Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Nissan
  • Leaf

Nissan Leaf 2.Zero Tekna (2018) #2

autoreview

2
Nissan Leaf 2.Zero Tekna (2018) #2
Peacock
  • Peacock7
  • Gebruikersreview
18 april 2020 om 12:35
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringLeaf 2.Zero Tekna
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst45.000 km
Lezerswaardering: 85%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het elektrische avontuur

  • 45.000 km
  • 18 april 2020

Ik schrijf graag een review over de Nissan Leaf waarin ik van oktober 2018 tot en met december 2019 mijn zakelijke én privé kilometers maakte, met uitzondering van de zomervakantie. Dat waren in totaal een kleine 45.000 kilometers alles bij elkaar.

De Nissan Leaf was mijn eerste elektrische auto en een auto van de zaak die ik ging rijden toen ik in dienst trad bij mijn huidige werkgever. Ons bedrijf rijdt uitsluitend elektrisch. Tot dan reed ik een tweedehands Renault Grand Scénic op diesel, wat gezien de grootte van mijn gezin (3 jonge kinderen) en het aantal kilometers dat ik per jaar aflegde geen rare keuze was, denk ik. Maar wat een geld kost dat eigenlijk, als je alles bij elkaar optelt.

Hoe dan ook, de Nissan Leaf. In oktober 2018 de best verkochte elektrische auto, de Tesla Model 3 moest nog in Nederland verschijnen en op de Kona electric en e-Niro moest je meer dan een jaar wachten. Een e-Golf was geen optie, de Renault Zoe te klein. Ik had dus de versie met 40 kWh grote accu, met het uitrustingsniveau Tekna.

Actieradius
Om maar meteen bij het belangrijkste te beginnen, de actieradius en laadmogelijkheden. Vooropgesteld, de overstap van diesel naar elektrisch was op dat vlak (uiteraard) het grootst. Maar laden en plannen, het went allemaal en vormt voor mij al lang geen reden meer om terug te willen naar diesel of benzine. De infrastructuur is, zeker in Nederland, heel behoorlijk in orde. Qua aandrijflijn, comfort en acceleratie is elektrisch rijden in mijn ogen superieur.

De actieradius op basis van WLTP bedraagt 270 kilometer, maar ik heb oprecht geen idee hoe dat haalbaar zou moeten zijn. In de praktijk kwam ik nooit over de 200 echte kilometers op een lading en ik ben bepaald geen scheurneus. Gezien de afstanden die ik, vooral zakelijk, afleg kwam ik daar niet altijd mee uit, ook omdat niet bij alle opdrachtgevers voldoende laadpunten beschikbaar zijn. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat wel eens voor gemopper heeft gezorgd. Zomer en winter maakt een wereld van verschil, maar een range van een kleine 200 kilometer is voor mijn situatie helaas onvoldoende gebleken.

Laadmogelijkheden
Een ander belangrijk aspect aan een elektrische auto, zeker in relatie tot bovenstaande alinea, betreft de mogelijkheden tot (snel)laden. En daar laat deze Nissan toch wel serieus punten liggen. Snelladen kan tot 50kW (wat in de praktijk neerkomt op maximaal 45kW per uur) d.m.v. ChaDeMo. CCS lijkt de standaard te worden/zijn, dus het aantal punten waar met ChaDeMo geladen kan worden neemt eerder af dan toe. Daar had ik in 2019 overigens nog niet heel veel last van, maar de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden gaan razendsnel, ook als je kijkt naar snelheden. 175kW of zelfs snelheden boven de 200kW per uur, het kan allemaal. Via CCS. De laadsnelheid is er overigens al snel uit, omdat de accu's van de Leaf niet (actief) gekoeld kunnen worden. Ook in de later op de markt gebrachte versie met 62kWh accu is dit niet het geval (ook geen CCS) en dat vind ik aardig gezegd echt een gemiste kans. Ook het laden met 3 fasen behoort niet tot de mogelijkheden, waardoor 22kWh en met name 11kWh laadpalen geen serieus alternatief vormen. De laadpaal thuis was/is voor mij dan ook wel bittere noodzaak, zodat ik in ieder geval met een volle accu van huis kon. Het is vreemd te moeten constateren dat de techniek bij deze nog nieuwe auto eigenlijk al flink gedateerd is dus.

