Volvo S60 2.4 T AWD (2002)

Volvo S60 2.4 T AWD
Met de S60 2.4T AWD automaat heeft Volvo min of meer het topmodel van zijn 'middenklasser' gepresenteerd. Wij togen naar Zwitserland om de auto tijdens een lange rit te beoordelen.

Volvo's nieuwe S60 AWD heeft het van de V70 bekende vierwielaandrijsysteem. Geen ingewikkelde benamingen: gewoon AWD van All Wheel Drive. Ofwel: alle wielen aangedreven. Volvo gaat uit van het idee dat zelfs hele hoge vermogens best via de voorwielen kunnen worden doorgegeven. De 250 pk sterke T5 is daar een voorbeeld van. Vierwielaandrijving heb je volgens de Zweden pas nodig onder omstandigheden waarbij de voorwielen grip verliezen. Bijvoorbeeld op winterse Scandinavische wegen. De S60 AWD geeft dus onder normale omstandigheden al het vermogen door aan de voorwielen en pas als zij grip verliezen, springen de achterwielen bij. In geval van nood helpt ook nog het TRACS-systeem: een doorslippend wiel wordt afgeremd. In geval van glibberen over gladheid krijgt het wiel dat de meeste grip heeft, ook het meeste vermogen toebedeeld. Een elektronisch stabiliteitssysteem is overigens een extra.

Rij-ijzer
Toch laten we geen traan om de afwezigheid van zo'n elektronisch vangnet. De Volvo is een uitermate stabiel liggende auto. Op droog asfalt volgt de com-pacte limo stoïcijns de ingestuurde koers. Veel merk je dan ook niet van de vierwielaandrijving, behalve als het wegdek natter en gladder wordt. Zelfs dan kun je met deze krachtige motor nog makkelijk zonder elektronisch ingrijpen een spinloos stoplichtsprintje trekken. Lukt met twee aangedreven wielen niet. De Volvo heeft standaard een niet verlaagd 'sportchassis' en dat is stevig maar niet oncomfortabel. De extra gemonteerde 17" velgen met bijbehorend rubber reageren wel wat stevig op dwars-richels. Onder de motorkap vind je bij de S60 een vijfcilinder lijnmotor van 2,4-liter dwars tussen de voorwielen. De motor wordt met een turbocompressor licht onder druk gezet. Nee, Volvo heeft niet naar het pure vermogen gekeken, want de grote Zweedse winst zit hem in het koppel. De S60 heeft van 1800 tot 5500 tpm continu 285 Nm trekkracht ter beschikking. Betekent een uiterst daadkrachtige motor die laag in de toeren kan worden gereden. Mede daardoor is hij een uiterst stille, rustige beer die ongenadig toeslaat bij welk toerental dan ook. Hierdoor voelt hij zich goed thuis op de Autobahn. De S60 voert uiterst makkelijk de snelheid op tot 200 km/h of meer.
Volvo levert de S60 AWD voor-lopig slechts met automaat. Dit is een automaat met een winterprogramma, maar onze testauto heeft de € 455 duurdere Geartronic. Hiermee kun je door een tik tegen de pook naar links, de versnellingen handmatig schakelen. Niet nodig, want de automaat schakelt heerlijk soepel en op de juiste momenten. Hoewel, als je na een paar snelle manoeuvres weer rustig wilt rijden, dan kan de bak zich even verslikken. Dan schakelt hij weer enthousiast terug, terwijl je dat toch niet verwacht.
De S60 koets lijkt elegant maar is toch vooral stoer. Binnen ziet de Volvo er vooral stevig en zakelijk uit. Helemaal niets mis met dit functioneel- Scandinavi-sche ontwerp. Er is een goed ruimtegevoel, de stoelen zijn fors van formaat en geven daardoor op de lange ritten goede steun. De constructies voelen ook stevig aan.
Even een S60 2.4T AWD bestellen gaat niet door, want hij heeft een uiterst breed scala aan mogelijkheden. Voorlopig is hij er alleen met automaat voor zo'n € 39.000, maar als gezegd is er al een keuze tussen een normale automaat en de Geartronic. Vervolgens zijn er vijf design-lines om bekleding en velgen te kiezen. Dan zijn er de negen Volvo Lines: gecombineerde pakketten van losse extra's tegen een lagere prijs. Vervolgens is er nog een hele rits aan extra's en accessoires, die los kunnen worden bijbesteld of via de dealer worden geleverd. Kost dus wat zweetdruppeltjes om te kijken wat handig is om los of in een pakket te bestellen. Zo kost onze S60 2.4T AWD Geartronic Select Leder met 17" Almathea velgen, Comfort Line (climate control, boordcomputer, zelfdimmende binnenspiegel en afvalzakhouder), Premium Line (elektrische bestuurdersstoel met geheugen, inklapbare buitenspiegels met geheugen en verlichting en elektrisch neerklapbare hoofdsteunen achter), Mobility Line (alarm, navigatiesysteem, radio/CD speler, telefoon en bediening hiervan op het stuurwiel) zo'n € 49.000.
De S60 AWD bewijst zich als een excellente lange afstandridder. Comfortabel, voldoende ruim - al houdt het achter niet over - en naar wens leverbaar met alle denkbare luxe. Belangrijke punten: de royale en goede steun gevende stoelen, een stevig gevoel, een aangename prijsstelling en vooral zijn krachtige motor en grote actieradius.

Signalement

Merk Volvo
Model S60 2.4 T AWD
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 41.740

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.435 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 285 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.576 mm / 1.804 mm / 1.428 mm
Wielbasis 2.715 mm
Massa leeg 1.559 kg
Laadvermogen 511 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 500 kg
Banden205/55WR16Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D - s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,1s
Brandstofverbruik 10,7 l/100km
CO2-uitstoot 256 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum