Nissan RE-Leaf is ruigste Leaf ooit

Batterij op wielen

Nissan RE-Leaf
Nissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-LeafNissan RE-Leaf

Nissan heeft op basis van de Leaf een wel heel avontuurlijke concept-car gepresenteerd. Het RE-Leaf gedoopte studiemodel dient op papier als hulpvoertuig bij natuurrampen, waarbij met name de nadruk wordt gelegd op mobiele stroomvoorziening. Volgens Nissan kunnen EV's hierin straks een belangrijke rol spelen.

De naam van de RE-Leaf is overduidelijk een woordspeling op 'relief', dat vertaald in het Nederlands onder meer 'hulp' betekent. Helpen, dat kan de RE-Leaf volgens Nissan zeker. Ten opzichte van een standaard Leaf e+ Tekna is de rijhoogte met 70 mm verhoogd, waardoor de bodemvrijheid nu 225 mm bedraagt. De bodemplaat is voorzien van extra bescherming en de spoorbreedte is voor met 90 mm en achter met 130 mm toegenomen. Verder zijn de wielkasten voorzien van spatlappen en staat de RE-Leaf op 17-inch wielen met terreinbanden van BF Goodrich. De aandrijflijn is ten opzichte van de Leaf e+ ongewijzigd gebleven, dus de 217 pk sterke elektromotor drijft alleen de voorwielen aan.

Met deze aanpassingen ziet de RE-Leaf er behoorlijk stoer uit. Voor extra zichtbaarheid is er tevens een lichtbalk op het dak gemonteerd. Het blijft echter niet alleen bij show. De achterbank is verwijderd en de vloer is gelijk gemaakt om ruimte voor reddingsapparatuur te creëren. In de kofferbak klapt een 32-inch beeldscherm uit dat gebruikt kan worden als coördinatiecentrum bij een ramp. De RE-Leaf kan verder op drie verschillende manieren stroom leveren met een kracht van 230 volt: aan de buitenkant zitten twee C-Form connectoren, terwijl in de kofferbak een normaal stopcontact zit.

Momenteel zijn er nog geen concrete plannen om de RE-Leaf aan overheden of reddingsdiensten te leveren, maar volgens Nissan is er vanuit deze partijen interesse getoond voor het studiemodel.

Signalement

Merk Nissan
Model Leaf e+ Tekna
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 42.950

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 160 kW / 217 pk
Maximaal koppel 340 Nm
Accu capaciteit (bruto) 60 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.490 mm / 1.788 mm / 1.545 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.605 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden215/50R17Prijzen
Topsnelheid 157 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 18,5 kWh/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 0 g/km
Actieradius (WLTP) 385 km

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum