Volvo C70 T5 Momentum (2008)

autoreview

Volvo C70 T5 Momentum (2008)

Signalement

UitvoeringC70 T5 Momentum
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf36.000 km
KM-stand laatst43.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Als de brandweer

  • 43.000 km

Jarenlang heb ik mezelf de luxe van twee auto’s veroorloofd. Een diesel voor mijn zakelijke kilometers door de week en een twintig jaar oude cabrio voor erbij als het mooi weer was.
Toen mijn diesel weer eens aan vervanging toe was wou ik een CC te kopen om ze zo allebei te vervangen.
Na een tijdje kwam ik uit op de Volvo C70. De concurrenten 307, Astra en de Eos kunnen mij qua uiterlijk niet bekoren, deze Volvo wel.
De combinatie diesel en cabriolet spreekt mij niet aan, vooral met een koude motor met het dak open geeft dit wel een enorm tractor gevoel. Bovendien is de BPM op diesels dusdanig dat het importeren van een Duitse C70 geen optie is. Ik heb dus gezocht op een benzine C70.
Uiteindelijk gekozen voor een brandweer auto rode C70 T5. Oorspronkelijk was het de bedoeling om een zwarte te nemen maar deze rode duivel stond voor mij onweerstaanbaar te glimmen tussen tientallen zwarte, antraciete en zilveren bolides bij een Duitse handelaar.
Handgeschakeld, 18 inch velgen, stoelverwarming, geïntegreerde telefoon, HD navigatie het was allemaal aanwezig op deze T5 waar bepaald niet op was bezuinigd door de eerste eigenaar. Na de bezichtiging ontwaarde ik nog wat prettige verrassingen zoals een blis systeem, een Dynaudio Premium audio systeem en een set 17 inch originele Volvo velgen met Michelin winterbanden.
De auto had slechts 36 duizend km. gereden en alle facturen waren aanwezig. Kortom na tien minuten was ik verkocht.

Na zo’n 5000 km de afgelopen twee maanden mijn eerste bevindingen:

The good :
Premium Audio : Waanzinnig geluid als je een Ipod erop aansluit. Je hoort dingen in je favoriete nummers die je eerder niet hoorde. Met het dak dicht is het natuurlijk het mooiste.
Powerrrr : 230 pk sleurt aan de 1540 kg auto als je het gas intrapt. Het waarschuwingslampje dat de traction control ingrijpt knippert ook op een droge weg in de tweede versnelling. Erg verslavend om bumperklevers mores te leren door het gas vol in te trappen nadat je in de drie hebt teruggeschakeld
Ruimte : met een beetje inschikken kunnen er gemakkelijk 4 mensen in de auto. Als bestuurder (1,86 mtr) hoef ik me dan niet dubbel te vouwen. (geheugen stand twee in de stoel ).
Stoelen : Lekkere zwartleren stoelen met stoere witte stiksels. Over een heel breed gebied verstelbaar.
Uiterlijk : Zowel gesloten als open is het een erg mooie auto. Gezien de opmerkingen in mijn omgeving ben ik niet de enige die dat vindt.


Mindere punten :
Koppeling is erg licht. Het kost me moeite om soepel weg te rijden omdat het aangrijp punt niet makkelijk aan te voelen is. Ook na 5000 km. slaat me de motor nog wel eens af hierdoor.
Het is geen lichtvoetige sportauto. Hij voelt wat zwaar aan en zou net zo goed een full size V70 kunnen zijn qua stuurgedrag.
Dakbeveiliging : Het dak kan alleen bediend worden bij snelheid nul met de voet op de rem, versnelling in neutraal en draaiende motor. De knop moet hierbij permanent worden ingedrukt totdat de ruim dertig seconden zijn voltooid. De eerste drie keer heb je nog wel aardigheid in het systeem daarna is het gewoon vervelend en overdreven veilig.
Brandstofverbruik : Hou rekening met 1:8. Je kunt 1:10 halen maar dan moet je heel rustig aan doen. Een beetje voltanken kost al gauw 80 euro…. En na een 400-500 kilometer kan je weer.
De laag profiel banden hebben de neiging het wegdek te volgen. Dit is soms irritant bij slecht onderhouden wegen.
The gadgets
Het blis systeem was een primeur voor mij : Een klein cameraatje in de spiegel houdt de dode hoek in de gaten. Heel prettig bij rechts inhalers op de snelweg bij stokkend verkeer. Een klein oranje lampje geeft aan dat er iemand in de dode hoek zit. Na een tijdje ga je er blind op vertrouwen en kijk je niet meer om als je naar rechts gaat. Of dat nou zo’n goed idee is…. Het systeem werkt trouwens niet bij forse regenbuien. De druppels brengen het systeem dan in de war.
Opmerkelijk is een groen ledje in de spiegel die de kompas richting aangeeft. N, E,SE etc. Heeft wel nut bij amerikaanse wegen waar ze vaak east/west en south/north gebruiken bij opritten van snelwegen. In europa heb je er m.i. weinig aan.
Al met al ben ik erg content met mijn Volvo. Via updates zal ik de langere termijn ervaringen meedelen.

*** Update 63.000km. ***

Ben nog steeds erg gelukkig met mijn c70. Wel heb ik drie wijzigingen aangebracht :

Update van de dakbediening. Je kunt nu ook (langzaam rijdend) het dak bedienen. Ook kan het dak open en dicht via de afstandbediening.

Polestar chiptuning met gewijzigde uitlaat. Net wat sterker door geworden helemaal goed.

Prins g3 installatie : Ik rij nu voor 5 ct de km versus 12 ct de kilometer op benzine. Dit scheelt mij (35000 km) zo'n 2000 euro per jaar. Totnutoe probleemloos, hopelijk blijft dit zo. Als ik het vermogen wil benutten zet ik hem op benzine uit liefde voor mijn klepzittingen.

Het rood moet goed onderhouden worden, iedere 4 weken poetsen dus.

Bij de onderhoudsbeurt twee banden vernieuwd.

******* update 145.000 km *******

Geen bijzonderheden te melden. Deze auto rijdt echt probleemloos op lpg. Geen kleppen revisie oid.

Qua onderhoud meld ik banden en remblokken.
Soms kleine storingen op de can bus met airbag defect of parkeersensor meldingen.

Na een paar km. Verdwijnen ze weer. irritant

Defecte condensor (steentje) is ook het vermelden waard.

Bij inruil kreeg ik 15.000 retour. Ik kom dus op 3.500 afschrijving per jaar incl. Lpg installatie.

Ik kijk rond naar een Lexus 450h maar de juiste is nog niet gevonden.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens