Volvo C70 Convertible T5 (2000) #2

autoreview

Volvo C70 Convertible T5 (2000)
Volvo C70 Convertible T5 (2000)Volvo C70 Convertible T5 (2000)Volvo C70 Convertible T5 (2000)Volvo C70 Convertible T5 (2000)Volvo C70 Convertible T5 (2000)Volvo C70 Convertible T5 (2000)Volvo C70 Convertible T5 (2000)Volvo C70 Convertible T5 (2000)

Signalement

UitvoeringC70 Convertible T5
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf53.000 km
KM-stand laatst69.700 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

C70 Cabrio T5 met weinig ervaring

  • 60.000 km

Waarom zou je een goede V70T5 inruilen? Koop er een bj 2000 C70T5 bij!

Februari 2011, de sneeuw is net weg, het vriest nog en toch op gaspedaal.nl kijken naar een cabrio. Na twee cabrio's van het merk Alfa Romeo, blijft het toch altijd kriebelen om weer open te rijden. Mijn eerste cabrio ooit, was in 1996 gekocht uit de Telegraaf. Weet u nog de hele zaterdag met je neus in de autokrant en maar snuffelen naar wat leuks? Die eerst spider kocht ik in september. Mijn redenatie is, dat in de winter willen mensen wel van hun cabrio af zijn. Een 1992-er, van buiten rood, zwart van binnen en tweepersoons. Ruim een jaar in gereden met heel veel plezier en één klachtje. Het was toen mijn enige auto en ik reed er altijd open mee, als het droog was tenminste. Januari 1997 Elfsteden tocht, lekker op Texel open rijden met min 20. Muts op handschoenen aan en kachel vol op de voeten en een kartonnetje voor de radiator.
De tweede Spider, een 2 liter TwinSpark uit 1996, was een totaal andere auto. Strakke wegligging maar wel een beetje underpowert.
Had ik maar een V6 192 pk gekocht dan had ik die zeker langer gereden, of had ik hem nog.

Anyway. Ik wilde dus een 4 persoons cabrio met genoeg vermogen. De BMW 6-serie vind ik een prachtig apparaat, maar om die erbij te rijden, wel wat kostbaar. Dus budget gesteld op €15000. De Saab, BMW 3 serie en Audi A4 bleven over als kandidaten. Toen gekeken naar de meeste binnenruimte en "exclusiviteit". Daar kwam de Volvo uit. Veel beenruimte achterin en je ziet ze zeker niet zo vaak, als die twee andere types.

Ooit (2003) heb ik al eens gekeken naar een "kale" C70 met maar 163 pk. Echter toen zou het mijn enige auto worden. Wat mij toen tegenviel was het dashboard. Het zag er ouderwets uit en er waren plaatsen voor knoppen die er niet waren. Ik "haat" dat, een kale auto met te weinig opties. Zit je in de gebruiksaanwijzing te bladeren/kijken, kan je hele hoofdstukken overslaan omdat je die optie niet hebt. Leuk hoor, not dus.

Toen ik mijn C70T5 voor het eerst zag viel het wel eigenlijk wel weer mee, dat oude dashboard, het is weer eerder retro dat simpele dashboard. Met veel grote knoppen. Een draaiknop voor de boardcomputer voor benzineverbruik, gemiddelde snelheid, actieradius, totale afstand etc etc. Dat is eigenlijk het enige "moderne digitale display". Alle plaatsen waar knoppen kunnen zitten zaten er ook. Super dat was goed gevuld. Stoelverwarming met twee standen namelijk, best warm, of uit.
Maar de doorslag gaf de lage kilometerstand. Gecontroleerd gereden, met boekjes erbij van 53000km. De auto werd in consignatie verkocht in Ede door een allround garage. Het schijnt dat er een fabrieks af sportonderstel met sportremmen onder zitten. En een SPERdifferentieel. Dat zag Gery Slot met de laptop.

Een full option cabrio met 240 pk, 53000 km, mooie kleur. Verkocht.

In maart 2011 gewoon open naar huis gereden bij 2 graden en de zon op mijn bolletje. Je rijdt cabrio of niet. Dus mensen, als je tussen Den Haag en Amstelveen een open C70 ziet, soms zelfs rond 0530 in de ochtend, thats me!

De zit in de stoelen is uiteindelijk zelfs nog beter dan in de V70T5 2001. Waarom uiteindelijk? Je moet echt even goed de tijd nemen om de stoelen lekker in te stellen en het stuur. Je hebt namelijk ook een lendesteun die een grote invloed heeft op het comfort. Daarnaast kan je de zitting kantelen en het stuur in hoogte en axiaal verstellen. Eenmaal gevonden hoe je moet zitten, wil je er niet meer uit. De ruimte achter mijn stoel is nog ruim voldoende om een andere volwassene met mijn lengte (190) er achter te laten zitten.

De eerste rit had ik het windscherm niet geïnstalleerd en dat merk je ook voorin. De wind slaat op de achterbank tussen de voorstoel door, weer naar voren. Niet echt comfortabel op de snelweg. Nu zit het scherm erin, maar dan alleen boven de bank. Dat rechtop staande scherm ligt gewoon plat naar achteren. Ik vind het niet mooi staan zo'n rechtop staand stuk stof en buis. En het voegt niks toe qua rijcomfort. Het scherm gaat er af en toe uit als de kids meerijden in de bebouwde kom. Anders waaien de "Divaatjes" eruit, met klitten in hun haren. En dat moeten we niet hebben.

Zelf rij ik meestal met de ramen helemaal naar beneden en rond de 100 KM/H. En het voordeel van wat langzamer rijden is dat je langer van de rit geniet! Het is toch een fun auto waar ik van geniet. Het is zeer goed uit te houden, met de ramen omlaag qua rijwind en die schitterende lijn van die 475cm lange auto, komt dan zo prachtig uit. Wist je dat de C70 (2000) net zo lang is als een V70 (2001)?

Binnenruimte is dus voldoende voor 4 volwassenen, maar de bergruimte is in de zijbakken van de portieren niet eens voldoende voor een zonnebril of een flacon zonnebrand olie. Ze zijn zeer ondiep. Het valt eruit. Dit komt denk ik door de bescherm constructie (SIPS) in de deuren, die veel ruimte inneemt in de binnenruimte van de portieren. Middenconsole heeft een klein asbakje met daarnaast de knoppen voor de stoelverwarming. In de middenarmsteun is een onhandige gamelle bekerhouder en twee bakjes boven elkaar voor wat zaken. Het houdt niet over maar, beter iets dan niets.
Handschoenenvak daar kan je ongeveer 18 cd's in een hoesje, in kwijt, je zonnebril, de onderhoudsboekjes en nog een halve liter spa.

De achterbak is één van de weinige cabrio's waar, met neergeklapte kap, een grote Samsonite koffer en twee trollies in kunnen. Voor mijn werk een must omdat allemaal kwijt te kunnen, als ik ga vliegen. Ook kan je de middenarmsteun van de achterbank eruit halen (eigenlijk een los kussen) en dan zit er een skizak in.

Op één van de foto's staat de C70 nog met AEZ velgen die eronder zaten toen ik hem kocht. Die heb ik later vervangen door de originele Volvo Triton 18 inch wielen. Deze heb ik in Purmerend gekocht van een andere Volvo C70 rijder via marktplaats. Ze waren wel aan een grondige restauratie toe. Dit heb ik bij Piet Dam laten doen in Strijen, €800 verder waren ze weer recht en strak in de poedercoating. Dan nog nieuwe banden 225/45/18 eronder en rijden maar.

Het veercomfort tijdens het rijden is gewoon lekker. Niet te zacht en niet te hard. De banden pomp ik op richting de 2.8 atm. De wegligging is door de band/wiel combinatie redelijk strak en scherp te sturen. Het blijft wel een Volvo van rond de 1650kg. Maar op de oude set banden merkte ik toch wel behoorlijk wat onderstuur indien je een klaverblad schuivend gaat nemen. Maar eigenlijk is dat geen gezicht, het is een toursloep en geen racewagen.

Dan het geluid als de kap dicht is, dat gaat wel. Je hoort wel meer dan een auto met stalen dak, maar je merkt wel, dat er een dikke isolatielaag in de softtop verwerkt is. Trouwens dat klapdak doet er ruim 30 seconden over, van open naar dicht of omgekeerd. Auto moet stil staan. Handrem erop en de voet op de rem, of één van beiden dacht ik. (Je merkt het ik rij er zo weinig in dat ik dat na ruim 3 maanden stilstaand alweer vergeten ben.) Verder moet de auto echt vlak staan bij sluiten en openen van het dak. Doe je dat niet dan past het dak niet goed. De carrosserie is dan ook niet van het uiterst sterke soort, maar het is niet zo erg als in mijn Spider nummer twee uit 1996. Daar gaat het stuur op en neer als je hard de bocht omgaat. Je voelt het schutboord kantelen. Bij de C70 blijft het wel allemaal strak voelen en sturen in de snelle doordraaiers.

Dan de motor en zijn prestaties: Die 240pk is gewoon lekker. Als je het niet nodig hebt is de auto lekker stil en rustig. En als je inhaalt of versnelt klinkt hij typisch met de 5 cilinder Volvo roffel. En dat komt dan weer omdat hier geen einddemper inzit (dat is standaard) t.o.v. de V70 die ik heb. De automaat is naar mijn idee "nerveuzer" dan de andere auto. Hij pakt eerder op en je zit snel in de kickdown area. Niets is zo grappig om in te voegen op de snelweg. Rechts inhalend op de invoegstrook al 170 op de klok te hebben. Naar links en weer terug naar legale snelheden. Kortom. Je moet je inhouden anders, ben je je rijbewijs asap kwijt.

Wordt nog verder afgemaakt!!!!!!!!!

Was het maar weer lente

  • 68.000 km

Afgelopen jaar 2016 met de Volvo Forum Factory Tour naar Zweden geweest. Twee (of drie) jaar daarvoor is uiteindelijk de luchtmassa vervangen. Steeds ging dat gele lampje motormanagement aan. Daar was ik wel klaar mee, na tig jaar. Maar ik rij zo weinig met deze auto dat het soms wel eens een jaartje later wordt. Oja twee jaar geleden maar naar Rica gegaan voor "wat" tuning. Hup 70 pk erbij en tig koppel En dat met de goede luchtmassameter, wat een verschil. Feestje.

Oja airco compressor vervangen. Ik moet hem toch vaker laten draaien.

De tour naar Zweden is probleemloos verlopen. Gewoon genieten. Wat mij opviel is tijdens deze 2500 km lange reis, ik maar 1 andere C70 van dezelfde serie ben tegengekomen.

Eerlijk gezegd, zit deze Volvo als een van de beste voor mij. Ondanks de niet electrische verstelbare stoelen kan ik de stoel optimaal instellen. Zitting kantellen gaat heel ver zodat je bovenbenen goed ondersteund kunnen worden en je armen op de goede lengte aan het stuur. Gewoon fijn.


Bij normaal rijden/touren is het verbruik 1 op 10. Verbruik bij planken op de Duitse Autobahn, rond de de 1 op 7 a 9. Maar ja dan rij voor de Benzen, Audies en beamers uit. Want 310 pk is niet niks. De topsnelheid is met gps vast gesteld op 265 kmh. Maar tank ik wel 100 octaan (Shell V-Power racing) in Duitsland. Misschien blaast de turbo dan nog beter.

Dit voorjaar gaat de ophanging vervangen worden door nylon bussen en wellicht toch nog een grotere intercooler eronder voor nog meer pk's. Niet omdat het moet maar....

Ach deze youngtimer begint alweer in waarde te stijgen volgens mijn officiele taxateur, dus verkopen? We zien wel. Maar mocht je ooit overwegen een C70(T5) te kopen, gewoon doen en genieten. Yolo

Bye Bye

  • 69.700 km

Na 9 en een half jaar heb ik de C70 verkocht aan een Fransman die vroeger ook zo'n C70 T5 had gereden. En ik had er vorig jaar maar 30 ! km mee gereden. Als dagelijkse auto heb ik een Audi S5 cabrio en dan is de C70 echt een oude dame. Ik werd er niet meer opgewonden van. Maar gelukkig is hij nu ook in handen van een Volvo liefhebber.
Het was een betrouwbare wagen en voor open ritjes, harstikke comfortabel en zeer ruim voor 4 personen.
Enfin uiteindelijk ben ik voor een Ford/Volvo V12 gegaan uit Engeland als vervanger.
Lees maar verder in de toekomst hoe het de opvolger vergaat.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens