Zo monteer je een wifi-router in je camper
Een camper is een heerlijk vrijetijdsvoertuig, maar ook een puike werkplek. Het mobiele kantoor...
Met een account kun je:
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Een foutje is snel gemaakt, al was het maar uit onwetendheid. We vroegen een specialist welke schades hij het meest voorbij ziet komen – afgezien van geknakte zijspiegels en geschaafde carrosseriedelen. Anders gezegd: wat zijn de tien don’ts van campers om schade te voorkomen?
Soms liggen schades en ongemakken voor de hand. Wat moet je niet doen om schade aan je camper te voorkomen? Zie hier AutoWeek’s tien don’ts van campers om schade te voorkomen.
Een oude camperregel luidt: niet met schoenen aan naar binnen. Maar als iemand dat toch doet, houd dan goed in de gaten of er geen scherpe punten uit de zolen of hakken steken, want die kunnen heel lelijke sporen in de vloer achterlaten. Om gewicht te besparen, is het laminaat in een camper dunner dan thuis. Bovendien is de ondergrond elastisch. Dus: naaldhakken laat je beter buiten staan.
Van onze partner Heb je plannen voor uitstapjes, trendy producten of een belevenis? Je vindt bij vakantieveilingen.nl veel meer dan alleen reizen en hotels! Kijk er ook eens voor dagjes uit, het huren van een supercar en veel meer! |
De meeste fabrikanten zeggen dat het dak van hun voertuigen begaanbaar is. Dat geldt voor nieuwe campers, maar na enkele jaren verhardt de kit waarmee de randen van de dakramen of antennes zijn afgedicht. Het spul kan de vervorming van het dakoppervlak die door het lopen ontstaat dan niet meer aan en laat los. Lekkage is het gevolg. Dus: gebruik tijdens het wassen liever een ladder.
Een hogedrukreiniger van de bouwmarkt levert al gauw 150 bar werkdruk. Daarmee kun je een autoband zonder veel moeite doorboren. De vele afdichtingen, openingen en ventilatieroosters van een camper zijn hooguit op een flinke plensbui berekend. Wanneer je dan nonchalant met de hogedrukspuit in de weer gaat, spuit je water naar binnen op plaatsen die daarop niet berekend zijn. Dus: gebruik niet alleen brute waterkracht, maar ook je verstand.
Waarom zou je extra haringen in de steunpoten van de luifel prikken? Het is toch prachtig weer? Ja, nu nog wel. Maar wat als er ’s nachts ineens een krachtige windvlaag komt die de luifel oppakt en weer loslaat? Dan kan het oprolmechanisme kapot gaan. In het uiterste geval wordt de hele boel van de zijwand gerukt en dan is herstel een dure grap. Dus: minimaal de steunpoten verankeren, het liefst met spiraalharingen, en bij hardere wind de hele luifel met scheerlijnen vastzetten – of oprollen.
Moet ik voor elk vertrek weer het dak op om die schotelantenne in te klappen? Ach, die kan toch wel tegen een stootje? Mis! Een laaghangende tak volstaat al om de antenne te vernielen en in één moeite door een lelijke scheur in het dak te veroorzaken. Ook de kracht van de wind wordt vaak onderschat. Voorbeeld: wanneer je 100 km/h rijdt, werkt op een schotelantenne met 85 centimeter doorsnee al een kracht van 1.100 Nm in. Dat staat gelijk aan 110 kilo druk! Klap hem dus toch maar in voordat je weer gaat rijden. Net zo gemakkelijk.
Van onze partner Vergelijk voor je beste reisverzekering Kijk dan via Independer.nl naar de meest aantrekkelijke verzekering voor je reizen of vakantie. Vergelijk nu voor de scherpste korte- of doorlopende reisverzekering |
Rolgordijnen houden het zonlicht en de ergste warmte buiten. Maar doe ze omhoog voor je gaat rijden, want anders riskeer je beschadiging van het lichte materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Hoe dat kan? Veel campers hebben een ingebouwd systeem om de luchtdruk in het interieur te regelen. Door de rijwind ontstaan er drukverschillen en die worden door dit systeem verholpen. Maar de luchtstroom kan sterk genoeg zijn om de rolgordijnen uit hun geleiders te rukken, bijvoorbeeld wanneer je een voertuig van vergelijkbaar formaat als tegenligger treft. Meestal kun je de rolgordijnen wel weer op hun plek duwen, maar het mooie is er dan wel af. Dus: rolgordijnen omhoog en dan pas rijden.
Een standaardfout van elke nieuweling in camperland: blikken en andere zware spullen in de bovenkastjes opbergen. Wat daar mis mee is? Ten eerste moeten alle zware voorwerpen onderin opgeborgen worden om het zwaartepunt van de camper zo laag mogelijk te houden. Hoe lager het zwaartepunt, hoe stabieler de camper op de weg ligt – vandaar. Maar bovenal kunnen blikjes en dergelijke dan niet uit de kastjes vallen en al doende een deuk in het aanrecht maken of, erger nog, de glazen afdekking van de kookplaat vernielen. Vooral op elkaar gestapelde blikken hebben de neiging om tijdens de rit in beweging te komen. Dus: zware spullen altijd onderin opbergen.
Van onze partner Alles wat je nodig hebt voor je fiets - en je nieuwe fiets! Ga goed uitgerust op pad met je fiets! Je vindt bij Fietswinkeldiscounter online stadsfietsen, sportfietsen, mountainbikes, e-bikes, kleding, onderdelen en accessoires. Kortom: alles wat je maar nodig hebt. Bestel snel! |
De hoogtijdagen van de schuifdakramen ligt al een poosje achter ons. Toch komen sommige mensen op het idee om hun klapramen op dezelfde manier te gebruiken en ze tijdens de rit geheel of gedeeltelijk open te laten. Geen goed idee, want de kwetsbare uithouders en de rest van de bevestiging is zo licht mogelijk uitgevoerd en niet berekend op de soms zeer forse krachten van de rijwind. Dat hadden we al uitgelegd bij de schotelantenne. In het ergste geval breekt de hele zaak af en kan dan een andere weggebruiker raken. Dus: ook bij weinig wind moeten alle dakluiken voor vertrek dicht.
Glazen afdekplaten voor boven het fornuis behoren tot de meest frequent vervangen onderdelen. Vaak is er iets zwaars op gevallen of heeft iemand het deksel dichtgedaan terwijl de boel daaronder nog gloeiend heet was. Of, erger, terwijl het vuur nog brandde! Zo’n hitteschok kan het geharde veiligheidsglas niet verdragen en dan springt het in talloze stukjes uit elkaar. Dus: eerst de pitten goed laten afkoelen.
Dit is vaak een duur grapje. En pijnlijk, wanneer je je hoofd stoot tegen het raam dat nog geopend is terwijl je de zware schuifdeur in zijn slot laat vallen. Door de klap warmte dat gebeurt, breken de uithouders van het raam af. Los daarvan kan het polyester inscheuren. Dat gebeurt des te sneller indien de ruit regelmatig met alcoholhoudende glasreinigers is schoongemaakt, want die tasten de weekmakers in het kunststof aan. Dus: eerst het raam dicht en dan pas de schuifdeur sluiten.
Hans-Wilhelm Ehlers, camper-expert uit Lamstedt (Nedersaksen) heeft nóg een tip. Veel campers hebben een automatische versnellingsbak. Maar anders dan bij personenauto’s kent die meestal geen parkeerstand (P). Bij het afzetten van de motor kiest de bak vanzelf de stand neutraal (N). Een risico voor wie dat niet gewend is, want al op een heel flauwe helling kan het voertuig gaan rijden. Dus: ga voor zeker en gebruik de handrem.
Om het totaalgewicht laag te houden, is bij campers alles zo licht mogelijk uitgevoerd. Dat maakt hem kwetsbaar en daarom is het goed dat een kenner zoals Ehlers zijn ervaring wil delen. Zo helpt hij ons onnodige schade te vermijden.
Een camper is een heerlijk vrijetijdsvoertuig, maar ook een puike werkplek. Het mobiele kantoor...
De kampeerwereld wordt bij wijze van spreken overspoeld door starters en consumenten die naar...
Spannend hoor, als de eerste, eigen camper eindelijk voor de deur staat! Uiteraard is hij...
Voor een échte oldtimer camper, dat wil zeggen van 40 jaar of ouder, kunnen we die vraag snel...
Het gebruik van de TomTom Go Camper begint thuis, aan de keukentafel. Als het apparaat is...
De Ahr was een van de rivieren die in juli 2021 buiten haar oevers trad. Andere normaal genomen...
Tak! Was dat even schrikken! Opeens zit er een ster in de voorruit van je mooie camper. Dat...
Je gebruikt een camper op twee manieren. Het is je verblijf tijdens de vakantie. En het is...
Met je eigen camper op de ferry reizen nieuwe mogelijkheden en bespaart je tijd en kopzorgen....
Je gaat je camper een tijdje missen als hij in zijn winterslaap gaat. Daarom is het goed een...
Een achteruitrijcamera is in een auto al bijzonder prettig, maar in een camper is het eigenlijk...
Je vindt op deze website al verschillende artikelen over een camperstalling. Waar moet je...
Je kunt enorm veel met een camper. En er zijn ook in het verkeer best wel aspecten waar je...
Met de regels rond vrij of wild kamperen, is het als met gasflessen: in praktisch elk land...
Hoewel ons eigen land, of onze buurlanden, mooie plaatsen hebben, wil je best wel eens verder...
Wil je een camper of kampeerwagen tegen het campertarief voor de motorrijtuigenbelasting in...
Maandenlang buiten verblijven laat zeker bij slecht weer onverbiddelijk zijn sporen na. Heeft...
Er zijn verschillende aanbieders van camperreizen. Reizen die je in Europa met je eigen camper...
Vooral fietsers en voetgangers zijn regelmatig het slachtoffer van verkeersongevallen waarbij...
Van boven alles netjes en aan kant, maar van onderen gevaarlijk krokant. De buitenzijde van...
Het stallingseizoen loopt grofweg tussen november en april. Dan zijn de meeste campers wel...
Je camper staat in een stalling toch overwegend stil, in de zin dat je ‘m niet gebruikt. Goed...
Fashy, de in een fleecetrui gehulde kruik die je voor een paar euro bij de drogist haalt,...
De camperverkoop gaat als een speer. Dit is ook merkbaar bij gebruikte campers. Er zijn nauwelijks...
Het overgrote deel van de campers in Nederland zal tussen november en maart, april van de...
Voor fabrikanten van campers is 3,5 ton een magische waarde. Steeds meer klanten hebben immers...
Langs terpen en wierden In het Hoge Noorden van ons land vind je terpen; de vroegste pogingen...
Het is verleidelijk om de camper te schorsen in de tijd dat hij in de stalling staat. Aangezien...
In Amsterdam is alles zo heerlijk oranje! Zoals het licht van de met gloeilampen versierde...
Als het onderwerp ‘veiligheid onderweg’ ter sprake komt, spitst specialist Gerard Kuin van...
Wie maar af en toe gaat kamperen en voor dagelijks gebruik graag een ruime auto gebruikt,...
Reizen met een camper groeit in populariteit. Volgens NBTC NIPO Research gaf in 2017 21,7%...
Reizen met de camper is fijn. En reizen met een kampeerauto in Frankrijk doen veel liefhebbers!...
Zoals veel Nederlanders heb je gekozen voor een camper of een ingerichte bus. Dit vervoermiddel...
In Nederland zijn we wel verwend. Tolwegen kennen we niet, behoudens de Westerscheldetunnel...
Je wilt vlot en veilig op je bestemming aankomen. Als je in je gewone auto gewend bent aan...
Kou is de grootste vijand van een accu. Waarom? Omdat het vermogen afneemt naarmate de temperatuur...
Elke moderne camper heeft verwarming aan boord. Meestal bouwt de fabrikant een standaardsysteem...
Een goede geluidsinstallatie is zeker niet alleen bedoeld voor jongeren die vooral harde muziek...
Drinkwatertanks in campers hebben onderhoud nodig. Blijft dit achterwege, dan ontstaat er...
Wild kamperen gebeurt vooral in de noordelijke Scandinavische gebieden, aan een mooi meer,...
Multitools zijn een soort mini-gereedschapskisten voor in je broekzak. Vaak zijn ze bedoeld...
Voor de gangbare campermodellen zal je op het oog genoeg hebben aan het ‘normale’ personenauto...
Buscamper De buscamper is waar het allemaal begon. Een omgebouwde bestelwagen of -bestelbus...
Belangrijk is wel dat de fiscus het voertuig als kampeerwagen erkent. Daar zijn allerlei ruimte-...
In de camperwereld draait alles om vrijheid en het genieten van de zelfstandigheid die deze...
Om op de meest prangende vragen antwoord te kunnen geven, steken wij ons licht op bij twee...
Een kampeerauto kost doorgaans nu eenmaal een slag meer dan een caravan. Ook in het gebruik,...
Een camper is een hele aanschaf, vooral als je weet dat die een groot deel van het jaar werkloos...
Bijkomend probleem is daarbij dat campers veelal lang in gebruik blijven. En steeds vaker...
Aanschafprijzen voor een camper kunnen oplopen tot heel ver boven de ton. Met een smallere...
In veel buitenlanden zijn er namelijk grotere mogelijkheden dan bij ons. Vooral Scandinavië...