Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Volkswagen Polo

Alles wat je nodig hebt

138
Volkswagen Polo
Volkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen PoloVolkswagen Polo
  • Michiel Willebrands
  • Eerste rijtest
30 september 2017 om 09:57
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 37 2017
AutoWeek 37 2017

Je leest het in AutoWeek 37 2017

Na negen jaar komt Volkswagen met een compleet nieuwe Polo. De auto is langer en breder dan zijn voorganger en biedt dankzij een grotere wielbasis meer binnenruimte dan ooit. De vraag rijst of je nog wel een Golf - of soortgelijke auto - nodig hebt.

Auto's in het B-segment zijn door de jaren heen zo sterk gegroeid dat de buitenmaten overeenkomen met die van C-segmenters van nog niet zo heel lang geleden. Concreter: de nieuwe Volkswagen Polo is net zo lang als een Golf uit de jaren 90. Toegenomen afmetingen van de carrosserie betekenen echter niet automatisch meer binnenruimte; door de strengere veiligheidseisen zijn auto's namelijk steeds 'dikker' geworden. Er zit letterlijk meer tussen de buiten- en binnenpanelen, zoals verstevigingsbalken en airbags. De uitgaande Polo was een compact model, geschikt voor één of twee personen en hun bagage, maar aan de krappe kant voor een gezin. Volkswagen gaf de primeur van het nieuwe modulaire platform (A0-MQB genaamd) aan zustermodel Seat Ibiza en daarin werd duidelijk dat de 9,2 centimeter gegroeide wielbasis een groot verschil maakt voor de beenruimte van de passagiers op de achterbank.

Voor de Polo geldt hetzelfde, je verslaggever kan met zijn 1,87 meter nog goed 'achter zichzelf' zitten zonder met zijn knieën in de rugleuning van de bestuurdersstoel te porren. Dat is bij menig concurrent wel anders. Omdat ook de hoofdruimte riant is, kun je in de nieuwe Polo prima met vier personen op pad. En dan hoef je niet met de tassen op schoot; met een inhoud van 351 liter heeft de Polo de grootste bagageruimte in zijn segment, zelfs even groot als bij de vorige generatie Golf.


BINNEN DE LIJNEN

De toegenomen lengte en breedte, plus het feit dat de wielen meer op de hoeken van de auto staan, hebben hun uitwerking op het aanzicht van de nieuwe Polo. Hij oogt robuuster. Hoewel het model volledig opnieuw is ontworpen, is de verwantschap met de vorige Polo zonneklaar. Volkswagen past hier wederom het recept van evolutie in plaats van revolutie toe. Dat zorgt voor weinig verrassing, maar ook voor duidelijkheid. Je herkent de Polo direct en je weet dat de auto er, juist door zijn gebrek aan zwierige, tijdgebonden lijnen, over tien jaar nog steeds representatief uitziet. Verwacht binnenin dus evenmin vergezochte ontwerpfratsen, ook hier kleurt Volkswagen netjes binnen de lijnen. Over kleur gesproken; de kleur van de horizontale balk op het dashboard kun je aanpassen aan je persoonlijke smaak. In deze balk huist ook het standaard geïntegreerde multimediasysteem met 6,5-inch kleurentouchscreen; tegen meerprijs heb je een scherm met een diameter van 8 inch (20,3 cm). Via App-Connect, dat samenwerkt met MirrorLink, Android Auto en Apple CarPlay, kun je je smartphone eraan koppelen. Het multimediascherm werkt dankzij de fysieke 'knoppen' (feitelijk zijn ze onderdeel van het touchscreen) aan de zijkanten snel en duidelijk. Een primeur in het B-segment is het Active Info Display, een digitaal instrumentarium dat we kennen uit duurdere VW-modellen. Het is niet standaard, maar de meerprijs van € 361 valt mee. Het is overigens niet duidelijker dan de normale analoge klokken, maar het voegt in zoverre iets toe dat je de kaart voor de navigatie breed voor je neus kunt projecteren. Ook dit is meer een leuke gadget dan een verbetering ten opzichte van het aflezen van een scherm in de middenconsole.

SHOWROOMLOKKERTJES

Volkswagen biedt bij de verkoopstart van de Polo eind oktober vijf benzine- en één dieseluitvoering aan. In een later stadium volgen meer motor- en/of versnellingsbakopties. De turboloze MPI's met 65 of 75 pk in Trendline-uitvoering zijn de showroomlokkertjes, de aardgas-TGI's zijn voor Nederland niet heel relevant. Vanaf de 1.0 TSI-benzinemotor met 95 pk heb je een krachtbron die recht doet aan de auto. Het gros van de kopers zal hier naar verwachting voor kiezen, in combinatie met het Comfortline-uitrustingsniveau. De compacte driecilinder laat bij stevig accelereren van zich horen, maar het rumoer blijft bij constante snelheid op de achtergrond. Trekkracht is er voldoende, en wie liever iets meer power achter de hand wil hebben, kiest voor de 115 pk-versie. Vanaf medio 2018 is er ook een 1.5 viercilinder met 150 pk beschikbaar, en de GTI heeft altijd een 2.0 met 200 pk in de neus.

Onze testauto is voorzien van de optionele Sport Select-functie met adaptieve dempers, maar die bieden op de 95 pk-versie geen meerwaarde. De motor is te braaf om een bochtig parcours in de Sport-stand te willen pakken en in 'Normal' is het onderstel ons wat te stevig – al spelen de grote en brede 17-inchwielen hier een rol in. Een 'Comfort'-stand ontbreekt helaas, maar een korte kennismaking met de 1.6 TDI zonder deze dempers leert dat de standaard afstemming goed voldoet. Dan toont de Polo zich de allround allemansvriend zoals we hem kennen; hij blink nergens echt in uit, maar doet ook niets verkeerd. De besturing is niet al te direct, maar keurig voorspelbaar. De optionele DSG-automaat – afhankelijk van de motor met zes of zeven trappen – schakelt zó snel op naar een hoger verzet, dat de motor nauwelijks boven de 2.000 tpm uitkomt. Goed voor het verbruik, maar dynamisch is anders. Gelukkig zijn er ook soepel schakelende handbakken met vijf of zes versnellingen beschikbaar.

LASTIG TE VERSLAAN

In vergelijking met de concurrentie was en is de Polo niet de voordeligste keuze. Toch wijst VW ons er graag op dat het model niet duurder is geworden ten opzichte van zijn voorganger. Afhankelijk van de motorisering is de Polo als Comfortline zelfs ongeveer € 400 goedkoper, terwijl je er een ruimere, beter uitgeruste auto voor krijgt. Traditiegetrouw zit het met de inruilwaarde van het model wel goed, wat de hogere aanschafprijs in vergelijking met sommige concurrenten rechttrekt. Zijn belangrijkste troefkaart is echter de binnenruimte. Afgezien van de bijna identieke Ibiza is geen enkele andere auto in deze klasse ruimer. Tel daar de prettige allround rijeigenschappen, het tijdloze uiterlijk, de goede ergonomie en de uitgebreide optielijst bij op en je hebt een totaalpakket dat lastig te verslaan is. De nieuwe Polo biedt eigenlijk alles wat je nodig hebt op ruimteen comfortgebied. Het is in dat opzicht meer dan ooit een serieus alternatief voor een duurdere en niet veel ruimere Golf.

Video

Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen

  • Houd me op de hoogte over de Volkswagen Polo
Volkswagen Volkswagen Polo

PRIVATE LEASE Volkswagen Polo

INFO
XLEasy
XLEasy
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 359
Bekijk nu ⟩
Volkswagen
Volkswagen
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life (5D/5H)
€ 369
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Life Business (5D/5H)
€ 406
 
Volkswagen Polo in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline

    Volkswagen Polo 1.2 TDI BlueMotion Comfortline

    • 2012
    • 281.000 km

    € 3.250

    Volkswagen Polo 1.4-16V Optive met AIRCO

    Volkswagen Polo 1.4-16V Optive met AIRCO

    • 2007
    • 174.611 km

    € 4.250

    Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline

    Volkswagen Polo 1.2 TSI Comfortline

    • 2017
    • 62.517 km

    € 13.450

Meer Volkswagen Polo occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Volkswagen Polo | Virtus facelift 2022 @ p. 6

    258
    • 10 maart 2022

Lezersreacties (138) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Volkswagen Polo specificaties
  • Volkswagen Polo occasions
  • Volkswagen Polo video's
Advies en informatie
  • Volkswagen Polo tests
  • Volkswagen Polo gebruikersreviews
  • Volkswagen Polo index
PREMIUM
Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Occasion dubbeltest

Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Occasion dubbeltest

Drie jaar jong, nog keurig onder de honderdduizend kilometer, lekker in de opties en voor heel...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2018)

    Volkswagen Polo 2.0 TSI GTI (2018)

    6
    • 22 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BMT Highline (2012)

    Volkswagen Polo 1.6 TDI 90pk BMT Highline...

    • 4 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.4 Trendline (2000)

    Volkswagen Polo 1.4 Trendline (2000)

    • 30 november 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline (2010)

    Volkswagen Polo 1.2 TSI 105pk Highline...

    • 30 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.9 D (1999)

    Volkswagen Polo 1.9 D (1999)

    • 5 september 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline (2018)

    Volkswagen Polo 1.0 TSI 95pk Comfortline...

    • 18 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Volkswagen Polo 1.0 80pk Comfortline (2019)

    Volkswagen Polo 1.0 80pk Comfortline (2019)

    1
    • 20 maart 2021
meer reviews
Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

96

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    De G40 was de eerste snelle Volkswagen Polo

    De G40 was de eerste snelle Volkswagen...

    132
    • 19 juni 2022
  • PREMIUM
    Test: Volkswagen Polo GTI

    Test: Volkswagen Polo GTI

    • 14 juni 2022
  • Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    Ford Fiesta vs. Volkswagen Polo - Dubbeltest

    119
    • 13 mei 2022
  • PREMIUM
    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen Polo - Triotest

    Ford Fiesta - Renault Clio - Volkswagen...

    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Volkswagen schrapt basisversie Polo van prijslijst

    Volkswagen schrapt basisversie Polo van...

    73
    • 8 maart 2022
  • Nieuws
    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en 5 andere nieuwe modellen scoren maximaal

    NCAP: Renault Mégane E-tech Electric en...

    • 2 maart 2022
  • Autotest
    Test: Volkswagen Polo

    Test: Volkswagen Polo

    72
    • 20 januari 2022
Merk
Merk
  • Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross - Dubbeltest

    Toyota Yaris Cross vs. Volkswagen T-Cross...

    194
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID Buzz

    Irmscher maakt camper van Volkswagen ID...

    27
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    Volkswagen T-Roc - Facelift Friday

    30
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    Geheime ruimte in auto binnenkort verboden

    75
    • 1 juli 2022
  • Nieuws
    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    Volkswagen Amarok weer eens in beeld

    11
    • 30 juni 2022
  • Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012 – 303.058 km - Klokje Rond

    Volkswagen Golf Cabriolet 1.2 TSI – 2012...

    • 28 juni 2022
  • PREMIUM
    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross – Volkswagen T-Cross - Multitest

    Ford Puma – Opel Mokka – Toyota Yaris Cross...

    • 28 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden