Volvo XC90 V8 Summum (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 V8 Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 159.160 km |
KM-stand laatst | 247.976 km |
Ruime gezinsauto op LPG
- 160.000 km
Na jaren lang lease auto's gereden te hebben BMW 5, Mercedes Benz C350H, besloten om mijn nieuwe lease auto buiten de bijtelling te houden. Hierdoor ontstond de behoefte om privé een grotere auto met minimaal 7 zitplaatsen te gaan rijden. Prive rijden we rond de 10.000 kilometer per jaar met 3 jonge kinderen moeten we ook de nodige bagage meeslepen. We twijfelde tussen de Audi Q7 en de Volvo XC90, het aanbod van Audi's op benzine was niet echt groot. Vandaar dat er al snel een short list ontstond met verschillende XC90's vanaf 2007, met een benzine motor 3.2 of de Yamaha 4.4.
Bij Hennes Automobielen in Nijmegen stonden er 4 met de 4.4 liter motor waarvan 2 met een LPG 3 installatie. Het verschil in wegenbelasting tussen de twee versies op benzine en LPG was slechts 58€ per maand, dus de LPG uitvoering had mijn voorkeur.
Vervolgens een afspraak gemaakt voor een proefrit en dat viel tegen, de auto trok erg naar rechts liep erg onrustig stationair en de LPG installatie deed het volgens mij niet. De eigenaar van Hennes Automobielen verzekerde mij dat ze alles zouden verhelpen en dat de auto technisch tip top zou worden afgeleverd. Met 6 maanden BOVAG garantie, ik vond dit nog steeds eng maar de garage had erg goede referenties dus dacht laat ik het proberen. Na drie weken werd de auto een weekje te laat afgeleverd maar alles was verholpen en de auto rijdt fantastisch. In december rijden wij traditioneel wat meer dus de eerste 1500KM zaten er redelijk snel op.
De Volvo is heerlijk ruim, de kinderen zitten als een vorst achterin, de geintergreerde kinderzitjes zijn comfortabel en geven mij een verhoogd gevoel van veiligheid. Ondanks de ruime binnenmaten, is de 'snelle' opberg ruimte beperkt. relatief klein dashboard kastje en geen vakje voor de munten.
Het starten van de V8 geeft een heerlijk geluid, de LPG installatie is van VIALE, start op benzine en schakelt automatisch over op LPG. Het verbruik op LPG is ongeveer 1 op 7,8 wat ik niet slecht vind voor een 2200KG wegende auto.
Het rijden is wel even wennen, het is alsof je met een hele snelle bestelbus op pad bent (door de hoge zit) maar dan wel eentje die zijn werk heel stil doet. De XC90 geeft je een echt king of the Road gevoel, continue krachtreserve en ligt redelijk goed op de weg. Bochtenwerk met 80km/h kan bijna haaks genomen worden maar dan breekt hij wel iets uit.
De technologie uit 2007 voldoet nog prima, de navigatie en de integratie van de smartphone niet optimaal, maar zeker niet slecht voor een auto uit 2007.
Tot nu toe erg tevreden en onder de indruk van deze auto, zou wel iedereen aanraden om te kijken voor de V8. De motor geeft de auto zoveel souplesse en wat ik zo snel op de verbruiksmonitor zie ligt het verbruik zelfs iets lager dan de 3.2.
Tot zover, ik zal mijn ervaringen over 5 mnd nog eens delen, ben erg benieuwd naar het onderhoud.
Dat ging sneller dan gedacht
- 169.000 km
De wittebroodswekn zitten erop en we zijn ondertussen 10.000km verder met de Volvo en ik moet zeggen ze zijn zonder enig probleem voorbij gegegaan. Nu ik de auto beter ken rij ik er ook wel mee door en dat gaat ook goed met deze auto ondanks zijn 2200KG. Het enige is dan toch het verbruik, ik haal ergens rond 1 op 7,5 op LPG niet slecht maar toch sta je dan iedere keer rond 350 KM een paar minuten in de kou die LPG knop in te drukken.
Na 10 jaar zie je wel dat het interieur 10 jaar oud is wat gebruikerssporen ontkom je niet aan. Maar goed het is ook echt een gebruikersauto, het hele gezin inclusief Jack-Russel en Nanny voor onze drie kinderen en baggage gaan mee op pad. De V8 doet dat allemaal heel erg soepel, hij gaat als de brandweer, zeker op de rechte stukken trek je re menige hatchback uit. Tot nu toe nog geen pech of onvolkomenheden gevonden. Kortom nog steeds erg tevreden en absoluut geen spijt van mijn keuze. In mijn wijk rijdt nog een v8 rond die iets ouders is met 360.000KM op de teller en die eigenaar heeft buiten het gewone onderhoud geen gekke dingen met de auto gehad. Ik wacht nog even op de eerste onderhoudsbeurt.
1e jaar achter de rug
- 188.000 km
Nu een ruim jaar met deze auto gereden inclusief zomervakantie naar Sardinie, Wintersport naar Frankrijk. Nu net de eerste keuring gehad en daar kwam de auto op twee veiligheidsgordels en een lampje makkelijk doorheen. Wel heb ik het kleppensmeer systeem moeten laten vervangen want deze functioneerde niet goed. Verder blijft het een heerlijke reis auto voor alle passagiers. In totaal dit jaar iets meer dan 1600,- aan onderhoud gehad. Kleine beurt plus de hierboven vermelde reperaties.
2 jaar en 60000 km verder
- 231.000 km
Na 2 jaar bevalt de auto nog steeds, natuurlijk met 4 jonge kinderen kun je wel zien dat de auto een jaartje ouder wordt. Toch als je de auto een beetje bijhoud blijft hij er goed uit zien.
Het onderhoud is mij tot nu toe reuze meegevallen, kleine beurt standaard rond de 400€ grote beurt rond de € 600,- ondertussen hebben we de distributie riem, draagarmen en nu een sensor voor de stuur inrichting laten vervangen maar ook deze onderdelen vielen alles mee qua prijs. De auto blijft voor mij een aanrader, het verbruik is niet mals aan de andere kant op de snelweg valt het reuze mee.
op naar de 250,000
- 247.976 km
Nu na vier jaar en flink wat kilometers verder nog steeds blij met deze auto. Helaas moet ik nu een Tesla gaan rijden en vind ik het te duur om beide auto's te rijden. De Volvo heeft ons nog nooit laten staan of onaangenaam verrast. De V8 blijft een heerlijke motor, loopt heerlijk stil en als je de motor ziet draaien kun je er een Euro recht op zetten.
Morgen gaan we de Volvo inleveren bij de garage en we kregen er bij Hennes automobielen nog een nette prijs voor. Als ik alle kosten en afschrijving zo op tel en deel door het aantal kilometers vallen de kosten tov het comfort enorm mee.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Volvo XC90 V8 - 2009 - 374.831 km - Klokje Rond

Wat weet acteur Leo Alkemade over auto's? - Quiz

BMW X5 - Mercedes ML - Volvo XC90

Volvo XC90 3.2 Sport (2007)

Deze premium sedans koop je voor €15.000
