Test: Volvo C70 2.0D Summum (2008)
Zuinig genieten
De Volvo C70 2.0D is bedoeld als auto voor de bewuste genieter: als de zon zich laat, zien lekker cabriorijden, bij slecht weer een volwaardig dak en dan ook nog een groen milieulabel met bijbehorend laag verbruik.
Een diesel in een cabrio, decennia lang was het als vloeken in de kerk. Een cabrio was emotie en daarbij hoorde natuurlijk geen nagelende krachtbron. Maar de dieselmotoren zijn steeds beter geworden en het lagere verbruik is in deze tijden van stijgende brandstofprijzen ook mooi meegenomen. Zodoende heeft vrijwel elke zichzelf respecterende fabrikant van 'betaalbare' cabrio's zo'n oliegestookt exemplaar in het gamma.
Basisdiesel
Ook Volvo doet mee: bij de C70 is er sinds kort keuze uit twee diesels. De D5 was er al, maar in de vorm van de 2.0D is er nu een nieuwe basisdiesel, het resultaat van een samenwerking tussen PSA en Ford. Het klinkt op papier niet bepaald veelbelovend: 136 pk op (in het geval van onze testauto) een gewicht van 1.646 kilogram lijkt toch een beetje magertjes. Maar in de praktijk valt dit reuze mee. Natuurlijk moet je geen petjesauto's gaan uitdagen bij verkeerslichten, maar wie dat wil doen, kan sowieso beter een sportieve roadster kopen. En wat klagen we eigenlijk, met een topsnelheid van 205 km/h is het nu niet bepaald behelpen.
De C70 is een echte cruiser, gemaakt voor lange ritten. De stoelen, in de door ons geteste Summum-uitvoering standaard met leder bekleed, zitten namelijk uitstekend en het geluidsniveau op de snelweg is dankzij een zesbak ook heel acceptabel. De motor heeft altijd trekkracht paraat, dus tussenacceleraties zijn zeker geen probleem.
We zijn minder te spreken over de besturing: die is wat vaag en gevoelloos, waardoor je met het insturen soms niet precies weet waar je aan toe bent. De torsiestijfheid van de carrosserie is gelukkig beter dan bij z'n voorganger. Ten opzichte van concurrenten als de BMW 3-serie Cabriolet schiet de cabrio van Volvo op dat gebied echter nog altijd tekort. De remmen zijn prima en Volvo stopt de auto natuurlijk weer vol met airbags en andere veiligheidssystemen.
Voorafgaand aan de test waren we onder de indruk van de fabrieksopgave voor het verbruik. Want open rijden en toch een verbruik van 1 op 16,4, dat klinkt als het beste van twee werelden! De praktijk was echter anders: we haalden een testverbruik van 1 op 12,1, wat toch wel een flinke afwijking is. We moeten hier wel aan toevoegen dat de auto helaas veel in de file heeft gestaan, wat niet bevorderlijk is voor het verbruik. Onder iets betere omstandigheden moet 1 op 14 wel haalbaar zijn, maar dat is nog steeds geen 1 op 16,4.
Een plaatje
Tijdens onze testperiode zuchtte Nederland onder aanhoudende regenbuien, maar ook met gesloten dak is de modebewuste Zweed een prima compaan. We durven zelfs te stellen dat de C70 in gesloten toestand een van de mooiste coupé-cabriolets is. Ook met open dak is het trouwens een plaatje, vooral in de subtiele zilverkleur van onze testauto. Een mooie bonus is de ruimte op de achterbank. Het blijft natuurlijk een cabriolet, maar je stelt je vriendschappen niet extreem op proef als je een keer mensen achterin meeneemt. Veel bagage kan er dan niet mee: de kofferbak heeft een inhoud van 200 of 404 liter, afhankelijk van of de auto open of dicht is.
- +Lekkere, zuinige diesel
- +Veel aandacht voor veiligheid
- +Een plaatje om te zien
- -Besturing wat vaag en gevoelloos
- -Koets had wat stijver gemogen
- -Beperkte bagageruimte
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | C70 2.0D Summum |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 51.980 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 52 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.581 mm / 1.836 mm / 1.400 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.606 kg |
Laadvermogen | 484 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 205 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 11,0 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,9 s / 6,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,6 s / 9,8 s |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km (fabrieksopgave: 6,1 l/100km) |
CO2-uitstoot | 161 g/km |