Volvo S60 T5 (2002) #4

autoreview

Volvo S60
Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60Volvo S60 - interieur

Signalement

UitvoeringS60 T5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf226.000 km
KM-stand laatst355.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wel en wee met de T5

  • 355.000 km

Geen downsizing, 5 cilinders en samen met de 3 cilinders van de 2018 BMW kom ik dan toch uit op een mooi aantal cilinders, te weten 8 stuks.

Ik heb deze auto in bezit sinds 17 augustus 2015. In die tijd veel aangedaan of laten doen. En omdat ik het gedoe van een oudere auto zat ben heb ik besloten deze Volvo niet meer als dagelijkse auto te gaan rijden. Waarover later meer. Wel in die tijd een krappe 130.000 km met destijds deze youngtimer in spe afgelegd. Nu is ie officieel ook youngtimer.

Motorisch, 250PK op papier, in de praktijk eerder 300PK. 330 nm op papier....in de praktijk meer dan 400nm. 2,3 liter, benzine omgebouwd op LPG, een handgeschakelde handbak (later meer) en een af fabriek geleverd sport onderstel aangevuld met Eibach verlagingsveren. Ingrediënten voor een leuke auto. Aangevuld met 3 inch downpipe en Simons cat back systeem levert dit een vlotte auto op die in de praktijk prima te gebruiken is, maar dit bij volgas in de lagere versnellingen absoluut niet is.

De auto rijdt op LPG (Prins VSI 2.0) met 100cc injectoren. Bij koud weer merk je dat de verdamper het moeilijk heeft om voldoende LPG te leveren. Eenmaal op temperatuur geen probleem Destijds echter bewust voor LPG van Prins gekozen. Nog steeds geen spijt van.

Voorzien van een handbak is het een uitvoering die zeldzaam lijkt te zijn en vooral ook gaat worden. Het is een echte T5 van modeljaar 2002 en vaak zijn deze hoge druk turbo motoren voorzien van een automaat. Het is de kleur die mensen mooi vinden, of juist haten. Het is de kleur die Volvo heeft gekozen als intro-kleur in 2001 voor de S60. Ik heb bewust gekozen destijds voor een handbak. Maar dan moet ie wel in staat zijn om het koppel te verdragen. Dat is bijna twee jaar niet het geval geweest, en dat heeft weer veel invloed op het rijplezier, continue bang voor een slippende koppeling.

Twee jaar geleden is de koppeling vernieuwd. Rond diezelfde tijd is er tuning op gezet. Recent is gebleken bij montage van de nieuwe koppeling dat de Volvo specialist de koppelingsplaat verkeerd om had gemonteerd. Dat verklaart achteraf waarom ik sinds die tijd problemen heb gehad in 3, 4 en 5 met meer dan half gas met de koppeling vanaf 3000 toeren. Niet fijn kan ik zeggen, een koppeling die telkens wilde slippen. Of de fout ligt bij de Volvo specialist of bij de garage die de eerste keer de koppeling los had weet ik niet. Feit is dat complete koppeling er in beide gevallen af is geweest i.v.m. demontage vliegwiel.

Na lang twijfelen toch besloten de koppeling te upgraden, en deze te laten voorzien van een Sachs Performance variant waarbij tevens het nadeel van een zelf stellende koppeling wordt weggenomen. De drukgroep (best duur....) samen met organische koppelingsplaat (beide van Sachs Performance) kunnen in ieder geval 500nm aan. Moet voldoende zijn.

Het is een comfortabele snelle limousine, die zeker op de snelweg in staat is om met bovengemiddelde snelheid je snel van A naar B te brengen. Indrukwekkender is de tussenacceleratie in 3 en 4 (bijv. van 100 naar 200 km/uur, in een krappe 11 seconden) te beleven. Ook boven de 200km/uur lijkt de fut er nog niet uit. Maar de afgelopen 2 jaar waren dit soort acceleraties vanwege de koppeling lastig te realiseren.

Gelukkig heeft dat goed uitgepakt. Nu met deze nieuwe koppeling kan ik ook in 4 en 5 vol gas accelereren. En dat gaat uitstekend. Ook op de snelweg kan ik in 3, 4 en 5 weer volgas versnellen. Het is bovendien een uiterst precies te doseren koppeling geworden, maar ook eentje die meer pedaalkracht vergt dan wat de auto ooit nodig had met originele koppeling. Niet ideaal voor veel stadsverkeer of fileverkeer.

Ik heb drie jaar met plezier in deze fijne auto gereden.
Comfort, voldoende. Mede door een 3 inch downpipe en Simons sport uitlaat is het niet de meest stille auto. Veer comfort is ondanks Eibach veren i.c.m. originele dempers (100.000 km oud) prettig comfortabel. Maar als ik het vergelijk met een modernere auto dan is toch wel te merken dat er qua isolatie in 15 jaar veel is veranderd. De volvo is stil, maar het kan nog beter ook in een kleinere auto.

Gebruikskosten? Hoe luxer, sneller en duurder een auto bij aanschaf was....hoe hoger de gebruikskosten over het algemeen zijn. Meer dan 10000 EUR BPM, een kale prijs incl. BTW ex BPM van rond de 32000 EUR maakte deze auto in 2002 geen goedkope wagen. En dat merk je ook terug in de gebruikskosten. Een positief ding, Volvo heeft wel een goede onderdelen voorziening, waarvoor geldt dat de auto onderdelen goed en snel leverbaar zijn voor acceptabele prijzen.

Iik heb de auto gekocht bij een handelaar in Heerhugowaard. In 2015 waren de prijzen voor dit soort auto's nog dragelijk. De km-stand bij aanschaf was 226.000 km. Inmiddels liggen de vraagprijzen voor auto's met dergelijke km-standen een stuk hoger. Ik verwacht niet dat de auto veel van z'n waarde zal verliezen. Eigenlijk hetzelfde beeld als de 850 T5-jes op dit moment.

Het onderstel is slijtage gevoelig (draagarmen, stuurkogels, schokdempers, veerschotels). Het blijven Volvo's. Motorisch zijn de 2002 turbo modellen sterke motoren. Bovendien zijn ze verlost van de Magnetti Marelli gasklephuizen. Maar ook voor de Bosch versie geldt dat ze kapot kunnen gaan.

De 2002 blokken behoren tot de sterkere T5 blokken. Dat verklaart ook waarom ie met 355.000 km nog erg netjes loopt en niet veel olie nodig heeft tussen de oliewissels. Ben benieuwd of de Geely Volvo's net zo goed in elkaar zitten als deze auto's. Roesten doet deze serie in ieder geval niet. Dit in tegenstelling tot de Ford modellen vanaf 2007. Olie heb ik gemiddeld elke 12500 km gewisseld. Daarbij gebruik gemaakt van Shell Helix Ultra 5W40. Mooie olie die sterk reinigende eigenschappen heeft. Hoe langer ik er mee reed, hoe meer het olieverbruik daalde. In het begin had de motor een olieverbruik van rond de 4500 km op een liter. Op dit moment ligt dat bij 9000 km op een liter.

Banden.....beter investeren in wat sportievere band, die voor veel grip zorgt. Draagt bij aan rijplezier en zorgt voor minder wielspin bij volgas in de lagere versnellingen. De Michelin Pilot Sport 4 band bevalt me tot nu toe het beste van alle banden die ik gereden heb.

Brandstofkosten zijn op LPG beheersbaar. Zuiniger kan altijd, maar 1 op 8,5 is meer dan haalbaar. Op langere ritten zonder veel stadsverkeer met inachtneming van de maximum snelheden kun je de 1 op 9 halen als je niet continue volgas wilt rijden bij tussen acceleraties. In de praktijk rijdt je met dit soort auto's bijna altijd op een vermogen wat op 20% of minder van het totale motor vermogen zit. De motor wordt nauwelijks warm en hoeft eigenlijk bijna niet te werken. Daar zijn ze eigenlijk niet voor gemaakt. En je kunt je dan ook afvragen of dit soort auto's nog thuis horen in het dagelijkse verkeer in Nederland.

Een Volvo is een merk met veel liefhebbers. Een van de redenen waarom dit mijn vierde Volvo is die ik heb gereden. Toch ben ik blij dat ik voor mijn daily wagen in een klein BMW-tje rijd. Er is meer dan Volvo. Ondanks dat de echte liefhebbers dit meestal zullen ontkennen.

Comfort, brandstofverbruik en de grote draaicirkel van de Volvo maken dat ik er voor heb gekozen op zoek te gaan naar een andere auto dan Volvo. Met gelijke brandstofkosten en minder wegenbelasting is het dan ook over met de Volvo als dagelijks vervoermiddel. Wel opmerkelijk is dat de wegligging van de S60 met de gedane modificaties in ieder geval niet minder is dan de F20 BMW. Een ontdekking welke ik ook met een 850 heb kunnen ervaren. De BMW is dan uiteindelijk net een tikkie comfortabeler.

De reden waarom ik de auto (nog) niet weg doe is dat die mooie 5 cilinder toch wel magisch klinkt, en samen met de handbak is het een auto die zo nu en dan verdient om nog wat leuke km's te maken.

Draaicirkel (12,5m), sportkoppeling (zwaar om te bedienen) en toch ook een beetje het geluid van de uitlaat zijn storende factoren die de auto in het drukke randstad verkeer tot een ietwat onhandige auto doen worden. Maar wel eentje met karakter....die met een beetje geduld nog jaren lang mee kan gaan. En door kenners als een vijf cilinder wordt herkend. Een uitstervend motor concept.......waar geen 3, 4 of 6 cilinder tegen op kan.

Wie niet wil accepteren dat er ook moderne fijn rijdende auto's zijn, kan veel plezier beleven aan dit soort auto's. En helaas is Volvo al enkele jaren gestopt met deze mooie 5 cilinders op benzine met turbo. Het blijft iets bijzonders een T5. En dat is ook precies te reden om de auto voorlopig te houden.

14/11/2018

Hij staat nu in de winterstalling. In het voorjaar tijd voor een leuke rit en een verse APK. Nu lekker relaxed BMW rijden.

Wel moet ie nog wat onderhoud ondergaan voor de APK :
1. Carterpan O-ringen vernieuwen (carterpan zweet ook olie)
2. Vernieuwen endlinks voor + achter
3. handremschoentjes vervangen
4. Controle uitlaatgas emissie met 3 inch 100 cells katalysator
5. vervangen draagarm linksvoor (MEYLE HD, heb ik al liggen)
6. Toch overstappen op Bilstein B8 schokdempers.....komt de wegligging zeer zeker ten goede.
7. vervangen remschijven en blokken voorzijde

Leuk lijstje voor 2019.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    3
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens