AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Volkswagen Polo GTI

Dagelijks inzetbare pretmachine

Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTIVolkswagen Polo GTI
AutoWeek 30 2018
AutoWeek 30 2018

Je leest het in AutoWeek 30 2018

In theorie lijkt de verse Volkswagen Polo GTI met z’n 200 pk best een bruut beest. Is dat in de praktijk ook zo?

De al relatief forse 1.8 TSI van de vorige Polo GTI heeft plaatsgemaakt voor een nóg groter blok, de 2.0 die ook in de Golf GTI z’n werk doet. Daarmee lijkt het model tegen de downsizestroom in te roeien, maar bij een auto als deze gelden andere prioriteiten dan in de rest van het gamma. De Polo heeft standaard 17-inch wielen en is rondom voorzien van typerende GTI-kenmerken. Sinds de Golf V wordt elke GTI weer voorzien van een rode bies in de grille, kenmerkende GTI-badges, subtiel spoilerwerk en een dubbele uitlaat. Het staat de Polo uitstekend. Wel geldt ook hier dat rijders van ‘mindere’ versies het uiterlijk aardig kunnen nabootsen door een sportief aangeklede R-Line te bestellen.

Stappen we in, dan valt meteen de geruite bekleding op, ook al zo’n historisch bepaald GTI-kenmerk. Laat het leer maar achterwege in deze auto, want deze stof staat hem uitstekend. De stoelen zelf zitten prima, maar weinig sportief, en de zitpositie is dik voor elkaar. Het dashboard is zoals in elke Polo strak afgewerkt en vormgegeven, al kun je het wat saai en klinisch vinden. De matrode baan die ongeacht de exterieurkleur standaard in de GTI wordt gemonteerd, slaagt er echter goed in om de boel wat op te vrolijken

 

Genoeg lol te beleven

In de Polo is zelf schakelen niet nodig, want tot nu toe worden GTI’s voorzien van een DSG-automaat. Een handgeschakelde zesbak komt binnenkort beschikbaar, maar voor niet al te puristisch ingestelde liefhebbers is de zestraps DSG geen straf. Dankzij schakelflippers aan het stuur is het mogelijk om zelf de regie te houden over de

gekozen versnelling, terwijl in de dagelijkse file de D-stand het werk kan doen. Wel zo ontspannen en dat is tekenend voor de Polo. De auto laat bij het starten horen dat er geen alledaagse 1.0 in het vooronder ligt. De donkerbruine brom van de 2,0-liter is ook in de rijmodus ‘comfort’ altijd hoorbaar, maar verder is de GTI bij normaal rijgedrag moeilijk te onderscheiden van een minder krachtig exemplaar. De besturing is licht, de bak schakelt vlot op en het onderstel is stevig, maar niet vervelend hard. Oordeel echter niet te snel, want het inschakelen van de Sport-stand heeft hier heus wel effect. De DSG schakelt direct een verzet terug, de gasrespons wordt directer, de besturing gaat op scherp en de demping ook: de Polo is er klaar voor! De 2.0 laat ineens meer van zich horen en daar blijft het niet bij, want het geblazen blok lijkt z’n kracht altijd voorhanden te hebben. De Volkswagen reageert onder alle omstandigheden direct op het intrappen van het gaspedaal. Ook in andere opzichten vraagt de Polo weinig inzet van z’n bestuurder. De besturing is niet heel direct, maar daardoor ook rustig en in het grensgebied drukt de GTI op een voorspelbare manier naar de buitenkant van de bocht. Daarmee is de Polo geen saaie auto, want ook hier valt zeker genoeg lol te beleven. Terugschakelen door een snelle tik op de linkerflipper resulteert al snel in vermakelijke plofjes uit de uitlaat. Door het voorspelbare karakter kan ook de minder ervaren bestuurder echter veilig ‘spelen’. Als dagelijks vervoermiddel is de Volkswagen bijna niet te overtroeven. Niet alleen omdat gaten in de weg comfortabel worden weggewerkt, maar ook omdat de Polo ruim is en zo aanvoelt.

Voor minder dan € 30.000 krijg je dit soort auto’s niet mee en dan zijn ze nog niet helemaal compleet. Het uitgebreide en fijn werkende ‘Discover Media’-multimediasysteem van Volkswagen vereist bijvoorbeeld de aanschaf van het ‘Executive pakket’, een optie van € 1.218. Ook voor die leuke rode biesjes in de koplampen moet de knip open, want die zijn alleen aanwezig bij de ledkijkers van € 853. Standaard heeft een Polo GTI halogeenlampen. Tel er een digitaal instrumentarium, 18-inch wielen en wat veiligheidsvoorzieningen bij op en er staat een Polo van € 34.838. Het elektronische XDS-sperdifferentieel is standaard en de vlag gaat uit voor de kleur, want het opvallende ‘Flash Red’ vraagt zowaar geen extra investering.

Oordeel

4 sterren

Wie z’n hot hatch dagelijks wil gebruiken, is met de Volkswagen heel goed af. De Polo is, indien gewenst, razendsnel en biedt een hoop lol, maar daagt niet continu uit.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Polo 2.0 TSI GTI
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 31.030

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.984 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 4.700 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 4.053 mm / 1.751 mm / 1.446 mm
Wielbasis 2.564 mm
Massa leeg 1.241 kg
Banden215/45R17Prijzen
Topsnelheid 237 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s (fabrieksopgave: 6,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,0 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 3,9s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km)
CO2-uitstoot 134 g/km

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (71) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum