Volkswagen Sharan 2.8 VR6 Comfortline (1997)
Potentiële topper
De Duitse space-wagon VW Sharan is warm ontvangen na zijn introductie. Het zijn vooral z'n rij-eigenschappen die indruk maken. Het is de kunst een ruimteauto de handelbaarheid mee te geven van een personenauto. Dat zal nooit lukken, maar Volkswagen, Ford en Seat komen prettig dicht in de buurt. Volkswagen, Ford en Seat? Jazeker. De drie bouwen samen in één fabriek de nagenoeg identieke Volkswagen Sharan, Ford Galaxy en Seat Alhambra. Maar Volkswagen verdient de meeste eer. Zij deden het denkwerk, het ontwikkelen en ontwerpen van het ruimteproject.
Terug naar deze riante vierwieler. De VR6 is bekend. Goed voor 174 pk en beroemd vanwege zijn souplesse. Het prestatieniveau is, mede door de automatische bak en het flinke gewicht van zo'n 1.700 kg, aan de stevige kant van 'gemiddeld'.
Dat betekent niet dat het behelpen is met een Sharan VR6. Sterker nog: het is één van de vlotste ruimteauto's, maar echte zescilinderkracht ervaar je toch pas als je de kick-down aanspreekt of kiest voor een handbak. Dat laatste zouden wij doen. Want de viertraps-automaat in de Sharan valt uit de toon bij de rest van de auto. De bak reageert te traag op het gaspedaal, veroorzaakt teveel toeren en motorkabaal bij accelereren en komt onvoldoende geraffineerd over. Eeuwig zonde. Want het is zo lekker om niet te hoeven schakelen. Zeker met zo'n zescilinder voorin. Maar in de Sharan VR6 is de samenwerking tussen krachtbron en automaat niet optimaal.
Hoog eigen gewicht, 2,8 liter inhoud, een automaat en zes cilinders; beetje dorstig? Gemiddeld 1 op 8 is dan toch nog een meevaller. Vol planken kostte overigens 1 op 6,9... Maar netjes rijden levert ook weer 1 op 8,8 op.
Het forse wagengewicht van de Sharan merk je ook tijdens het afremmen. Er is flink wat pedaaldruk nodig om de ruimteauto tot staan te krijgen. Maar schijven rondom (voor geventileerd) en standaard ABS klaren elke klus. De vertraging is vertrouwenwekkend. Want we moesten een keer vol in de remmen... De Sharan beet toen gretig in het asfalt en bleef stabiel bij het noodgedwongen (gelijktijdig) uitwijken toen het verkeer op de linkerrijstrook plots stil stond. De Sharan werd niet nerveus.
Praktisch en scherp
Een ruimteauto kies je behalve voor status en uitstraling ook voor zijn grote praktische gemak en de vele gebruiksmogelijkheden. Renault verraste er met zijn Espace iedereen al jaren geleden mee, Volkswagen heeft 't nu ook: draaibare voorstoelen en meubilair dat inklap- en verplaatsbaar is. Standaard heeft de Sharan vijf stoelen en zeven plekken waar stoelen kunnen staan. Je kunt extra stoelen bijbestellen. Gebruik je de Sharan als gewone auto met voorstoelen en een tweede zitrij, dan heb je een gigantische bagageruimte. Zet je twee stoelen helemaal achterin, dan hou je weinig bagageruimte over, maar des te meer leefruimte in het interieur. Die extra stoelen zijn trouwens niet goedkoop. En voor draaibare voorstoelen moet op de basis-versie extra betaald worden.
Dankzij een zeer verzorgd onderstel met een goede afstemming tussen veercomfort en zekere wegligging is de Sharan zowel een vaardig bochtenridder als een riante Gran Turismo voor de autosnelweg. Daarbij voelt de auto stevig en solide aan en voel je je gerustgesteld door voorzieningen als ABS, twee airbags en gordelspanners. Dankzij het standaard elektronische sperdifferentieel is de Sharan zelfs voor het korte, venijnige bochtenwerk te porren. Het houdt de auto in toom bij erg heftig gassen. De besturing sluit perfect aan met het verrassend scherpe rijgedrag van de grote, zware Sharan. Niet te zwaar, lekker direct - met gevoel is de Volkswagen vlot te manoeuvreren. En maakt u zich geen zorgen over de traditionele 'op de bok-positie' achter het stuur van een ruimte-auto. De Sharan-voorstoel is uitgebreid verstelbaar, net als de stuurkolom, en je kunt zodoende een zitpositie vinden waarbij je je geen buschauffeur voelt.
Veel kilometers met een Sharan rijden werkt overtuigend. Deze VR6 doet een gooi naar de titel top-reis/gezinsauto. Door zijn bruikbaarheid, stuurkarakter, capaciteit als reisauto en hoe de auto aanvoelt. Maar dan zonder die automaat graag.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Sharan 2.8 VR6 Comfortline |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.833 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 2.792 cc |
Maximaal vermogen | 128 kW / 174 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.620 mm / 1.810 mm / 1.730 mm |
Wielbasis | 2.835 mm |
Massa leeg | 1.707 kg |
Laadvermogen | 743 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 700 kg |
Banden | 205/60HR15Prijzen |
Topsnelheid | 195 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 13,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,1s |
Brandstofverbruik | 12,7 l/100km |
CO2-uitstoot | 295 g/km |