Volvo C70 T5 Coupé - 2001 - 270.302 km - Klokje Rond
Een goed begin
73 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De motoren vindt Joep geweldig, maar Volvo's met een hoge kilometerstand zijn bijna allemaal rammelbakken, stelt hij. Met de nodige scepsis stapt hij dan ook in de C70 van Oscar Jansen. En daar wacht hem een verrassing.
De Volvo C70 lijkt ons typisch zo’n auto waarvoor geldt ‘nu kopen, anders is het te laat’. De prijs van zo’n verleidelijke coupé ligt nu laag, maar gaat naar ons idee binnenkort weer stijgen. Want een liefhebbersauto is de C70 zeker.
Neem nu Oscar Jansen. Hij kocht zijn auto drie jaar geleden voor € 2.000. Een dikke T5 ook nog. Dat is toch geen geld? In de loop der jaren werd de auto helemaal netjes gemaakt en bovendien is er een nieuwe motor in gekomen. “Vorig jaar, met 238.000 km op de teller, sloeg er een gat in de zuiger en was het afgelopen met de motor; de oorzaak bleef onbekend. Toen ben ik op zoek gegaan naar een andere auto en kwam ik bij iemand terecht die een Volvo 740 had staan. Naar later bleek had hij ook een T5- motor liggen die ik voor € 350 kon overnemen. Dat besluit was gauw genomen.” Vervolgens is Oscar een week bezig geweest om eigenhandig de nieuwe motor in zijn auto te lepelen en aan te sluiten. “Met dat blok was 289.000 kilometer gereden en dat heeft nu bij elkaar dus zo’n 330.000 kilometer ervaring.”
Jaarlijks legt Oscar ongeveer 40.000 kilometer af. “Voor mijn werk word ik op verschillende plekken in het land gedetacheerd. Vanuit mijn woonplaats Ommen reis ik daardoor regelmatig naar diverse plaatsen, van Hengelo tot Leeuwarden.” Niet zo vreemd dus dat Oscar besloot een lpg-installatie in te bouwen; van de C70 T5 kun je veel zeggen, maar erg zuinig wil hij maar niet worden.
Joep Schuurman keert tevreden terug van de proefrit. “Hij is heerlijk snel, maar zo’n Volvo wordt natuurlijk nooit een echt scherp sturende auto. Hij trilt wat op de snelweg; ik zou iets aan de uitlijning laten doen. Dat is dan meteen het enige wat ik erop heb aan te merken.” Dus zwaaien we de motorkap maar open, waar de huisvlijt van Oscar zich laat zien. “Heb je die motor er echt zelf ingezet? Dat moet een hele klus zijn geweest.” Joep inspecteert de boel heel grondig, maar ziet niets waarop hij Oscar kan aanspreken. “Knap werk”, oordeelt hij. Die kan Oscar in zijn zak steken.
Vervolgens stuiten we op een naamplaatje van een chiptuner. Daar kijkt Joep van op. “Onderweg heb ik niets van tuning gemerkt. De motor voelt aan alsof hij de standaard 240 pk heeft.” Oscar vertelt dat de tuning de auto naar 270 à 280 pk zou moeten brengen. Joep: “Hoe is dat gegaan na de chiptuning? Het zou best kunnen dat de motor is gaan pingelen omdat hij een te arm mengsel heeft gekregen, waardoor de zuiger een gat in de motor heeft geslagen.” Helaas, we zullen het nooit te weten komen.
Voordat we de auto optillen, merkt Joep nog op dat de accu loszit; klein leed, zullen we maar zeggen. De auto van Oscar heeft vier of vijf eigenaren gehad. “Eén van hen is er in elk geval heel zuinig op geweest,” zegt Joep, “want de auto is aan de onderkant netjes getectyleerd.” Verder hangt er onderaan de motor geen enkele druppel van welke vloeistof dan ook. Kleine dissonant is een deuk in de dorpel. Oscar: “Daar is de auto eens verkeerd opgekrikt. Dat zie je vaker bij Volvo, omdat de krikpunten tamelijk diep onder de auto zitten. Die zien mensen dan over het hoofd.”
We gaan door naar de ophanging: Bilstein-schokdempers hebben de Volvo twee tot drie centimeter verlaagd. “Ik vind het er mooi uitzien,” zegt Joep, “maar een Volvo kraakt en piept van zichzelf doorgaans al flink en dat wordt natuurlijk niet minder met zo’n verlagingsset. Verder is het grappig dat erop staat dat die dempers op de Nürburgring zijn ontwikkeld, want daar heeft zo’n Volvo natuurlijk niets te zoeken.” Op de banden heeft Joep ook wat aan te merken: “Die zijn aan de binnenkant verder versleten dan aan de buitenkant. Een teken dat je met een te hoge bandenspanning rijdt.”
Aan de voorkant valt op dat de remslangen hun karkas al laten zien. Daarvan is Oscar op de hoogte. “Vorig jaar stonden die als aandachtspunt op het apk-formulier. Volgende maand is die keuring weer, dus er zijn nieuwe besteld. Dan ga ik voor staalomvlochten remslangen, zodat er meer gevoel in het remsysteem komt.” Joep hoort het goedkeurend aan. “Gevlochten remslangen wil ik zelf ook nog eens onder mijn auto monteren. Ze hebben een geweldig effect, omdat je minder last hebt van verplaatsing van de remvloeistof in de slangen. Je krijgt er inderdaad een veel gevoeliger remsysteem door.”
Als Joep nog wat verder zoekt, komt hij terecht bij de draagarmrubbers: “Die beginnen al behoorlijk naar buiten te komen. Over niet al te lange tijd zijn ze aan de beurt om te worden vervangen.” Ook dat gaat Oscar zelf doen. Joep geeft hem een tip mee. “Dat is echt een rotklus om te doen. Als je slim bent, bestel je nieuwe draagarmen. Dan ben je wellicht wat duurder uit, maar het scheelt je een hoop werk en irritatie.” Al met al valt er dus maar weinig aan te merken op de Volvo C70; Oscar blijkt een net baasje voor zijn Zweedse coupé te zijn. Met zo’n relatief lage kilometerstand hadden we ook niet veel anders verwacht. In Volvo-kringen spreken ze bij dit soort kilometrages over een ‘net ingereden’ auto. “Het is een goed begin”, vindt Joep. “Kom nog maar eens terug als je het half miljoen op de teller hebt staan.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“Zo’n Volvo C70 T5 is een heerlijk turbokanon; ik heb genoten van de proefrit. We zijn maar relatief weinig gebreken en aandachtspunten tegengekomen. Deze auto heeft het in zich om een nog veel hogere kilometerstand te halen. De eigenaar verdient een pluim voor het zelf uitgevoerde onderhoud.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Lezersreacties (73) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.