Volvo S80 2.4 D5 Elite (2004)
Parkeren directie
De Volvo S80 D5 wordt aangedreven door een 2,4-liter dieselmotor. De Zweedse zelfontbrander is een vijfcilinder met twee bovenliggende nokkenassen, twintig kleppen en common-railinspuiting. Het zal niet verbazen dat het accent aan boord van de Volvo S80 op comfort ligt. We vinden voorin ruime, comfortabele stoelen die op vele manieren verstelbaar zijn. Maar wil je dat elektrisch kunnen doen, dan kost dat extra euro's. Het instrumentenpaneel en de middenconsole zijn gecombineerd rond de werkplek van de bestuurder, terwijl het dashboard aan de kant van de voorpassagier terugwijkt. Een navigatiesysteem is bij de Volvo een optie en werkt met een display dat boven uit het dashboard omhoog komt. De boordcomputer – die
wel standaard is – heeft een bescheiden lcd-schermpje aan de linkerkant van het instrumentenpaneel. Verschillende functies kunnen zichtbaar worden gemaakt door te draaien aan hetzelfde hendeltje waarmee je de richtingaanwijzers bedient.
Om als directiewagen dienst te kunnen doen moet een grote middenklasser achterin wel een beetje ruim zijn. Belangrijk is dan de wielbasis en die meet 2,79 meter. Mensen op de achterbank hebben dan ook geen gebrek aan plaats voor de onderdanen en het hoofd. Drie driepuntsrolgordels en drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen zijn standaard. De middelste steun ligt in z'n laagste stand een stuk lager dan de twee buitenste. Zo heeft de bestuurder een beter zicht naar achteren. Het comfort van de mensen achterin wordt gediend met een middenarmsteun, bescheiden portiervakken en eigen ventilatieroosters.
De kofferbak van de grote Volvo is behoorlijk ruim en regelmatig van vorm en de spullen hoeven maar over een laag drempeltje getild te worden. Maar de kofferklep is erg kort en dat maakt het beladen er niet makkelijker op. Als er méér mee moet, kan dat, want de rugleuning van de achterbank laat zich in ongelijke delen neerklappen.
Oergrom
Je kunt het aan de cijfers zien; de motor in de Volvo S80 2.4 D5 sleurt er best flink aan. Hard genoeg in ieder geval om de grote Zweed rap van de plaats te laten komen. Dat hij er flink aan trekt, wil de oliegestookte vijfcilinder best laten horen, met een karakteristiek soort oergrom. Maar het blijft natuurlijk beschaafd, helemaal wanneer de wagen op snelheid is en zich met een constant tempo voortbeweegt.
Beschaafd, of misschien nog beter gedistingeerd: dat is het woord dat bij uitstek bij de S80 past. Hij mag dan wel bijna sportief presteren, een sportief karakter heeft hij niet. Begrippen als 'solide' en 'zeker' passen beter bij het rijkarakter van de Volvo. Vanzelfsprekend worden de bevelen opgevolgd die de chauffeur via de niet te sterk bekrachtigde besturing geeft. Het onderstel is duidelijk op comfort afgestemd, maar toch absoluut niet week. De vijfversnellingsbak schakelt keurig netjes.
De Volvo kost bijna een halve ton. De prijs loopt nog verder op als de Volvo er een navigatiesysteem bij krijgt, en elektrisch verstelbare voorstoelen. Maar de Volvo S80 heeft zijn plek op de directieparkeerplaats toch al veroverd. Het is een beschaafde auto van formaat. En door dat formaat kan hij de man of vrouw achterin voldoende ruimte bieden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S80 2.4 D5 Elite |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 47.080 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.401 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 340 Nm bij 1.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.822 mm / 1.832 mm / 1.434 mm |
Wielbasis | 2.791 mm |
Massa leeg | 1.555 kg |
Laadvermogen | 525 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 500 kg |
Banden | 215/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,4 s / 6,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 7,4 s / 9,6 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 172 g/km |