze uit artikelen die je nodig hebt en die handig zijn, zoals microvezeldoekjes, ontvochtigers en reinigers. Kijk snel! |
Dit is het
Dit type kachel gebruikt brandstof uit de tank van de camper. Een 12 Volt-aansluiting levert stroom voor de gloeistift en de ventilator. Brandstofkachels zag je vroeger vooral in kampeerbusjes, maar tegenwoordig zie je ze ook steeds vaker in grote campers. Je hebt ze in twee soorten. Een verwarmt de lucht en de andere werkt op basis van warm water. Met luchtverwarming komt het interieur snel op temperatuur. Systemen die water verwarmen, worden in het koelsysteem van de motor geïntegreerd. Ze verhitten het koelwater en die warmte wordt via het ventilatiesysteem van de camper over het interieur verdeeld. Bekende merken zijn Webasto, Truma en Eberspächer.
Zo werkt het Een brandstofkachel die het koelwater opwarmt, onttrekt de benodigde brandstof met een pompje aan de voertuigtank. De brandstof wordt met behulp van een injector en een verdamper over de verbrandingskamer verdeeld. Tegelijkertijd wordt er met een ventilator via een inlaatopening verbrandingslucht aangevoerd. Een gloeistift laat het mengsel van lucht en brandstof ontbranden. De vlam verhit een warmtewisselaar die op zijn beurt de koelvloeistof bij de inlaat en uitlaat verwarmt. Een pomp verdeelt de warmte over het koelwatersysteem van de voertuigmotor. Het stuurapparaat bewaakt de werking van het geheel met sensoren en regelt de verwarming.
+ Geen gesjouw met zware gasflessen.
+ Onafhankelijk van externe energiebronnen.
+ Geen gasflessen die kostbare ruimte innemen.
- Geur van uitlaatgassen (soms bij waterverwarming).
- Monitoren tankinhoud van cruciaal belang.
- Geruis van de ventilator (soms bij luchtverwarming).
Van onze partner Besparen op je autoverzekering? Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je auto. Eenvoudig via het kenteken! Vergelijk nu voor de scherpste autoverzekering |
Dit is het
Dit is de klassieke camperverwarming. Marktleider is hier Truma. Met behulp van een gasbrander en een warmtewisselaar wordt lucht verhit en vervolgens met een ventilator over het interieur verspreid. De combi-modellen hebben ook een geïntegreerde boiler met een inhoud van 10 liter. Het is mogelijk om lucht en water tegelijkertijd of onafhankelijk van elkaar te verwarmen. Zeer geschikt voor kleine voertuigen is de Truma Vario Heat. Deze is er in twee uitvoeringen.
Zo werkt het
Via een gasaansluiting krijgt de verwarming zijn brandstof. Een magneetventiel reguleert de gastoevoer. De benodigde verbrandingslucht komt binnen door de buitenste buis van de gecombineerde in- en uitlaat. Een ventilator voert de lucht naar de gasbrander. Met behulp van twee bougies wordt het gas-luchtmengsel in de verbrandingskamer ontstoken. De hete gassen worden aan het uiteinde van de verbrandingskamer bij het keerschot van de vlampijp afgebogen. Vervolgens stromen deze gassen tussen de vlampijp en de binnenwand van de warmtewisselaar door naar de uitlaatpijp. Een omgevingsluchtventilator blaast lucht het apparaat in. Deze stroomt langs de warmtewisselaar en wordt al doende verhit. Via vier uitblaasopeningen wordt de warme lucht over het voertuiginterieur verdeeld.
Koud water komt via een buis in de boiler van het verwarmingsapparaat terecht. Hier wordt het met behulp van een warmtewisselaar verhit. Vervolgens kan het verwarmde water via een leiding naar de kranen van de boordkeuken of de douche stromen.
+ Snel op temperatuur.
+ Water en lucht tegelijk of apart verwarmen.
+ Variabele inbouw mogelijk.
- Afhankelijk van de inbouwplek is er ventilatorgeruis.
- Gasvoorraad vooral ’s winters goed in de gaten houden.
- Door de luchtstroom wervelt stof rond.
Dit is het
Een waterverwarmer inbouwen is vrij complex als het om een camper gaat. Om die reden is inbouw achteraf eigenlijk geen optie. In nieuwe campers worden ze wel geleverd en als je van plan bent er een te kopen, is dit zeker het overwegen waard. Overigens is de Zweedse firma Alde de enige die ze maakt. Het hart van dit type verwarming is een ketel, waarin water met het antivriesmiddel glycol wordt verhit. De opgewekte warmte verspreidt zich door het interieur door middel van radiatoren aan de wanden van de camper. De warme lucht stijgt langzaam op, vermindert de koudestraling vanuit de ramen en brengt ook de wanden en het meubilair op temperatuur. Alde waterverwarming is te combineren met verschillende klimaatsystemen van Truma.
Zo werkt het
Bedienen van de verwarming gaat via een paneel in de camper.
Het hart van de installatie is de verwarmingsketel. Deze werkt op gas of elektriciteit en hij verhit zowel kraan- als verwarmingswater. De ingebouwde elektronica controleert en stuurt de werking van de ketel. Werkt hij op gas, dan zorgt een ventilator voor de aanvoer van verbrandingslucht naar de brander. Los daarvan zijn er nog elektrische verwarmingselementen die het opwarmproces versnellen of zelfstandig werken. De installatie verwarmt zowel kraanwater als een water-glycolmengsel, dat door de convectoren en platte radiatoren in het interieur van de camper stroomt. Extra’s zoals vloerverwarming, een handdoekenradiator, een aanjager met ventilator voor snelle opwarming van het interieur, verwarmingsmat in de cabine, een warmtewisselaar voor het voorverwarmen van de motor en een speciale verwarming voor de stoelen voorin zijn ook leverbaar.
+ Gelijkmatige warmte.
+ Warmtewisselaar benut restwarmte van de motor.
+ Keuze uit gas of elektriciteit als energiebron.
- Inbouw achteraf eigenlijk niet mogelijk.
- Lange opwarmtijd.
- Kostbare aanschaf.
Dit is het
Zuiver elektrische standverwarming is voor campers alleen als aanvulling te koop van de merken Webasto en Truma. Truma heeft ook enkele hybride varianten. Die kunnen 100 procent elektrisch werken, uitsluitend op brandstof of beide. Verder heeft Truma nog een E-inbouwset voor bestaande campers (vanaf € 449), de compacte Vario Heat. Helemaal nieuw is de hoog-voltage verwarming van Webasto voor elektrische voertuigen. Deze kachel is, volgens de fabrikant, ook geschikt voor toekomstige elektrische campers.
Zo werkt het
De Truma Combi 4E en 6E werken net zoals de andere gas-luchtverwarmingen en de Truma D 6E werkt zoals een dieselkachel. Daarnaast zit er een elektrisch element in de warmtewisselaar. Zodoende kunnen ze als hybride, maar ook puur elektrisch hun werk doen en dat is erg praktisch als je op een camping de verwarming nodig hebt of water wilt verwarmen. De Webasto eThermo Top is bedoeld als aanvullend verwarmingssysteem voor de cabine voorin de camper. Hij gebruikt de restwarmte van de motor en werkt verder alleen op 230 Volt. Dat laatste geldt ook voor de elektrische standverwarming van Eberspächer. Dit is een waterverwarmer die zowel de motor als het interieur kan voorverwarmen.
+ Emissieloos te gebruiken.
+ E-verwarming bespaart gas.
+ Motor al voor het vertrek warm.
- E-standverwarming doet het alleen als er genoeg stroom is.
- Afhankelijk van de inbouwplaats hoor je de ventilator.
- Kostbare aankoop.
Op het eerste gezicht is het onderwerp standverwarming nogal complex. Het loont de moeite om bij verschillende leveranciers naar de mogelijkheden te vragen. Maak daarnaast een analyse van je eigen kampeergewoonten. Elke systeem heeft zo zijn voor- en nadelen, maar na zorgvuldig onderzoek moet iedereen de standkachel kunnen vinden die hem of haar past.
Een camper is een heerlijk vrijetijdsvoertuig, maar ook een puike werkplek. Het mobiele kantoor...
De kampeerwereld wordt bij wijze van spreken overspoeld door starters en consumenten die naar...
Spannend hoor, als de eerste, eigen camper eindelijk voor de deur staat! Uiteraard is hij...
Voor een échte oldtimer camper, dat wil zeggen van 40 jaar of ouder, kunnen we die vraag snel...
Het gebruik van de TomTom Go Camper begint thuis, aan de keukentafel. Als het apparaat is...
De Ahr was een van de rivieren die in juli 2021 buiten haar oevers trad. Andere normaal genomen...
Tak! Was dat even schrikken! Opeens zit er een ster in de voorruit van je mooie camper. Dat...
Je gebruikt een camper op twee manieren. Het is je verblijf tijdens de vakantie. En het is...
Met je eigen camper op de ferry reizen nieuwe mogelijkheden en bespaart je tijd en kopzorgen....
Je gaat je camper een tijdje missen als hij in zijn winterslaap gaat. Daarom is het goed een...
Een achteruitrijcamera is in een auto al bijzonder prettig, maar in een camper is het eigenlijk...
Je vindt op deze website al verschillende artikelen over een camperstalling. Waar moet je...
Je kunt enorm veel met een camper. En er zijn ook in het verkeer best wel aspecten waar je...
Met de regels rond vrij of wild kamperen, is het als met gasflessen: in praktisch elk land...
Hoewel ons eigen land, of onze buurlanden, mooie plaatsen hebben, wil je best wel eens verder...
Wil je een camper of kampeerwagen tegen het campertarief voor de motorrijtuigenbelasting in...
Maandenlang buiten verblijven laat zeker bij slecht weer onverbiddelijk zijn sporen na. Heeft...
Er zijn verschillende aanbieders van camperreizen. Reizen die je in Europa met je eigen camper...
Soms liggen schades en ongemakken voor de hand. Wat moet je niet doen om schade aan je camper...
Vooral fietsers en voetgangers zijn regelmatig het slachtoffer van verkeersongevallen waarbij...
Van boven alles netjes en aan kant, maar van onderen gevaarlijk krokant. De buitenzijde van...
Het stallingseizoen loopt grofweg tussen november en april. Dan zijn de meeste campers wel...
Je camper staat in een stalling toch overwegend stil, in de zin dat je ‘m niet gebruikt. Goed...
Fashy, de in een fleecetrui gehulde kruik die je voor een paar euro bij de drogist haalt,...
De camperverkoop gaat als een speer. Dit is ook merkbaar bij gebruikte campers. Er zijn nauwelijks...
Het overgrote deel van de campers in Nederland zal tussen november en maart, april van de...
Voor fabrikanten van campers is 3,5 ton een magische waarde. Steeds meer klanten hebben immers...
Langs terpen en wierden In het Hoge Noorden van ons land vind je terpen; de vroegste pogingen...
Het is verleidelijk om de camper te schorsen in de tijd dat hij in de stalling staat. Aangezien...
In Amsterdam is alles zo heerlijk oranje! Zoals het licht van de met gloeilampen versierde...
Als het onderwerp ‘veiligheid onderweg’ ter sprake komt, spitst specialist Gerard Kuin van...
Wie maar af en toe gaat kamperen en voor dagelijks gebruik graag een ruime auto gebruikt,...
Reizen met een camper groeit in populariteit. Volgens NBTC NIPO Research gaf in 2017 21,7%...
Reizen met de camper is fijn. En reizen met een kampeerauto in Frankrijk doen veel liefhebbers!...
Zoals veel Nederlanders heb je gekozen voor een camper of een ingerichte bus. Dit vervoermiddel...
In Nederland zijn we wel verwend. Tolwegen kennen we niet, behoudens de Westerscheldetunnel...
Je wilt vlot en veilig op je bestemming aankomen. Als je in je gewone auto gewend bent aan...
Kou is de grootste vijand van een accu. Waarom? Omdat het vermogen afneemt naarmate de temperatuur...
Een goede geluidsinstallatie is zeker niet alleen bedoeld voor jongeren die vooral harde muziek...
Drinkwatertanks in campers hebben onderhoud nodig. Blijft dit achterwege, dan ontstaat er...
Wild kamperen gebeurt vooral in de noordelijke Scandinavische gebieden, aan een mooi meer,...
Multitools zijn een soort mini-gereedschapskisten voor in je broekzak. Vaak zijn ze bedoeld...
Voor de gangbare campermodellen zal je op het oog genoeg hebben aan het ‘normale’ personenauto...
Buscamper De buscamper is waar het allemaal begon. Een omgebouwde bestelwagen of -bestelbus...
Belangrijk is wel dat de fiscus het voertuig als kampeerwagen erkent. Daar zijn allerlei ruimte-...
In de camperwereld draait alles om vrijheid en het genieten van de zelfstandigheid die deze...
Om op de meest prangende vragen antwoord te kunnen geven, steken wij ons licht op bij twee...
Een kampeerauto kost doorgaans nu eenmaal een slag meer dan een caravan. Ook in het gebruik,...
Een camper is een hele aanschaf, vooral als je weet dat die een groot deel van het jaar werkloos...
Bijkomend probleem is daarbij dat campers veelal lang in gebruik blijven. En steeds vaker...
Aanschafprijzen voor een camper kunnen oplopen tot heel ver boven de ton. Met een smallere...
In veel buitenlanden zijn er namelijk grotere mogelijkheden dan bij ons. Vooral Scandinavië...