Tien don’ts van campers om schade te voorkomen

Dakluik sluiten camper Foto AutoBild

Een foutje is snel gemaakt, al was het maar uit onwetendheid. We vroegen een specialist welke schades hij het meest voorbij ziet komen – afgezien van geknakte zijspiegels en geschaafde carrosseriedelen. Anders gezegd: wat zijn de tien don’ts van campers om schade te voorkomen? 

Soms liggen schades en ongemakken voor de hand. Wat moet je niet doen om schade aan je camper te voorkomen? Zie hier AutoWeek’s tien don’ts van campers om schade te voorkomen.

1 Naaldhakken op het laminaat

Een oude camperregel luidt: niet met schoenen aan naar binnen. Maar als iemand dat toch doet, houd dan goed in de gaten of er geen scherpe punten uit de zolen of hakken steken, want die kunnen heel lelijke sporen in de vloer achterlaten. Om gewicht te besparen, is het laminaat in een camper dunner dan thuis. Bovendien is de ondergrond elastisch. Dus: naaldhakken laat je beter buiten staan.

Van onze partner
Heb je plannen voor uitstapjes, trendy producten of een belevenis?
Je vindt bij vakantieveilingen.nl veel meer dan alleen reizen en hotels! Kijk er ook eens voor dagjes uit, het huren van een supercar en veel meer!

2 Op het dak lopen

De meeste fabrikanten zeggen dat het dak van hun voertuigen begaanbaar is. Dat geldt voor nieuwe campers, maar na enkele jaren verhardt de kit waarmee de randen van de dakramen of antennes zijn afgedicht. Het spul kan de vervorming van het dakoppervlak die door het lopen ontstaat dan niet meer aan en laat los. Lekkage is het gevolg. Dus: gebruik tijdens het wassen liever een ladder.

3 Onder hoge druk afdichtingen losspuiten

Een hogedrukreiniger van de bouwmarkt levert al gauw 150 bar werkdruk. Daarmee kun je een autoband zonder veel moeite doorboren. De vele afdichtingen, openingen en ventilatieroosters van een camper zijn hooguit op een flinke plensbui berekend. Wanneer je dan nonchalant met de hogedrukspuit in de weer gaat, spuit je water naar binnen op plaatsen die daarop niet berekend zijn. Dus: gebruik niet alleen brute waterkracht, maar ook je verstand.

4 Luifel niet goed vastzetten

Waarom zou je extra haringen in de steunpoten van de luifel prikken? Het is toch prachtig weer? Ja, nu nog wel. Maar wat als er ’s nachts ineens een krachtige windvlaag komt die de luifel oppakt en weer loslaat? Dan kan het oprolmechanisme kapot gaan. In het uiterste geval wordt de hele boel van de zijwand gerukt en dan is herstel een dure grap. Dus: minimaal de steunpoten verankeren, het liefst met spiraalharingen, en bij hardere wind de hele luifel met scheerlijnen vastzetten – of oprollen.

5 De schotelantenne niet inklappen

Moet ik voor elk vertrek weer het dak op om die schotelantenne in te klappen? Ach, die kan toch wel tegen een stootje? Mis! Een laaghangende tak volstaat al om de antenne te vernielen en in één moeite door een lelijke scheur in het dak te veroorzaken. Ook de kracht van de wind wordt vaak onderschat. Voorbeeld: wanneer je 100 km/h rijdt, werkt op een schotelantenne met 85 centimeter doorsnee al een kracht van 1.100 Nm in. Dat staat gelijk aan 110 kilo druk! Klap hem dus toch maar in voordat je weer gaat rijden. Net zo gemakkelijk.

Van onze partner
Vergelijk voor je beste reisverzekering
Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je reizen of vakantie. Vergelijk nu voor de scherpste korte- of doorlopende reisverzekering

6 Rijden met gesloten rolgordijnen

Rolgordijnen houden het zonlicht en de ergste warmte buiten. Maar doe ze omhoog voor je gaat rijden, want anders riskeer je beschadiging van het lichte materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Hoe dat kan? Veel campers hebben een ingebouwd systeem om de luchtdruk in het interieur te regelen. Door de rijwind ontstaan er drukverschillen en die worden door dit systeem verholpen. Maar de luchtstroom kan sterk genoeg zijn om de rolgordijnen uit hun geleiders te rukken, bijvoorbeeld wanneer je een voertuig van vergelijkbaar formaat als tegenligger treft. Meestal kun je de rolgordijnen wel weer op hun plek duwen, maar het mooie is er dan wel af. Dus: rolgordijnen omhoog en dan pas rijden.

7 Zware spullen te hoog opbergen

Een standaardfout van elke nieuweling in camperland: blikken en andere zware spullen in de bovenkastjes opbergen. Wat daar mis mee is? Ten eerste moeten alle zware voorwerpen onderin opgeborgen worden om het zwaartepunt van de camper zo laag mogelijk te houden. Hoe lager het zwaartepunt, hoe stabieler de camper op de weg ligt – vandaar. Maar bovenal kunnen blikjes en dergelijke dan niet uit de kastjes vallen en al doende een deuk in het aanrecht maken of, erger nog, de glazen afdekking van de kookplaat vernielen. Vooral op elkaar gestapelde blikken hebben de neiging om tijdens de rit in beweging te komen. Dus: zware spullen altijd onderin opbergen.

Van onze partner
Alles wat je nodig hebt voor je fiets - en je nieuwe fiets!
Ga goed uitgerust op pad met je fiets! Je vindt bij Fietswinkeldiscounter online stadsfietsen, sportfietsen, mountainbikes, e-bikes, kleding, onderdelen en accessoires. Kortom: alles wat je maar nodig hebt. Bestel snel!

8 Met open dakvensters rijden

De hoogtijdagen van de schuifdakramen ligt al een poosje achter ons. Toch komen sommige mensen op het idee om hun klapramen op dezelfde manier te gebruiken en ze tijdens de rit geheel of gedeeltelijk open te laten. Geen goed idee, want de kwetsbare uithouders en de rest van de bevestiging is zo licht mogelijk uitgevoerd en niet berekend op de soms zeer forse krachten van de rijwind. Dat hadden we al uitgelegd bij de schotelantenne. In het ergste geval breekt de hele zaak af en kan dan een andere weggebruiker raken. Dus: ook bij weinig wind moeten alle dakluiken voor vertrek dicht.

9 Glazen afdekking boven een hete pit

Glazen afdekplaten voor boven het fornuis behoren tot de meest frequent vervangen onderdelen. Vaak is er iets zwaars op gevallen of heeft iemand het deksel dichtgedaan terwijl de boel daaronder nog gloeiend heet was. Of, erger, terwijl het vuur nog brandde! Zo’n hitteschok kan het geharde veiligheidsglas niet verdragen en dan springt het in talloze stukjes uit elkaar. Dus: eerst de pitten goed laten afkoelen.

10 Schuifdeur met geopend raam sluiten

Dit is vaak een duur grapje. En pijnlijk, wanneer je je hoofd stoot tegen het raam dat nog geopend is terwijl je de zware schuifdeur in zijn slot laat vallen. Door de klap warmte dat gebeurt, breken de uithouders van het raam af. Los daarvan kan het polyester inscheuren. Dat gebeurt des te sneller indien de ruit regelmatig met alcoholhoudende glasreinigers is schoongemaakt, want die tasten de weekmakers in het kunststof aan. Dus: eerst het raam dicht en dan pas de schuifdeur sluiten.

Bonustip van de professional: Automaat? Gebruik de handrem!

Hans-Wilhelm Ehlers, camper-expert uit Lamstedt (Nedersaksen) heeft nóg een tip. Veel campers hebben een automatische versnellingsbak. Maar anders dan bij personenauto’s kent die meestal geen parkeerstand (P). Bij het afzetten van de motor kiest de bak vanzelf de stand neutraal (N). Een risico voor wie dat niet gewend is, want al op een heel flauwe helling kan het voertuig gaan rijden. Dus: ga voor zeker en gebruik de handrem.

Conclusie

Om het totaalgewicht laag te houden, is bij campers alles zo licht mogelijk uitgevoerd. Dat maakt hem kwetsbaar en daarom is het goed dat een kenner zoals Ehlers zijn ervaring wil delen. Zo helpt hij ons onnodige schade te vermijden.