Volkswagen Polo - Ford Fiesta - Renault Clio
De lat weer hoger
Sinds de komst van de huidige Clio is het voor de Polo over en uit met zijn positie als marktleider in het B-segment. In 2017 was de Clio zelfs de bestverkochte auto van Nederland en sinds 2013 is het de koploper in zijn klasse. Vanaf 2010 was die positie in handen van de Polo, mede dankzij de wegenbelastingvrije BlueMotion met zijn driecilinder dieselmotor. En de Fiesta? Die is al heel wat jaren de nummer drie in dit segment. Behalve in 2009, toen net het nieuwe model uit was gebracht en de Fiesta het ook in het totaalklassement tot de derde positie wist te schoppen.
Eind 2016 presenteerde Ford het huidige model. De Clio loopt sinds 2012 mee en kreeg in 2016 een facelift. We verwachten eind 2018 een eerste levensteken van zijn opvolger. Daarmee is de Polo de jongste van het stel; hij staat pas sinds oktober in de showroom. Hij is weer een maatje groter dan de versie die hij opvolgt en deelt zijn platform met onder meer de nieuwe Seat Ibiza. Hij is groter dan een Golf van de derde generatie, maar loopt qua formaat toch keurig in de pas met de Fiesta en de Clio. Het design is strak en zakelijk. Ook zal het, zoals altijd, goed tegen de tand des tijds bestand zijn. De nieuwe Fiesta is eveneens een logische evolutie van de vorige versie en is aan de achterkant zelfs een beetje braver. Nee, neem dan de Clio, die qua design een schot in de roos is. Deze auto is een frisse verschijning, die dankzij zijn speelse lijnen een zeer grote doelgroep aanspreekt. Het wordt nog een hele opgave om dat met de volgende generatie zelfs maar te evenaren. De doelmatigheid die het exterieur van de Polo typeert, komt ook terug in het interieur. En ook hier straalt de klasse ervan af. Doordacht design, mooie materialen, perfecte pasvormen; het is domweg helemaal af. Zeker, er is hier en daar hard kunststof toegepast, zoals voor de deurpanelen en de middentunnel. Maar dat is niet vreemd in dit segment en bovendien ziet ook dat er goed uit. De stoelen zijn royaal van formaat en – net als het stuur – goed verstelbaar. Kortom, een erg fijne werkplek. En achterin? Ook daar is voldoende ruimte.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.