Vroeger was alles leuker, nu is alles beter: Lancia Ypsilon Electric vs. Mini Cooper E
Vooruit met het verleden
107 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Mini bouwt als geen ander merk succesvol voort op een charmant verleden. Het Stellantis-concern probeert iets soortgelijks te doen met Lancia, en doet dat door met een Ypsilon te komen die als EV een directe rivaal is van de eveneens nieuwe Mini Cooper E.
Voortborduren op het verleden? Die Lancia is toch helemaal niet 'retro'?
Niet echt, inderdaad. Toch speelt design als vanouds een hoofdrol bij Lancia. Het verlichte ‘kruis’ in een zwarte balk is volgens de ontwerpers een moderne interpretatie van de schildvormige Lancia-grille, terwijl de ronde en enigszins naar de straat gekantelde achterlichten onmiskenbaar een verwijzing zijn naar de iconische Stratos. Een moderne interpretatie van het fraaie Lancia-logo is op de achterste raamstijlen en de wielen te vinden, maar op neus en kont staat de merknaam groot uitgeschreven. Lancia is terug, en dat mag gezien worden!
Zijn deze auto's altijd elektrisch?
De Mini wel, al is er een alternatief in de vorm van een gefacelifte 'oude' Mini die heel sterk op deze geheel nieuwe Cooper lijkt. De Lancia is grotendeels gelijk aan de andere B-segmenters van Stellantis en deelt daar ook de keuze tussen benzinemotoren en elektrische aandrijflijnen mee. De Ypsilon is leverbaar als 136 pk sterke mild-hybrid en als volledig elektrische Ypsilon Electric, waarbij louter de modernere aandrijflijn met 51-kWh accu en 156 pk verkrijgbaar is. De 20 pk zwakkere en minder efficiënte versie die nog wel in de Opel Corsa en Peugeot 208 leverbaar is, gaat dus aan de neus van de Ypsilon voorbij.
Kan de Lancia de Mini daarmee bijhouden als het om elektrische prestaties gaat?
De vraag moet in dit geval eigenlijk andersom gesteld worden. De nieuwe Mini Cooper – nu een modelnaam – is in principe nauwelijks duurder dan de simpelste Ypsilon Electric. Daarbij gaan we dan wel uit van de Cooper E en dat betekent dat het accupakket netto maar 36,6 kWh groot is. De eerste slag is dus voor Lancia, want met 305 kilometer komt de Mini zelfs op papier al bijna 100 kilometer minder ver dan zijn rivaal. De praktijk is niet veel anders en betekent dat de Mini in deze vorm eigenlijk niet geschikt is voor wie geregeld een lange rit rijdt. Er is ook een Cooper SE die met zijn actieradius ongeveer even goed scoort als de Lancia, maar die heeft een €3.000 hogere vanafprijs.
Lekker 'Lancia', dat blauwe velours.
En die Cooper SE is ongetwijfeld ook sneller?
Dat klopt, maar met 184 pk is deze reguliere Cooper ook al een stuk krachtiger en sneller dan de Lancia. Dat past bij zijn karakter. Deze Mini rijdt namelijk ondanks zijn zeer moderne voorkomen en dito aandrijflijn als een hele echte Mini, en dat is goed nieuws. Het dikke stuur pakt heerlijk beet en de auto reageert direct op input, terwijl de voorwielen verrassend goed overweg kunnen met het hoge vermogen en zich enthousiast in het asfalt vastbijten. De Lancia is een stuk zachter en comfortabeler. Dat heeft wel wat, maar erg inspirerend is het rijgedrag van de Ypsilon niet. Wie weet hoe een Corsa rijdt, heeft eigenlijk al een goed beeld. De besturing is licht en gevoelloos en hoewel de Ypsilon ook veel grip heeft, moet het onderscheid met minder hippe auto’s toch in andere zaken worden gezocht.
Design, bijvoorbeeld.
Juist. Ook vanbinnen gaat de Ypsilon zijn eigen weg. Het optionele blauwe of rode velours op de stoelen is op en top (oud-)Lancia en in dat opzicht een schot in de roos. Het ontwerp van het dashboard is ook leuk, al ontstijgt de Ypsilon hier kwalitatief zeker niet het niveau van een Peugeot 208. Dat betekent dat ook hier de bouwkwaliteit soms wat te wensen overlaat en de gebruikte harde plastics door hun glans hier en daar wat goedkoop overkomen. Het infotainment is ook grotendeels bekend. Lancia hangt hier weliswaar een hip ‘SALA’-label en een eigen vormgeving aan, maar in principe hebben we hier gewoon te maken met vrij uitgebreide, maar ook trage en stroperige systeem van PSA-komaf dat in vrijwel alle andere Stellantis-producten zit.
In de Mini kun je je eigen achtergrond instellen.
Uiteraard zien we ook in de Mini overeenkomsten met de software van moederbedrijf BMW, maar dat is wel een flink beter uitgangspunt én het Britse merk heeft flink de ruimte gekregen om de boel naar zijn hand te zetten. Zo heeft de Mini een, jawel, rond scherm, waarin desgewenst een grote, traditionele snelheidsmeter kan worden getoond. Thema’s, eigen wallpapers, in kleur én vorm variërende sfeerverlichting en allerlei instelmogelijkheden maken de boel er niet overzichtelijker op, maar het oogt allemaal fantastisch en is snel en modern.
Zijn de Mini en de Lancia inzetbaar als gezinsauto?
Nee. De altijd als driedeurs uitgevoerde Mini (een vijfdeurs Cooper E komt er niet) is achterin nog wat krapper dan de Ypsilon, die als 208-derivaat al geen ruimtewonder is. Wat betreft bagageruimte delft de Mini ook het onderspit en is het al snel zaak om de achterbank om te klappen, al kan er ook dan maar 800 liter mee.
Met 200 liter is de bagageruimte van de Mini wel erg mini.
De conclusie lijkt me duidelijk: als premiumproduct is de Mini beter geslaagd.
Dat klopt wel, maar Lancia pretendeert met zijn prijsstelling ook eigenlijk helemaal geen premium-positie. De Ypsilon is dan ook niet zozeer bedoeld als premiumproduct bóven de 208 en Corsa, maar als stijlvol alternatief naast die auto’s. Uitgaande van deze aandrijflijn is hij zelfs de goedkoopste van de drie, al blijft €35.400 een hoop geld voor zo’n kleine auto en wordt de elektrische aandrijflijn in dit segment nog duur betaald. De gereden Mini kost met opties €46.000 en is rationeel nog slechter te verdedigen, maar die hoge prijs spat er wel meer vanaf.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
PRIVATE LEASE Lancia Ypsilon

Had je deze auto's al gezien?

Lancia Ypsilon LX 51 kWh
- 2024
- 7.463 km

Lancia Ypsilon Edizione Cassina Limitata 51 kWh | PLAN NU UW PROEFRIT | NU TE BESTELLEN !!
- 2025
- 2.000 km
![Lancia Ypsilon LX 51 kWh [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *HEATPUMP | LEATHER-VELOURS | FULL-LED | ADAPT.CRUISE | CAMERA | DIGI-COCKPIT | CARPLAY | LANE-ASSIST | BLINDSPOT | KEYLESS | COMFORT-SEATS | DAB | 17"ALU*](https://cdn.autotrack.nl/cdn-cgi/image/width=320/57108870/0-50141ea486d9f5db74970655037c1a9c.jpg)
Lancia Ypsilon LX 51 kWh [ 3-Fase ] (INCL-BTW) Aut. *HEATPUMP | LEATHER-VELOURS | FULL-LED | ADAPT.CRUISE | CAMERA | DIGI-COCKPIT | CARPLAY | LANE-ASSIST | BLINDSPOT | KEYLESS | COMFORT-SEATS | DAB | 17"ALU*
- 2024
- 200 km
Lezersreacties (107) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.