Volvo XC90 V8 - 2009 - 374.831 km - Klokje Rond
Hoe het muntje valt
55 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
In Klokje Rond nemen we met enige regelmaat een Volvo onder handen. Maar een XC90 met de bijzondere V8-motor zagen we nog niet eerder. Op papier is het een droomcombinatie. Een Zweedse auto met een Japanse motor. Als dat niet voor eeuwig meegaat, weten we het ook niet meer. Eens kijken of we die gedachte kunnen bevestigen.
Elke Volvo XC90 is een dure kostganger om voor de deur te hebben staan. Maar de variant met de V8-motor doet daar natuurlijk nog een schepje bovenop. Daar staat tegenover dat je er lange tijd plezier van kunt hebben als je zo’n auto goed weet te onderhouden. Tim de Leeuw, die deze auto vandaag keurt, spreekt er meteen al wijze woorden over. “Een SUV met een V8 is altijd een ingewikkelde en slijtagegevoelige auto, omdat alle onderdelen zwaar worden belast. Dat geldt niet alleen voor deze Volvo, maar ook voor soortgelijke auto’s van BMW, Porsche, noem maar op. Bij dit soort auto’s kan het muntje twee kanten op vallen. Of hij is verwaarloosd en moet er een heleboel geld achteraan, of hij is netjes bijgehouden. En dan heb je er een heerlijke auto aan.”
Wat dat betreft staan de sterren voor Daan Luten gunstig. “Deze auto is al in de familie sinds hij nieuw is. Mijn oom kocht hem en deed hem met 115.000 kilometer over aan mijn vader. Bij 373.000 heb ik hem in gebruik genomen. Samen met mijn vader houd ik hem op de weg.” Vanaf de eerste kilometers is de onderhoudshistorie dus bekend. En die is helemaal sluitend. Een beter uitgangspunt kun je bij zo’n auto niet hebben. Daans vader is kortom verantwoordelijk voor het gros van de kilometers die erop staan. “Hij deed zijn woon-werkverkeer ermee. Dagelijks reed hij van Breukelen naar Eindhoven. Eerst vijf kilometer binnendoor en als de motor mooi warm was, ging hij met 100 km/h een heel stuk over de A2.” En ook rustige snelwegkilometers horen bij het recept om een auto heel lang goed te houden.
Sinds de XC90 bij Daan in dienst is, houdt hij er een heel ander leven op na. “Wij gebruiken hem voor de korte stukjes. Brengen de kinderen ermee naar het dagverblijf en rijden naar het bos en de dierentuin. Op de route die mijn vader reed, haalde hij de 1:10 wel. Wij zitten met al die korte stukjes eerder in de buurt van de 1:5. Ik rijd weinig, maar tank veel,” lacht hij. Om ruimte te maken voor de Volvo verkocht Daan zijn Passat en zijn Golf. “We hebben er nu één veilige gezinsauto voor in de plaats. Omdat hij zo hoog is, tillen we de kinderen met het grootste gemak in hun stoeltjes.”
NIET ONGESCHONDEN
Als Tim na de proefrit de auto op de brug zet, duikt hij meteen onder de motorkap. “Ik hoor een rammel waarvan ik dacht dat het de distributieketting was. Maar het blijkt dat de kleppen in het inlaatspruitstuk aan het rammelen zijn. Bij deze auto is dat geen probleem; hooguit vervelend. Als het bij een BMW gebeurt, moet je er snel bij zijn. Die kleppen kunnen daar afbreken, verdwijnen in de motor en dan is de boel helemaal stuk.”
Verder ontdekt Tim olielekkage aan de motor. “In elk geval bij de afdichting van de distributie en bij de klepdekselpakking. Het is nog niet heel ernstig, maar het is wel zaak om er vlug iets aan te laten doen. Anders loopt zo’n auto zienderogen van je af.” Als de auto omhoog gaat, zien we dat die zeer netjes is bijgehouden. Maar smetteloos is hij niet. Zo is de versnellingsbak al eens vervangen en de haakse overbrenging voor de vierwielaandrijving ook, kennelijk een vervangingsonderdeel. Tim merkt op dat er weer speling op zit. “Maar de vierwielaandrijving werkt nog wel. Je zou eens moeten weten bij hoeveel Volvo’s die gewoon wordt ontkoppeld als hij kapot is. Het is een teken dat op het onderhoud van deze auto niet wordt bespaard.”
VOLVO-KWAALTJES
Puntjes van kritiek heeft hij ook. “De auto trekt best erg in het stuur. Waarschijnlijk heeft dat als oorzaak dat het subframe er scheef onder is gezet. Het kan niet anders dan dat dit is gebeurd toen er een grote reparatie is uitgevoerd. Als ik jou was, zou ik dat eens aankaarten bij de garage,” adviseert hij Daan. De XC90 is vanaf dat hij nieuw is door de Volvo-dealer onderhouden. Daan: “Die gaan altijd heel zorgvuldig met onze auto om en zij denken steeds goed met ons mee. Ik weet zeker dat ze dat subframe wel recht gaan zetten.”
Dan wijst Tim op een remleiding: “Moet je eens zien: hier is een stuk dat tegen de uitlaat aan zit. Dat heb ik nog niet eerder gezien.” Tim buigt de boel terug, zodat het in elk geval niet meer tegen de uitlaat aan komt. “Maar kennelijk is het wel de bedoeling dat die leiding boven de uitlaat langs loopt – een vreemde constructie.”
Gedurende de keuring zijn er verder eigenlijk alleen maar mooie worden over deze Volvo. Zelfs de schokdempers, die bij Klokje Rond-auto’s zelden door de ballotage komen, zijn dit keer dik in orde. “Die zien eruit alsof ze nog niet zo lang geleden zijn vervangen,” oordeelt Tim.
Verder heeft ook deze auto last van de typische Volvo-kwaaltjes. Tim: “Als die auto’s op leeftijd komen, gaan ze piepen en kraken dat het een lieve lust is. Daar is deze XC90 bepaald geen uitzondering op. En deze heeft ook de speling op het stuurhuis. Daar kun je de klok op gelijkzetten bij Volvo’s. Het valt in dit geval nog wel mee, maar als de auto op klinkerwegen bonkende geluiden laat horen, weet je dat het tijd is om het stuurhuis te vervangen.”
In elk geval kan Daan na de keuring met opgeheven hoofd naar huis. Ondanks de forse kilometerstand is zijn V8 SUV nog in prima conditie. In dit geval valt het muntje dus de goede kant op. Nu is het zaak om de auto ook de komende jaren correct bij te houden. Maar als we Daan zo horen, zal dat aan hem niet liggen.
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Een SUV met een V8 en veel luxe vind ik altijd goed. De Volvo heeft wel een paar rare ontwerpkeuzes zoals een dwarsgeplaatste V8-motor en een Haldex-systeem in plaats van permanente vierwielaandrijving. Deze auto is goed onderhouden en heeft de nodige dure nieuwe onderdelen: de automaat, haakse overbrenging, banden, remmen en schokdempers zijn bijvoorbeeld al vervangen. Dat is ook de enige manier om een auto als deze in goede conditie te houden: veel geld er tegenaan smijten en alles wat defect is zo snel mogelijk aanpakken.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC90 V8 Executive Edition |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 89.995 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.414 cc |
Maximaal vermogen | 232 kW / 315 pk bij 5.850 tpm |
Maximaal koppel | 440 Nm bij 3.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.807 mm / 1.909 mm / 1.784 mm |
Wielbasis | 2.857 mm |
Massa leeg | 2.123 kg |
Laadvermogen | 647 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.250 kg / 750 kg |
Banden | 255/50R19Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 s |
Brandstofverbruik | 13,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 322 g/km |
Lezersreacties (55) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.