Volvo S60 2.4 140pk (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | S60 2.4 140pk |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 289.000 km |
KM-stand laatst | 306.000 km |
Volvo s60
- 289.000 km
Onze huidige auto is een ford focus 1.0 ecoboost met 125 pk. Aangezien wij vooral in het weekend een tweede auto misten en mijn zoon recent zijn rijbewijs gehaald heeft begon het toch te kriebelen.
Ik ben er eens goed voor gaan zitten en ben allerlei sites afgegaan. Mijn vrouw is de verstandige in huis en gaf aan dat een oud starletje of zo een mooie goedkope optie zou zijn.
Ik was het helemaal met haar observatie eens maar wilde nu eens niet met mijn verstand maar met mijn hart een auto kopen. Budget was 2000 euro maximaal en had nog geen voorkeur voor merk en type. De lijst af en bij een "WoW" gevoel verder kijken.
Zo was mijn eerste optie een Peugeot 406 coupe 3.0 V6. Volgens de verkoper een goed onderhouden auto en roestvrij. Nog ruim een half jaar apk etc. De interesse was gewekt en een afspraak om te kijken was gemaakt.
Tja daar stond de Française. Een rondje om de auto gelopen en bedacht mij dat ik toch een andere kijk op de term "geen roest" had. De wielkasten achter waren al aardig aangevreten en bij het openen van de deur lachte de roest mij ook al tegemoet. Oké tegenvaller, maar nu ik er toch ben....rijden met die coupe.
Eerlijk is eerlijk, het rijdt fantastisch en dat geluid is verslavend. Wat minder verslavend was het zenuwachtige geknipper van het airbaglampje. En als ik zit wil ik niet elke keer met mijn stoel uit de vergrendeling naar achteren vliegen. Kortom vriendelijk bedankt en met gillende banden de stad verlaten.
Terug naar de sites dus. Opeens viel mijn oog op een Volvo s60. Een lichtblauwe uit 2000. Een 2.4 vijfcilinder automaat. WoW das ook mooi. En zwaar in de wegenbelasting hoorde ik vanuit de keuken... ja dat klopt schat, maar een glimlach op je gezicht is onbetaalbaar.
Dus hup afspraak gemaakt.
Aangekomen stond de Volvo mij al tegemoet te kijken. Ik heb hem niet kunnen wassen verontschuldigde de eigenaar zich. Geen probleem daar kijken wij doorheen. In tegenstelling tot de Peugeot was er werkelijk geen roestvlek te bekennen. Best netjes na 16 jaar. De motor was droog en liep zeer netjes. Geen deuken etc. Gewoon een nette auto. Binnen zag je iets meer de tand der tijd. De bekleding was nog zeer strak maar vooral bij de deurpanelen zag je toch wel iets van slijtage.
Rijden dan maar, en jawel daar kwam de glimlach. Wat een fraai geluid maakt die motor en wat schakeld de automaat zijdezacht. Ook lag de auto als een blok op de weg. Helemaal top!
Doorpakken dan maar en in de wetenschap dat de auto volledig, van begin tot nu, dealer onderhouden was en twee maanden daarvoor uitgebreid onderhoud inclusief vol jaar apk had, hoefde ik er niet lang over na te denken. Na een beetje handjeklap kwam ik ruim onder mijn budget uit en kreeg er ook nog een set zomerbanden op 17 inch lichtmetaal bij.
Inpakken en wegwezen dus.
Inmiddels zijn wij twee weken verder en heb er 500 kilometer erg plezierige kilometers mee gereden.
De auto ligt als een blok op de weg. Het geluid van de combinatie motor en automaat is verslavend en met 140 pk voldoende vlot. Verder hoor je op snelheid alleen de bandjes een beetje. Daar rijden we de winter wel op uit en zie ik wel verder.
Kortom ik ben blij met deze keuze en ondanks de hoge kilometerstand straalt deze auto in alles uit nog 2 ton, met gemak, af te kunnen leggen.
Het benzineverbruik viel mij ook mee. In de stad is het een zuipschuit maar op de snelweg is 1 op 13 a 14 met gemak haalbaar. Mixed kun je goed uitkomen op 1 op 11, best netjes vind ikzelf.
Het enige negatieve wat ik kan melden is dat deze auto ook besmet is met een bekend Volvo kwaaltje... de benzinemeter gaat tot maximaal de helft ook al is deze vol. Tja dan maar op de dagteller.
Maar mocht iemand weten hoe dit op te lossen is.. be my Guest, ik lees het graag want deze auto verdiend het om tiptop voor elkaar te zijn.
18-10-2018; 306000 km
Inmiddels ruim 2 jaar in bezit en 16.000 km verder. En dit wordt een saai vervolg. De Volvo verdiend met gemak 2 sterren erbij voor betrouwbaarheid. 18 jaar oud maar daar merk je niets van. Geen kapotte zaken (buiten de eerder genoemde brandstofmeter, ach), geen piepjes of kraakjes, een heerlijke roffel uit het vooronder.
Eind december wordt er weer onderhoud en apk gedaan en dit keer inclusief nieuwe distributieriem. Duur...zeker. Maar ik rij nog graag een jaar door met deze fijne auto. En dat terwijl ik deze auto kocht met de gedachte er 1 jaar in te rijden.
Top auto
- 297.500 km
Inmiddels is het alweer bijna een jaar geleden dat ik deze Volvo S60 particulier kocht.
Toen ik hem kocht hoopte ik uiteraard dat mij ellende bespaard zou blijven en dat is uitgekomen. Begin dit jaar bleek de voorste Lambdasonde niet goed te werken wat verwelkomd werd met een melding in de BC. De volvodealer vroeg hier 400 euro voor maar heb het zelf hersteld met de correcte nieuwe sensor dat ik van internet besteld had voor 115 euro, kijk dat is veel vriendelijker voor de portemonnee.
Voor de rest is er niets spannend gebeurd, heb zelfs geen olie hoeven bijvullen in de 7.500 kilometer dat ik er mee gereden heb. Toch netjes voor een auto dat op een haar na 3 ton heeft gereden.
Oorspronkelijk was de gedachte om deze auto een jaar te rijden om dan weer te zoeken naar een ander merk en type maar deze auto heeft mij volledig ingepakt. Hij bevalt zo goed dat ik er lekker in blijf rijden. De auto is stil, zeer comfortabel en de stoelen zitten als gegoten.
Het betreft een 140 pk uitvoering maar ik vermoed dat deze blauwe schone ergens in die 17 jaar zomaar een krachtkuurtje heeft gehad. De auto is niet super snel maar toch zeer vlot. Ik begreep dat deze uitvoering na de 4500 toeren inzakt t.o.v. De 170 pk uitvoering. Niets is minder waar. Als je het gaspedaal vloert zet de dame zich serieus in beweging en houdt niet op tot het rode gebied bereikt is. Dit alles uiteraard als ze goed warm is en altijd gepaard met een glimlach van oor tot oor. Nee ik kijk uit naar 2018!
Is er dan geen nadeel te bedenken? Jazeker, en dat betreft de gebruikskosten. Een tank benzine gaat over de 100 euro en verwacht dan niet dat je er heel lang van kan genieten. 1 op 10 is het toch wel gemiddeld. In de stad red je zelfs dat bij lange na niet. Maar goed, laat het de pret niet bederven.
31 december 2017
Half december heeft de Volvo een beurt gehad inclusief nieuwe apk. En daar is het zonder problemen doorheen gekomen. Zelfs nog een compliment gehad van de keurmeester. Aangezien onze andere auto net ingeruild was voor een nieuwe Fiesta, waar geen winterbanden op zitten, en het weer toch wel winters werd heb ik besloten om er nieuwe winterbanden op te zetten. Tenslotte rijden mijn zoon en vrouw ook regelmatig in deze auto. Ik wil niet in de situatie komen dat als er iets gebeurd ik zou moeten denken ‘had ik maar....’. De keuze gemaakt voor Continental. Comfortabel en stil.
Tot slot een ster extra gegeven in verband met de betrouwbaarheid.
stil going strong
- 306.000 km
De betrouwbaarheid naar 5 sterren gezet en dat verdiend ze. Een jaar waarin ze nooit protesteerde en er altijd stond als nodig. Over 2 maanden krijgt ze haar verdiende beurt en apk inclusief een nieuwe distributieriem. Dat wordt een dure beurt maar ik heb het er graag voor over. Ik zie geen reden om haar in te ruilen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten2
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.