Volkswagen Polo 1.4 Highline (2009)
Serieus speelgoed
Het serieuze karakter van de nieuwe Polo kunnen we al aflezen aan de buitenkant. Het uiterlijk is stukken minder speels dan dat van z'n voorganger, die met z'n afgeronde koplampjes altijd iets aaibaars bleef hebben. Vooral in het wit oogt hij zelfverzekerder dan ooit; scherpe koplampen kijken ietwat boos de wereld in, een dikke lip aan de onderbumper maakt hem lekker vierkant en door de subtiele heupjes bij de achterlichten lijkt de Polo breder dan hij in werkelijkheid is.
Het interieur van de Polo heeft heel wat weg van dat in z'n grotere broer, de Golf. Het oogt bijzonder hoogwaardig en ademt klasse, vooral in deze Highlineuitvoering. Het driespaaks stuurtje lijkt direct uit de Golf te stammen, maar het is wel degelijk een ander ontwerp. De Highline heeft prachtig afgewerkte radiobediening op het stuur – mét subtiel chroomrandje – én een versiering van hetzelfde materiaal op de onderste spaak. Het dashboard is bovendien opgetrokken uit zachte materialen, die netjes in elkaar passen.
Bekend concept
De motor is een doorontwikkeling van een bekend concept. De basis van de 1,4-liter gebruikt VW namelijk al sinds mensenheugenis, al heeft de fabrikant inmiddels wel vele moderniseringen doorgevoerd. De 1.4-zestienklepper is met z'n 85 pk geen indrukwekkende machine. Hij lijkt ietwat lui te zijn. Het is ons niet gelukt om de auto in minder dan 12,5 seconden van nul naar honderd te krijgen. Toch is deze motor heus voldoende krachtig om mee te kunnen komen in het Nederlandse verkeer.
De Polo probeert in alles op de Golf te lijken en rijdt ook behoorlijk vergelijkbaar. Hij overtuigt ons door z'n stilte en zijn s olide en veilige rijgedrag. De besturing is vrij zwaar en niet al te communicatief, maar wel voldoende direct. Een stuurmansauto is de Polo niet; daarvoor biedt hij te weinig feedback en juist te véél comfort. Dat is dan meteen wel weer een pluspunt van de Polo; de vering is voldoende soepel om klappen op te vangen en de dempers beteugelen de ingedrukte veren vervolgens op een rustige, gecontroleerde manier. Dit maakt de auto solide, maar niet snel nerveus of irritant.
Wie wat harder gaat boenderen, merkt dat de Polo beter in het spoor blijft dan z'n voorganger. Bij hard insturen zorgt het gewicht van de auto ervoor dat de neus wil gaan glijden, maar wie gedoseerd gas geeft, kan hem zonder noemenswaardige problemen een bocht uit dirigeren. Onderstuur treedt pas heel laat op, al kan dat ook komen door het gebrek aan kracht van VW's jongste...
Volkswagen levert de Polo 1.4 in drie verschillende uitrustingsniveaus. Om te beginnen is er de Trendline, die standaard onder meer centrale vergrendeling met afstandsbediening heeft, net als vier airbags en elektrisch bedienbare ramen en spiegels. Opvallend is dat alle Polo's de fabriek uitrollen met ESP aan boord. Een goede zaak! De Comfortline biedt cruisecontrol, handbediende airco, een neerklapbare achterbank en in kleur gespoten spiegels en handgrepen. De Highline heeft 15-inch lichtmetaal standaard, net als sportstoelen, lederen accenten in het interieur en een middenarmsteun.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | Polo 1.4 Highline |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 17.560 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 85 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 132 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.970 mm / 1.682 mm / 1.485 mm |
Wielbasis | 2.470 mm |
Massa leeg | 970 kg |
Laadvermogen | 580 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 530 kg |
Banden | 185/60R15Prijzen |
Topsnelheid | 177 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 12,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,9 s / 8,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 18,6 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 139 g/km |
PRIVATE LEASE Volkswagen Polo
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (68) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.