Volkswagen Polo VI - Eerste rijtest

Polo verdringt Golf bijna

AutoWeek 21 2017
AutoWeek 21 2017
AutoWeek 21 2017

Je leest het in AutoWeek 21 2017

Volkswagen staat sowieso al niet bekend om zijn grote designrevoluties, maar de nieuwe Polo slaat werkelijk alles. Ondanks zijn wat voorspelbare design is het wel degelijk een compleet nieuw model, dat op tal van vlakken grote stappen zet. We vergezelden de Volkswagen-ingenieurs bij de laatste testritten voordat de serieproductie begint.

In de nasleep van het Dieselgate-schandaal haalt Volkswagen alles uit de kast om het besmeurde blazoen op te poetsen. De nieuwe Polo is daarvan een voorbeeld. Een dieselpartikelfilter, een benzinepartikelfilter, een terugvoersysteem voor de uitlaatgassen: het is allemaal standaard aan boord.

We kiezen voor een bescheiden driecilindermotor. Het vrolijk knorrende motortje wordt half aan het oog onttrokken door onderdelen van het inlaatsysteem en andere aggregaten. De 115 pk sterke baby-turbo waarmee we op stap zijn is niet bijzonder stil, weet niet te verrassen met een hoog koppel en lijkt ook geen hang naar hoge toerentallen te hebben. Daar staat tegenover dat hij aan het gas hangt als een agressieve pitbull aan je been. De zesbak verdeelt de 200 Nm in bruikbare porties en de 17-inch wielen met hun brede banden weten het vermogen goed over te brengen op het wegdek, dat op de testroute niet altijd in topstaat verkeert.

Hoe braaf de nieuwe Polo ook oogt, de nette prestaties van de turbomotor zorgen ervoor dat de compacte hatchback zich ook op de linkerbaan helemaal op zijn gemak voelt. De sprint van 0 naar 100 km/h is in 9,0 seconden gepiept, de topsnelheid bedraagt een al even acceptabele 200 km/h. Het verbruik is volgens de fabrikant gemiddeld nog geen vijf liter per 100 km, ruim 1 op 20 dus. De praktijk zal daarbij ongetwijfeld weerbarstiger zijn dan de rollenbank, maar het is niettemin een mooie waarde.

GROEISPURT

Hoewel je het er niet aan afziet, is de Polo VI behoorlijk gegroeid ten opzichte van zijn voorganger. Dat is geen verrassing, want die groeispurt zagen we ook al bij zijn broer Seat Ibiza, waarmee de nieuwe Volkswagen het MQB A0-platform deelt. De Polo is vijf centimeter breder (1,73 m), drie centimeter lager (1,425 m) en zeven centimeter langer (4,04 m) geworden. Daarmee is de zesde generatie van de Polo ongeveer even groot als de Golf III. Ook is de wielbasis bijna tien centimeter langer, waardoor de bagageruimte behoorlijk is gegroeid en de beenruimte op de achterbank bovendien een stuk rianter is geworden. De toegang tot die achterbank is voortaan eenvoudiger, doordat er nu altijd achterportieren zijn: de driedeurs Polo behoort tot de voltooid verleden tijd.

Volwassener is de Polo VI ook. Qua rijeigenschappen is hij de Golf VII dicht genaderd. De overstap naar het nieuwe MQB-platform levert een even dynamisch als stabiel rijgedrag op. Net als de Golf blijft hij onverstoorbaar de ingeslagen koers volgen. Het rijcomfort is eveneens van hoog niveau. Alleen voelt de Polo ten opzichte van de Golf lichtvoetiger en sportiever aan en bij het accelereren maakt hij ook een kwiekere indruk. Straks maakt hij de Golf nog overbodig!

Ook in andere opzichten weet de compacte VW te overtuigen: de bediening is volstrekt probleemloos, het zicht rondom is goed en de nieuwe stoelen ondersteunen het lichaam goed, ook als je wat forser bent uitgevallen. Over het geluidsniveau en de afwerking kunnen we nog weinig zeggen, aangezien onze testauto nog in het prototypestadium verkeert. Om dezelfde reden moeten we ook bij de besturing, de remmen, de motor en het onderstel nog een slag om de arm houden, want daaraan zal ook nog het nodige worden fijngeslepen.

MILDE HYBRIDE

Naar verwachting zal de Polo leverbaar worden met de 1,0-liter driecilinder met naar keuze 65, 75, 95 of 115 pk, alsmede met de 1,6-liter dieselmotor die in de prijslijst zal staan met 80 en 95 pk. Liefhebbers van compacte sportievelingen hebben keuze uit de 150 pk sterke 1.5 TSI en de GTI met 200 pk. Mensen die het milieu – of hun portemonnee – willen ontzien, kunnen voortaan ook kiezen voor een zogenaamde milde hybride met circa 10 elektro-kW’s en een extra koppel van 55 Nm.

Op 16 juni wordt de nieuwe VW Polo officieel onthuld en zullen we alles weten. Of de Polo zijn platformbroer Seat Ibiza achter zich weet te laten, zal een vergelijkende test met de uiteindelijke productieversie van de Polo VI moeten uitwijzen. Die verwachten we eind van de zomer. De eerste indruk is echter veelbelovend. Hoe conventioneel hij ook oogt, de nieuwe Polo is wel degelijk een aanwinst in het B-segment. Overigens zal er op dezelfde technische basis een cross-over verschijnen, die de strijd moet aangaan met auto’s als de Renault Captur en Mazda CX-3.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Doet qua rijden nauwelijks meer onder voor een golf
  • +Ruim interieur
  • -Uiterlijk erg voorspelbaar
  • -Turbomotor verlegt de grenzen niet

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum