Volvo S60 2.4 T (2001)
Stille kracht
In het dagelijks verkeer is de voor goed caravan-trekken juist zo gunstige stugge vering niet oncomfortabel, al strijkt de S60 richels en ribbels niet zo netjes glad. Je hoort dat trouwens beter dan dat je het voelt. Ook ruw asfalt hoor je onder de auto doorrollen. We denken dat de geluidsisolatie van de onderkant van de auto beter zou kunnen. Voordeel van de strakke afstelling is dat de S60 onverstoorbaar stabiel is. Een stevige wind op de rechte weg deert hem niet. In de bochten geeft hij evenmin krimp. Bij optrekken en remmen heeft hij nauwelijks de neiging zijn neus omhoog te laten komen of te duiken.
Overbemeten
Ondanks zo nu een dan een bonkje of wat bandengeluid is het verder toch behoorlijk stil in de Volvo. Daaraan levert ook de rustige loop van de 2,4-liter turbo-motor zijn bijdrage. De vernieuwde 2.4T levert een vermogen van 200 pk, terwijl zijn maximum koppel 285 Nm bij 1800 tpm bedraagt. Die motor heeft niet alleen veel trekkracht bij lagere toeren, hij is ook op hogere toerentallen lekker potent. Hij is in onze testauto gekoppeld aan Volvo"s adaptieve vijftraps automaat, die goed raad weet met het vermogen en nauwelijks merkbaar door zijn versnellingen schakelt. Met standaard traction control laat de S60 zich op beschaafde wijze op de staart trappen om een goede sprinttijd van 0-100 km/h neer te zetten. Wij kwamen met 7,6 s bijna een halve seconde lager uit dan de fabrieksopgave. Ook de acceleratie van 50-80 km/h in minder dan vier tellen en van 80-120 km/h in 6 seconden mag er zijn. Tijdens onze test noteerden we een benzineverbruik van 1:9,3. Niet slecht voor zo"n zware, sportieve auto.
We zeiden het al eerder: met zijn stug afgestelde onderstel heeft de S60 een geweldige wegligging. Hij blijft in bochten lang neutraal, totdat "t hem te hard gaat en hij je op vriendelijke wijze met de voorwielen waarschuwt dat "ie het zo wel gehad heeft. De besturing vinden we in het middengebied een beetje ongevoelig, maar werkt bij het insturen snel en precies. Nog even over de remmen: deze brengen de S60 binnen de kortste keren vanaf hoge snelheden tot een volledige stop: een heerlijk betrouwbaar gevoel!
Onze testauto was uitgerust met een combinatie van zwarte en sisalkleurige leren bekleding - een optie van zo"n f 4120 (e 1.870), waarmee het interieur er tenminste niet saai uitziet. Voorin de S60 heb je riant de ruimte, want hij is echt breed. De stoelen zijn gescheiden door een forse middenconsole en het dashboard staat in het midden een beetje naar de bestuurder toegedraaid. Het geeft een sportieve indruk, die nog wordt versterkt door de zeer goede zit achter het stuur. De bestuurdersstoel en het stuur zijn op maat instelbaar en de stoel is ronduit super. De stoelzitting is voor grote mensen lang genoeg - iets dat niet vaak voorkomt, terwijl wat minder lange benen prima worden ondersteund. Ook met de zijdelingse steun is het goed gesteld.
Achterin is de S60 niet zo ruim bedeeld; hoofd- en beenruimte vallen wat tegen. Dat komt vooral omdat de achterpartij van de S60 zo"n fraaie coupé-lijn heeft. Qua bagageruimte behoort hij al evenmin tot de toppers in zijn klasse.
Wat de aflegruimte betreft gaat het er in deze Volvo karig aan toe. Alleen de middenconsole heeft een dubbele bekerhouder met klep, die je ook voor een zonnebril kunt gebruiken. En het vakje erachter zit onhandig. De portiervakken zijn te kort voor kaarten...
De uitrusting van onze testauto is, zoals van we van Volvo gewend zijn, qua veiligheid prima in orde. Airbags voor en opzij, inflatable curtain (ofwel hoofdairbags voor en achter), SIPS (Side Impact Protection System), WHIPS (whip-lash bescherming) en tal van andere voorzieningen beschermen de inzittenden bij een botsing. Ook ABS en EBD (elektronische remkrachtverdeling) ontbreken niet. Maar wat betreft de keuze van accessoires is "t bij Volvo nog steeds modderen met pakketten. Om te beginnen vinden we dat airco wel standaard mag zijn op een auto die zo"n f 82.500 (e 37.435) kost.
Voor opties moet je naar een pakket, waarin vaak dingen zitten die je misschien niet wilt. Het belangrijkste zonder al die luxe blijft echter recht overeind staan: de S60 is een fijne machine met een dynamisch karakter, verpakt in een fraaie koets en gezegend met een uitstekend imago.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | S60 2.4 T |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 39.015 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.435 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 285 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.576 mm / 1.804 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.493 kg |
Laadvermogen | 537 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 205/55WR16Prijzen |
Topsnelheid | 225 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s (fabrieksopgave: 8,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,0s |
Brandstofverbruik | 10,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 238 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (3) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.