Zo ver komt de tweede Nissan Leaf in de praktijk
'In de praktijk kwam ik nooit over de 200 echte kilometers op een lading'
- Elco van der Meer
- Praktijkverbruik
De originele Nissan Leaf staat aan de wieg van de hedendaagse EV. In 2017, zeven jaar na introductie van het origineel, vond Nissan het tijd om zijn elektrische auto volwassen te maken. De strakkere, conventionelere look van de nieuweling kon alleen maar moeilijk verhullen dat het origineel hieronder schuilging. Wel groeide het batterijpakket naar netto 39 kWh, de Leaf e+ schopte het zelfs tot 59 kWh. Hoe ver komt de tweede Leaf daarmee in de praktijk?
De WLTP-cyclus is daar duidelijk over: de variant met 39 kWh moet tot 270 kilometer ver komen, de e+ zelfs tot 385. Het verschil tussen beide versies beperkt zich niet tot de batterijcapaciteit, want ook het vermogen verschilt. De ‘standaard’ Leaf is met 150 pk en 320 Nm natuurlijk prima bedeeld, de e+ is aanzienlijk krachtiger en schopt het tot 217 pk/340 Nm.
Zo ver komt de Nissan Leaf 39 kWh
Je leest dit artikel vast niet voor het motorvermogen, maar bent benieuwd naar de praktijk-actieradius van zo’n Leaf. We beginnen met de variant waarvan we de meeste cijfers konden verzamelen: de Leaf met het standaard batterijpakket. Daarmee komen rijders volgens onze cijfers gemiddeld 247 kilometer ver op een nieuwe batterij. Waarom we dat laatste zo duidelijk benadrukken? Komen we op terug.
Eerst die 247 kilometer, dat is absoluut geen slechte score. Voor slechts 23 kilometer minder dan de WLTP-test kan menig EV zijn handen dichtknijpen. Maar zoals altijd is het verhaal achter de cijfers veel interessanter. Kijken we verder, dan blijkt dat de Nissan Leaf ruwweg twee soorten rijders heeft. De ene categorie rijdt heel bewust, de andere ziet hem als een normale auto en rijdt hem als zodanig. Dan ziet het beeld er ineens heel anders uit.
De zuinigste rijder haalt namelijk een gemiddeld verbruik van 11,5 kWh/100 km, wat door geen andere Leaf-rijder wordt geëvenaard. Toch haalt deze rijder hiermee geen gigantische actieradius, want de batterijcapaciteit is volgens zijn eigen meting met 11 procent gedegradeerd. Dat leidt tot een maximaal bereik van nu nog 302 kilometer, wat er bij een zuinigheidsrit ook echt in bleek te zitten.
Een eigenaar die wat minder zijn best doet om de auto tot het uiterste te pushen, maar wel op de hoogte is van de batterijstatus, trekt de volgende conclusie. “Voor de liefhebbers, de SoH (State of Health) van de batterij is verder gedaald en zit nu op 88,76 procent. Nog steeds genoeg om met gemak in de zomer 220 km te rijden. In de winter rond de 180 km.” Een derde bestuurder kwam minder goed uit met de Leaf. “In de praktijk kwam ik nooit over de 200 echte kilometers op een lading en ik ben bepaald geen scheurneus”, schrijft hij.
Hoe ver komt de Leaf e+?
De Nissan Leaf e+, met 59 kWh grote batterij, is in elk geval bij onze reviewers minder populair dan de basisversie. We kunnen daaruit dan ook niet met droge ogen een duidelijk gemiddelde extraheren. Een indicatie dus. “De accu geeft mij een actieradius rond de 400 km, mits de temperatuur niet lager is dan 20 graden”, schrijft de eigenaar van een Leaf e+ uit 2019, “in de winter ligt dat een stuk lager, zo rond de 320 km.” Een tweede rijder laat een nog iets grotere bandbreedte zien. “In de zomer onder goede omstandigheden kan ik de 400 kilometer passeren, in de winter lukt dat niet.” Bepaald niet, zo blijkt verderop in zijn bericht. “Al met al een goede elektrische auto, maar in de winter is de range met maximaal 280 kilometer niet overdreven groot.”
Batterijdegradatie Nissan Leaf
Nog even terugkomend op de genoemde actieradius en waarom we er in dit geval expliciet bij vermelden dat hij van toepassing is op een nieuwe batterij. Het valt namelijk op dat flink wat Leaf-rijders goed op de hoogte zijn van de batterijconditie van hun auto. Degradaties van 10 procent of meer lijken niet ongewoon, iets wat ook bleek uit de AutoWeek Accudegradatietest van een Leaf met 181.000 kilometer ervaring. Een andere rijder kreeg al veel eerder te maken met flinke degradatie en uiteindelijk een defect batterijpakket. Ben je dus in de markt voor een gebruikte Leaf, dan is het slim om de status van de batterij goed in kaart te brengen, zodat je weet op welke actieradius je echt kunt rekenen.
We waarderen het als je wilt bijdragen door het bijhouden van de AutoWeek Verbruiksmonitor of door een gebruikersreview te schrijven waarin je jouw ervaringen met de auto deelt. Daarmee help je potentiële kopers echt vooruit!
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Nissan Leaf 40 kWh - 2019 - 181.000 kilometer - Accudegradatietest
De Nissan Leaf is er nog steeds en kost ‘maar’ 37 mille – Back to Basics
300 kilometer bereik vanaf €15.000: 7 betaalbare elektrische occasions
Praktijkervaring Nissan Leaf: dit vinden gebruikers van hun elektrische auto
Accudegradatie: Nissan Leaf
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.