Volvo XC90 D5 Summum (2007)

autoreview

Volvo XC90 D5 Summum (2007)

Signalement

UitvoeringXC90 D5 Summum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf194.000 km
KM-stand laatst194.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ikea Pax-kast op wielen

  • 194.000 km

Net als veel andere mensen hebben wij kinderen. Deze zijn eerst heel leuk, maar muteren vervolgens in stinkende, schreeuwende en elkaar naar het leven staande pubers. Niks mis mee, want uiteindelijk komen daaruit weer mooie vlinders die je als vader met een goede windbuks mag beschermen tegen de mannetjes variant van een puber.

Als je kijkt naar deze muterende en muitende kuikens dan werd het de afgelopen jaren op de achterbank van onze Volvo V70 uit 2008 een waar slagveld. De een haalde het in zijn of haar hoofd om zowaar 2 cm over de "grens" van de ander te komen. Met 3 van dit soort wezens op de achterbank ging dat van kwaad tot erger. Dus: we moeten maar eens op zoek naar een ruimere auto. Een 7-zitter. Het liefst eentje die (bijna) 15 jaar oud is, zodat deze op korte termijn op de zaak van mijn vrouw kan als youngtimer. Zo gezegd, zo gedaan...

... als snel bleek dat 15 jaar geleden er nog niet veel 7-zitters waren, behalve de Volvo XC90. De Mercedes R-klasse als eerste op het oog. Mooie auto, maar in de stad ligt het verbruik op 1 op 5. Een Leopard tank is een Tesla vergeleken met deze auto. Daarnaast kan de Nederlandse overheid met de wegenbelasting van 1 R-klasse, de A4 verlengen met 2 kilometer. Die viel dus af, behalve de Volvo. Dan maar eens kijken naar een Toyota Landcruiser. Nadeel: ze gaan nooit kapot, dus de afschrijving is ongeveer € 5 over 20 jaar. Te duur in aanschaf, behalve de Volvo. Dan maar eens kijken naar de Renault Espace. Renault komt uit Frankrijk, 15 jaar oude Renaults? Dat zou een unicum zijn, behalve een Zweedse Volvo...

... dus gingen we op zoek naar een XC90! Ontworpen door een stel Zweedse ontwerpers die (ondanks de absurd hoge prijzen voor alcohol) volkomen starnakel geweest moeten zijn toen ze deze auto ontwierpen. Vierkanter zijn ze niet te krijgen, de wetten van de aerodynamica lachen zich dood om dit ontwerp. Zoals je als 4-jarig kind een auto tekende, zo hebben ze bij Volvo daar dus daadwerkelijk een model van gemaakt. Het is eigenlijk een Ikea Pax-kast op wielen. De meeste XC90's hebben anderhalf miljoen kilometer gereden. En blijven ook rijden. Ze gaan niet kapot, dat is bekend. Het nut van een stuur in de XC90 is niet bekend, omdat ze alleen maar rechtdoor willen gaan (een probleem dat je eigenlijk bij elke Volvo tegenkomt). Maar mijn vrouw wil deze auto al jaren, dus komen zal hij er.

Maar in eens stond ie daar in Arnhem: 194.000 km op de teller (voor een Volvo is dat feitelijk nieuw), de Summum-versie (dus met alle vormen van leer die je je maar kan bedenken), een originele Nederlandse auto en dealer onderhouden. Al dit leuks voor € 12.500. Wij kijken en een paar dagen later staat hij naast mijn auto (met de mooie naam Lodewijk, zie mijn andere review) op de oprit. Althans dat was zo, want ik kan mijn auto niet meer vinden naast deze brontosaurus uit autoland.

Afgelopen zaterdag heb ik'm opgehaald uit Arnhem en ben ik naar Dalfsen gereden. Ik verwachtte 16 keer te moeten tanken, maar de telemetrie gaf de volgende waarde: 8,1 liter op 100 km. Voor een pantserwagen best een goede prestatie.

Natuurlijk heeft ook deze XC90 een naam gekregen: hoe noem je een auto van dit formaat, met deze mogelijkheden, deze pakezel? Juist, Klaas. Klaas de rijdende Pax-kast uit Zweden. De overheid kan de A28 op onze kosten naar 3-baans brengen, maar de ruzies op de achterbank behoren tot het verleden. 1 keer starten en de ozonlaag is verdwenen, maar dat zal de pret niet drukken. Voorlopig ben ik overtuigd tegenstander van welke milieuzone dan ook. Op naar de eerste 500.000 km...

Ondertussen stap ik dagelijks in mijn Lodewijk, al kartend naar mijn werk in Nijkerk.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens