Volvo S60 2.4 T AWD (2002)
Volvo's nieuwe S60 AWD heeft het van de V70 bekende vierwielaandrijsysteem. Geen
ingewikkelde benamingen: gewoon AWD van All Wheel Drive. Ofwel: alle wielen aangedreven.
Volvo gaat uit van het idee dat zelfs hele hoge vermogens best via de voorwielen
kunnen worden doorgegeven. De 250 pk sterke T5 is daar een voorbeeld van. Vierwielaandrijving
heb je volgens de Zweden pas nodig onder omstandigheden waarbij de voorwielen
grip verliezen. Bijvoorbeeld op winterse Scandinavische wegen. De S60 AWD geeft
dus onder normale omstandigheden al het vermogen door aan de voorwielen en pas
als zij grip verliezen, springen de achterwielen bij. In geval van nood helpt
ook nog het TRACS-systeem: een doorslippend wiel wordt afgeremd. In geval van
glibberen over gladheid krijgt het wiel dat de meeste grip heeft, ook het meeste
vermogen toebedeeld. Een elektronisch stabiliteitssysteem is overigens een extra.
Rij-ijzer
Toch laten we geen traan om de afwezigheid van zo'n elektronisch vangnet. De
Volvo is een uitermate stabiel liggende auto. Op droog asfalt volgt de com-pacte
limo stoïcijns de ingestuurde koers. Veel merk je dan ook niet van de vierwielaandrijving,
behalve als het wegdek natter en gladder wordt. Zelfs dan kun je met deze krachtige
motor nog makkelijk zonder elektronisch ingrijpen een spinloos stoplichtsprintje
trekken. Lukt met twee aangedreven wielen niet. De Volvo heeft standaard een niet
verlaagd 'sportchassis' en dat is stevig maar niet oncomfortabel. De extra gemonteerde
17" velgen met bijbehorend rubber reageren wel wat stevig op dwars-richels. Onder
de motorkap vind je bij de S60 een vijfcilinder lijnmotor van 2,4-liter dwars
tussen de voorwielen. De motor wordt met een turbocompressor licht onder druk
gezet. Nee, Volvo heeft niet naar het pure vermogen gekeken, want de grote Zweedse
winst zit hem in het koppel. De S60 heeft van 1800 tot 5500 tpm continu 285 Nm
trekkracht ter beschikking. Betekent een uiterst daadkrachtige motor die laag
in de toeren kan worden gereden. Mede daardoor is hij een uiterst stille, rustige
beer die ongenadig toeslaat bij welk toerental dan ook. Hierdoor voelt hij zich
goed thuis op de Autobahn. De S60 voert uiterst makkelijk de snelheid op tot 200
km/h of meer.
Volvo levert de S60 AWD voor-lopig slechts met automaat. Dit is een automaat
met een winterprogramma, maar onze testauto heeft de € 455 duurdere Geartronic.
Hiermee kun je door een tik tegen de pook naar links, de versnellingen handmatig
schakelen. Niet nodig, want de automaat schakelt heerlijk soepel en op de juiste
momenten. Hoewel, als je na een paar snelle manoeuvres weer rustig wilt rijden,
dan kan de bak zich even verslikken. Dan schakelt hij weer enthousiast terug,
terwijl je dat toch niet verwacht.
De S60 koets lijkt elegant maar is toch vooral stoer. Binnen ziet de Volvo er
vooral stevig en zakelijk uit. Helemaal niets mis met dit functioneel- Scandinavi-sche
ontwerp. Er is een goed ruimtegevoel, de stoelen zijn fors van formaat en geven
daardoor op de lange ritten goede steun. De constructies voelen ook stevig aan.
Even een S60 2.4T AWD bestellen gaat niet door, want hij heeft een uiterst breed
scala aan mogelijkheden. Voorlopig is hij er alleen met automaat voor zo'n € 39.000,
maar als gezegd is er al een keuze tussen een normale automaat en de Geartronic.
Vervolgens zijn er vijf design-lines om bekleding en velgen te kiezen. Dan zijn
er de negen Volvo Lines: gecombineerde pakketten van losse extra's tegen een lagere
prijs. Vervolgens is er nog een hele rits aan extra's en accessoires, die los
kunnen worden bijbesteld of via de dealer worden geleverd. Kost dus wat zweetdruppeltjes
om te kijken wat handig is om los of in een pakket te bestellen. Zo kost onze
S60 2.4T AWD Geartronic Select Leder met 17" Almathea velgen, Comfort Line (climate
control, boordcomputer, zelfdimmende binnenspiegel en afvalzakhouder), Premium
Line (elektrische bestuurdersstoel met geheugen, inklapbare buitenspiegels met
geheugen en verlichting en elektrisch neerklapbare hoofdsteunen achter), Mobility
Line (alarm, navigatiesysteem, radio/CD speler, telefoon en bediening hiervan
op het stuurwiel) zo'n € 49.000.
De S60 AWD bewijst zich als een excellente lange afstandridder. Comfortabel,
voldoende ruim - al houdt het achter niet over - en naar wens leverbaar met alle
denkbare luxe. Belangrijke punten: de royale en goede steun gevende stoelen, een
stevig gevoel, een aangename prijsstelling en vooral zijn krachtige motor en grote
actieradius.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S60 2.4 T AWD |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 41.740 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.435 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.576 mm / 1.804 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.559 kg |
Laadvermogen | 511 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,7 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,1s |
Brandstofverbruik | 10,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 256 g/km |