Volvo C70 Convertible 2.4 T (1999)
Genotsfactor 70
De C70 Convertible is mooi, heel mooi. Peter Horbury en zijn team hebben dermate gevoelige lijnen getrokken dat de Volvo door velen zelfs als sensueel wordt ervaren. Wie had dat een jaar of tien geleden gedacht van Volvo?
Bij cabrio's van meer dan een ton mag je hoge eisen stellen aan de kap. Elektrische bediening is vanzelfsprekend. Alles gaat automatisch, tot en met de ontgrendeling van de kap. Overigens viel bij onze testauto de afdekkap van die vergrendeling geregeld naar beneden. Het dak verdwijnt onder een afdekplaat met een fraai strak geheel als resultaat. Mocht er onverhoopt lekkage in het wolkendek optreden, dan is de Volvo in
32 seconden waterdicht. En waterdicht is deze Zweed; geen druppeltje slaagde erin zich naar binnen te wurmen tijdens onze gemene watertest. Zoals bij vrijwel elke cabrio, heeft de C70 in gesloten toestand een flinke dode hoek.
In dakloze toestand zit je in de Volvo goed uit de wind;
140 km/h gaat prima in de C70. Voor wie bang is dat zijn haren door elkaar komen en daarvoor graag het echte cabriogevoel opoffert, is er standaard een windscherm aanwezig dat de auto meteen transformeert tot tweezitter.
ROPS
De stijfheid van de koets is goed voor elkaar; volstrekt rammelvrij is hij niet, maar dat is vrijwel geen enkele cabrio. Alle ramen zijn uiteraard elektrisch te bedienen; handig is de knop waarmee je ze alle vier tegelijk kunt laten bewegen. Volvo voorziet zijn cabrio nog van ROPS, twee rolbeugels achter de achterbank die automatisch uitknallen als de auto aanstalten maakt voor een koprol.
Deze topless topper is uitgerust met werkelijk fantastisch meubilair; je zou er in één ruk zo mee naar het zonnige puntje van de Italiaanse laars willen rijden. Ze omhullen het lichaam als het ware. De zetels kun je bestellen met één of twee kleuren leer. In de Volvo zit je achterin voldoende ruim, maar de achterbank is een nogal turbulente omgeving.
De commandopost is echt merktypisch ingedeeld; het is allemaal wat hoekig met veel knopjes in de dashboardrand. De airco schakelt automatisch over naar handbediening als de kap wordt geopend: handig, want anders zou die zich drie keer in de rondte gaan koelen zonder resultaat. De bergruimte is redelijk. Onhandig in een cabrio: het vakje onder de middenarmsteun is niet afsluitbaar.
En dan nog even de Pro-Logic audiofabriek. De auto heeft standaard tien speakers en twee antennes, maar Pro-Logic voegt daaraan, naast een mooi geluid, een foeilelijke puist toe, middenop het dashboard. En twee subwoofers in de rugleuning van de achterbank. Een nieuwe sensatie, want je kunt achterin de muziek nu ook voelen. Met een knop kunnen de achterpassagiers de muziekvibratie uitschakelen.
Onze test-Volvo was voorzien van een 2,4 liter metende vijfpitter met een soft-pressure-turbo. Hoewel deze turbo dus niet full-power gaat, is de 2.4T toch goed voor 193 pk en de 270 Nm melden zich al bij 1600 toeren en blijven tot 5000 even talrijk. Een motor als van elastiek dus met op elk moment een gezonde portie trekkracht. Dat maakt de C70 Convertible tot een buitengewoon relaxte zonnebank. Lekker cruisen, daar is 'ie heel sterk in, maar het leuke is dat 'ie op commando ook krachtig sleurt. Hij past zich perfect aan bij je stemming. De automaat harmonieert ook prachtig met deze motor: heel goed met het gas te sturen, niet nerveus heen-en-weer schakelend en op commando lekker alert. Ook de handgeschakelde versie is prettig in de omgang, mede doordat er lekker schakellui gereden kan worden door de breed uitgesmeerde trekkracht. Een werkelijk goddelijke motor voor deze topcabrio. De 2.4T onderstuurt licht als je echt vol op het gas hangt, maar zonder heftig gillende en naar grip zoekende wielen. Remmen doet de C70 Convertible uit de kunst: kort, strak en perfect doseerbaar. En op het veercomfort valt ook weinig af te dingen, behalve dan dat kleine richeltjes redelijk voelbaar zijn. Neem in ieder geval zeker geen sportonderstel.
Het afscheid van de testauto viel ons moeilijk. Graag zouden we ons dan ook melden bij de Volvo-dealer voor zo'n bloedmooie C70 Convertible met zijn heerlijke aandrijflijn en flink wat zitruimte.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | C70 Convertible 2.4 T |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 52.500 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.435 cc |
Maximaal vermogen | 142 kW / 193 pk bij 5.100 tpm |
Maximaal koppel | 270 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.716 mm / 1.817 mm / 1.429 mm |
Wielbasis | 2.664 mm |
Massa leeg | 1.576 kg |
Laadvermogen | 434 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 225/50WR16Prijzen |
Topsnelheid | 220 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,9 s / 11,9 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 226 g/km |