Comfort
Het ruimte-aanbod is enorm, of in ieder geval heeft het mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen. Meer dan voldoende plek voor ons gezin met 3 kinderen en hun bagage. Ook op de achterbank. Daarnaast zit de Tekna-versie lekker in zijn spullen. Een BOSE-geluidssysteem, en voldoende mogelijkheden qua connectiviteit. Wel vreemd dat de subwoofer gewoon los in de kofferbak gemonteerd is. Apple Carplay werkte altijd feilloos, dat gold niet voor AndroidAuto. Wel belangrijk, want het standaard systeem van Nissan blinkt niet uit in snelheid (wat heet) en gebruiksgemak. Daar is met de introductie van de 62kW-versie volgens mij verandering in gekomen, maar met dat systeem heb ik geen ervaring. Enorme misser: het stuur is niet in diepte verstelbaar. Daardoor heb ik nooit een goede zitpositie kunnen vinden met mijn 1,98 meter. De afwerking is degelijk. De materialen hadden wel wat minder uit harde kunststoffen mogen bestaan.

Speciale vermelding verdiend het systeem met stuurhulp en adaptieve cruisecontrol, wat bij Nissan ProPilot heet. Met terugwerkende kracht (nu ik zo'n 15.000 kilometer in een Tesla Model 3 SR+ heb gereden) concludeer ik dat dat een prima systeem is. Rustig, betrouwbaar. Dat geldt ook voor het e-pedal (regeneratief remmen), waarmee ik eigenlijk nooit meer het echte rempedaal gebruikte. Eenmaal gewend wil je eigenlijk niet meer anders.

Andere punten
Wij gaan als gezin graag met de vouwwagen kamperen, daarvoor waren we dus aangewezen op ander vervoer, omdat een Leaf geen aanhanger mag trekken. Dat op vakantie gaan deden we ook met een Nissan, een Qashqai met 1.2-motortje. Dan wordt toch wel pijnlijk duidelijk hoe achterhaald zo'n verbrandingsmotor voelt. Wat een verschil! Qua betrouwbaarheid kan ik er niet heel veel over zeggen, ik heb de auto overgedaan aan een nieuwe collega toen deze net iets ouder dan een jaar was. Maar in die tijd heeft hij me nooit in de steek gelaten.

App
Een beetje elektrische auto heeft een app waarmee je bijvoorbeeld kunt zorgen dat de auto alvast wordt opgewarmd (en je dus nooit meer hoeft te krabben!) en waarmee je kunt zien hoe ver je auto al is opgeladen. Ook hierin blonk de Leaf bepaald niet uit helaas. De app is bijzonder traag en werkte vaker niet dan wel.

Samenvattend
Laat ik voorop stellen dat deze review met mijn kennis van nu is geschreven. En die is wezenlijk anders dan de situatie medio 2018. Het geeft aan hoe snel de ontwikkelingen gaan op het gebied van elektrisch rijden. Een elektrische auto, ook de Leaf, rijdt zo lekker dat het mij nooit doet terugverlangen naar diesel of benzine. Als autoliefhebber heeft het me opvallend weinig moeite gekost om de verbrandingsmotor een hopeloos achterhaald concept te gaan vinden. Nodeloos complex en vreselijk vervuilend. Iets dat nu, in onze intelligente lockdown, extra pijnlijk duidelijk wordt.

Maar als elektrisch concept is de Leaf 2.0 echt vreselijk achterhaald inmiddels. Dat valt de auto niet eens echt aan te rekenen, maar het laat vooral zien hoe snel de industrie leert en ontwikkelt.

Sinds januari rijd ik in mijn droomauto (echt waar): een Tesla Model 3 en dat is qua EV-concept echt van een andere orde. Daarover meer in mijn review van die auto.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
  • Rijd je zelf met een Nissan Leaf? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Nissan Leaf
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

INFO
Athlon
Athlon
Nissan Leaf 40kWh Acenta (5D/CVT)
€ 489
Bekijk nu ⟩
Nissan
Nissan
Nissan Leaf 40kWh Acenta (5D/CVT)
€ 504
Bekijk nu ⟩
Nissan Leaf in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Nissan Leaf 2.ZERO EDITION 40 kWh, Automaat, Navigatie

    Nissan Leaf 2.ZERO EDITION 40 kWh, Automaat, Navigatie

    • 2018
    • 80.703 km

    € 24.690

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh (109PK), (INCL BTW) Automaat, 1-Ste-Eigenaar, Leer, Nissan-Dealer-Onderhouden, Navigatie, Bose-Audio, 360-Camera, Keyless-Entry, Pricacy-Glas, Stoelverw.V+A, Cruise-Control, NL-Auto Black Edition

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh (109PK), (INCL BTW) Automaat, 1-Ste-Eigenaar, Leer, Nissan-Dealer-Onderhouden, Navigatie, Bose-Audio, 360-Camera, Keyless-Entry, Pricacy-Glas, Stoelverw.V+A, Cruise-Control, NL-Auto Black Edition

    • 2017
    • 85.844 km

    € 17.400

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh (109PK), (INCL BTW) Automaat, 1-Ste-Eigenaar, Leer, Nissan-Dealer-Onderhouden, Navigatie, Bose-Audio, 360-Camera, Keyless-Entry, Pricacy-Glas, Stoelverw.V+A, Cruise-Control, NL-Auto Black Edition

    Nissan Leaf Tekna 30 kWh (109PK), (INCL BTW) Automaat, 1-Ste-Eigenaar, Leer, Nissan-Dealer-Onderhouden, Navigatie, Bose-Audio, 360-Camera, Keyless-Entry, Pricacy-Glas, Stoelverw.V+A, Cruise-Control, NL-Auto Black Edition

    • 2017
    • 85.844 km

    € 16.900

Meer Nissan Leaf occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Nissan Leaf II | Update 2022, vanaf € 29.700

    56
    • 25 maart 2022

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Nissan Leaf specificaties
  • Nissan Leaf occasions
  • Nissan Leaf video's
Advies en informatie
  • Nissan Leaf tests
  • Nissan Leaf gebruikersreviews
  • Nissan Leaf index
PREMIUM
Occasiontest: BMW i3 vs. Nissan Leaf

Occasiontest: BMW i3 vs. Nissan Leaf

Het aanbod van nieuwe elektrische auto’s groeit fors en daarvan profiteren vooral zakelijke...

Lees meer
 

Nissan Leaf reviews

  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf e+ Tekna (2022)

    Nissan Leaf e+ Tekna (2022)

    • 16 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf e+ 62kWh Tekna (2019)

    Nissan Leaf e+ 62kWh Tekna (2019)

    3
    • 2 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf e+ 62kWh N-Connecta (2019)

    Nissan Leaf e+ 62kWh N-Connecta (2019)

    7
    • 14 november 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 2.Zero N-Connecta (2018)

    Nissan Leaf 2.Zero N-Connecta (2018)

    5
    • 9 augustus 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (2020)

    Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (2020)

    6
    • 16 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)

    Nissan Leaf 40kWh Tekna (2020)

    6
    • 2 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf 40kWh Tekna (2018)

    Nissan Leaf 40kWh Tekna (2018)

    15
    • 30 april 2020
meer reviews
Nissan Leaf - Occasion aankoopadvies

Nissan Leaf - Occasion aankoopadvies

67

In 2011 maakten we kennis met de eerste generatie Nissan Leaf, de tweede kwam in 2018 op de...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf e+ Tekna (2022)

    Nissan Leaf e+ Tekna (2022)

    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf EV-occasions voor weinig

    Vijf EV-occasions voor weinig

    135
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Nissan trekt mogelijk stekker uit Leaf

    Nissan trekt mogelijk stekker uit Leaf

    31
    • 15 juli 2022
  • Nieuws
    Nissan Leaf 10 procent goedkoper

    Nissan Leaf 10 procent goedkoper

    144
    • 25 maart 2022
  • Nieuws
    Nissan Leaf subtiel vernieuwd

    Nissan Leaf subtiel vernieuwd

    42
    • 23 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf e+ 62kWh Tekna (2019)

    Nissan Leaf e+ 62kWh Tekna (2019)

    3
    • 2 januari 2022
  • Nissan Leaf - Occasion aankoopadvies

    Nissan Leaf - Occasion aankoopadvies

    67
    • 24 november 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Nissan Leaf e+ Tekna (2022)

    Nissan Leaf e+ Tekna (2022)

    • 16 augustus 2022
  • Nieuws
    Nissan Hypermini: voorloper van de Leaf

    Nissan Hypermini: voorloper van de Leaf

    10
    • 7 augustus 2022
  • Nieuws
    De Nissan Maxima QX was in 1995 een koopje

    De Nissan Maxima QX was in 1995 een koopje

    27
    • 6 augustus 2022
  • Occasion koopadvies
    Nissan Qashqai (J11): Talentvolle allrounder - Koopwijzer

    Nissan Qashqai (J11): Talentvolle allrounder...

    39
    • 6 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Nissan Pixo (2011)

    Nissan Pixo (2011)

    2
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Vijf EV-occasions voor weinig

    Vijf EV-occasions voor weinig

    135
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Nissan Maxima houdt het (voorlopig) voor gezien

    Nissan Maxima houdt het (voorlopig) voor...

    25
    • 5 augustus 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden